Het is me bij mijn eigen fiets, waar ik véél op fiets, opgevallen dat er na drie jaar na volledig onderhoud van de trapas waarbij nieuw vet is aangebracht én drie of vier keer olie is toegevoegd er nog steeds véél smeermiddel aanwezig is. Het lijkt er ook op dat de olie door het vet wordt tegengehouden zodat het niet meteen naar buiten kan lopen. Dat gebeurt veel later pas.
Het is ook zo dat én olie én vet door de tijd heen indikken maar dat heeft wel erg veel tijd nodig en gaat bij vet vanwege de beginsituatie natuurlijk sneller dan bij olie.
Het lijkt er op dat als oude fietsen lang geen onderhoud hebben genoten het vet zo dik is geworden dat een beetje olie het juist weer zo dun maakt dat het zijn werking weer gaat krijgen.
Ik heb dat gezien bij oude Torpedo naven waar vet in de remvoering is aangebracht tijdens montage in de fabriek en die met een beetje olie weer mooi soepel wordt.
Wat ik zeker nog niet heb meegemaakt is dat er trapassen of naven zijn drooggelopen door met olie te werken. Ik gebruik wel altijd dikke olie en ook regelmatig.
Voor trapassen zonder oliepotje gooi ik het inderdaad in de zadelbuis maar dat gaat natuurlijk niet op voor assen die in een bus zijn gemonteerd.
Het is me nog niet overkomen dat de olie ergens anders dan tussen de lagers uit het frame loopt. Dat is tenminste waar sommige mensen wel eens hun ongerustheid over uitspreken.
Wel altijd even een doekje op de zadelpen onder het zadel als er onderweg een band geplakt moet worden
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.