Sturmey Archer AW3
Sturmey Archer AW3
Voor mijn vintage Impala (1975)heb ik een vrijloop S.A. 3 versn. kunnen vinden. Nu moet hij er nog in. Deze naaf is van begin jaren 90, en heeft niet de specifieke doortrap tussen de standen 2 en 3. De oude heeft tandwielproblemen waardoor de naaf niet werkt in de standen 1 en 3. Dat maakt helaas deze fiets niet compleet. Vandaar de inbouw van een S.A. die goed moet functioneren. Ok, het wiel eruit halen kan ik nog. Wanneer ik de inbouwnaaf goed bekijk moet hij los uit de bus. Ik kan zien waar de spaken gezeten hebben. de uitbouw hetzelfde verhaal. Ik begrijp dat ik het systeem vanuit 1 kant eruit halen kan. Dat ik aan een kant de naaf los moet maken of tikken. Het bijbehorende gereedschap heb ik wel, edoch wil zeker weten of ik geen onverwachte zaken tegen kom, zoals losvliegende kogellagers. Wat ik weten wil, welke kant moet ik openmaken?, die van waar het tandwiel zit, of de andere kant. Wie mij een juiste beschrijving mailen kan, heel graag dan. Alvast dank.
Re: Sturmey Archer AW3
Het is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Draai de cone aan de overzijde van het tandwiel van de as, vervolgens draai je de cup aan de tandwielzijde uit de naafhuls (gewoon linksom). De montage van het nieuwe binnenwerk gaat precies andersom.
Succes!
Succes!
Sportief fietsend!
Op You Tube kun je meerdere filmpjes zien over de de- en montage van deze naaf. Zoeken op "sturmey archer 3 speed".
Succes, Rutger
Succes, Rutger
http://vimeo.com/81319423
http://vimeo.com/81321619
bijvoorbeeld.
Het is net zoals Durabo88 het zegt, het is niet heel moeilijk. Gewoon de tijd voor nemen, schone werkbank en goede verlichting, en dat gaat vast lukken. Succes!
http://vimeo.com/81321619
bijvoorbeeld.
Het is net zoals Durabo88 het zegt, het is niet heel moeilijk. Gewoon de tijd voor nemen, schone werkbank en goede verlichting, en dat gaat vast lukken. Succes!
Laatst gewijzigd door tdebruin op 20 jan 2014, 11.52, 1 keer totaal gewijzigd.

De naven uit 1990 zijn bar slecht. De clutch drukt de planeetasjes in de planetendrager schuin waardoor de tanden uit de tandwielen getrokken worden. Je kan beter een goed oud binnenwerk in de naafhuls monteren dan de naaf repareren.
m.vr.groet
Peter Langemeijer.
m.vr.groet
Peter Langemeijer.
En dan toch maar even naar Vledder afgereisd om een oudere hub van SA aan te schaffen. Het is gelukt, de hub zit erin. Nu nog even juist afstellen (nu te koud) en het kan weer gebeuren. Om even slinks reclame te maken, voor mij is Vledder de place to be. Wat deze man (Frans) allemaal heeft staan en liggen. Zo ben ik gisteren met de juiste hub, een prachtig oud omastuur, en een optie op een lak/kettingkast, origineel Gazelle ooit, en wel in de juiste kleur, weer naar huis gereden. Maar ik ga terug voor de oude Gazelles met stangremmen. Nog een opmerking, er staat een Gazelle sport met framenr 11???? waarvan hij graag meer info wil.