Gazelle sport gratis in Drachten, misschien Gazelle naaf

Plaats reactie
maartenB

Gazelle sport gratis in Drachten, misschien Gazelle naaf

Bericht door maartenB »

Dit aanbod is uitsluitend voor leden van de Oude Fiets (of iemand die lid wordt :D :D :
Ik kreeg op de beurs zaterdag een Gazelle Sportje aangeboden. Hij is geheel zwart, ziet er netjes uit, hoeft niks te kosten als hij maar goed terecht komt.

Framehoogte onbekend, maar hij heeft een draaihandvat vertelde de eigenaar, dus waarschijnlijk Gazelle naaf of anders Magura+SA? Ik gok hem uit de beschrijving van die meneer van rond 1960.

Hij staat in Drachten.
Stuur me maar een PM als je hem wilt ophalen. Of mijn gegevens staan achterin het clubblad.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Elibert van Dalen

Re: Gazelle sport gratis in Drachten, misschien Gazelle naaf

Bericht door Elibert van Dalen »

zonde dat hij zo ver weg staat. anders had ik er wel interesse in gehad.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Sijtze

Bericht door Sijtze »

Ik heb van Maarten de gegevens van de eigenaar gekregen en ben vanmiddag even bij de fiets gaan kijken.
Het is een Gazelle Sport A van 1963 volgens mij, met een 3-versnellingsnaaf van Gazelle en een draaihandvat voor de bediening.
Fiets meteen meegenomen uit Drachten en thuis geprobeerd.
Verder is de fiets in redelijke staat, de versnellingen mis ik 1 van. Misschien een kwestie van afstellen en smeren.
Zal eerst op zoek gaan naar wat gegevens over het afstellen e.d. omdat ik deze naven nog nooit gezien heb.
Heeft iemand tekeningen en afstelgegevens van de naaf dan hoor ik het graag.
Ik zal als het mij lukt een foto plaatsen binnenkort.

Groeten Sijtze
asterduc

Bericht door asterduc »

Sijtze schreef: Heeft iemand tekeningen en afstelgegevens van de naaf dan hoor ik het graag.
Sijtze,

pas op het forum en al je 2de gratis forumfiets :lol:

De naaf die in de fiets zit is een 3de generatie van de Gazelle 3 versnellingsnaaf en tevens de best werkende.

Fietser had reeds het werkboekje van de Gazelle naaf in de dokumentatiebank geplaatst maar die is van de eerste generatie.
Ik heb er net de nieuwere versie bijgeplaatst, daarop kun je de werking en de onderdelen zien alsook hoe je de afstelling door voert.

Mocht je geen toegang hebben tot de dokumentatiebank, dan wordt het hoog tijd om lid te worden van 'de oude fiets' ;)

Succes.
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Sijtze

Bericht door Sijtze »

Hallo Ed,

Ik ben lid geworden maar het moet nog verwerkt worden, kan nu nog niet in die documentatiebank komen, ben wel zeer benieuwd er naar.
Mooi dat je ook de nieuwere versie van de naaf geplaatst hebt.

Ik ben blij :D met de twee gratis fietsen via de club, had verwacht dat ze wel snel weg zouden zijn.
Misschien dat er niet zoveel leden in het "hoge noorden" wonen, dat kan ik nu ook nog niet bekijken.

Groeten Sijtze (Dokkum, Friesland)
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Sijtze,
Er wonen zelfs heel veel leden in het hoge Noorden, er is van de club een speciale Rijwielgroep Noord.
Maar die komen kennelijk wat minder op dit forum, of vinden de fietsen die we als club krijgen aangeboden niet zo interessant.
Ik heb het ledendeel van het forum opengesteld voor je, dus als je inlogt kun je nu bij alle folders.

veel plezier!

groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Bericht door asterduc »

Sijtze schreef: Mooi dat je ook de nieuwere versie van de naaf geplaatst hebt.
ik hoop dat hij duidelijk leesbaar is want de kwaliteit is iets minder, maar ik zal de folder deze week opnieuw inscannen en als pdf plaatsen.
Voorlopig kun je wel verder.
Neem je tijd en zorg dat je ontspanen bent als je met het handvat start. Het is een ellendig werkje dat niet van de eerste keer zal lukken, maar als het eenmaal zuiver, licht geolied en afgesteld staat zal het probleemloos jaren dienst doen.

En nog even dit, als het handvat eraf komt, zorg dan dat het palletje en de kogel niet verloren gaan, die vallen er meestal uit. Een kogel kun je nog vinden, maar dat palletje is een probleem als die weg is.

Op bijgaande foto heb ik de betreffende onderdelen rood gemerkt. Er zit mogelijk ook een zeer zeer klein schroefje in het stuur, ter hoogte van de kabel doorgang. Als je die vergeet los te zetten gaat de boel niet uit elkaar.

Neem dus vooral je tijd, deze onderdelen zijn fragiel en zeldzaam.

Mag ik je om een gunst vragen en mij het serienummer bezorgen van zowel de fiets als de naaf. Dat kan desnoods via PM. Avast bedankt.
Gazelle handvatbedening.JPG
Gazelle handvatbedening.JPG (71.34 KiB) 5633 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Beste Sijtze,

Nog een tip, wat betreft het handvat, draai het expanderboutje niet te vast, anders scheurt het handvat ..

Groeten Jeroen,
Plaats reactie