Wielen transportfiets (Perry England?)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Fongers1952
Berichten: 765
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Wielen transportfiets (Perry England?)

Bericht door Fongers1952 »

Op mijn Gazelle nr 1 uit 1950 zit geen oliepotje of smeer nippel op de bracket. Daarom vond ik het advies van mijn kennis om jaarlijks olie in de zadelbuis te spuiten interessant. Maar komt dat dan echt bij de trapas terecht? Is de zadelbuis open tot de bracket aan toe? En loop je niet het risico dat de olie het vet uit de lagers wegspoelt? Alhoewel met een oliepotje komt er ook olie bij het vet. Wie weet raad? :oops:

Samengevat; is het een goed idee om één keer per jaar wat olie te spuiten in de zadelbuis? :?:

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1771
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Wielen transportfiets (Perry England?)

Bericht door Fotomaan »

Het is me bij mijn eigen fiets, waar ik véél op fiets, opgevallen dat er na drie jaar na volledig onderhoud van de trapas waarbij nieuw vet is aangebracht én drie of vier keer olie is toegevoegd er nog steeds véél smeermiddel aanwezig is. Het lijkt er ook op dat de olie door het vet wordt tegengehouden zodat het niet meteen naar buiten kan lopen. Dat gebeurt veel later pas.
Het is ook zo dat én olie én vet door de tijd heen indikken maar dat heeft wel erg veel tijd nodig en gaat bij vet vanwege de beginsituatie natuurlijk sneller dan bij olie.
Het lijkt er op dat als oude fietsen lang geen onderhoud hebben genoten het vet zo dik is geworden dat een beetje olie het juist weer zo dun maakt dat het zijn werking weer gaat krijgen.
Ik heb dat gezien bij oude Torpedo naven waar vet in de remvoering is aangebracht tijdens montage in de fabriek en die met een beetje olie weer mooi soepel wordt.
Wat ik zeker nog niet heb meegemaakt is dat er trapassen of naven zijn drooggelopen door met olie te werken. Ik gebruik wel altijd dikke olie en ook regelmatig.
Voor trapassen zonder oliepotje gooi ik het inderdaad in de zadelbuis maar dat gaat natuurlijk niet op voor assen die in een bus zijn gemonteerd.
Het is me nog niet overkomen dat de olie ergens anders dan tussen de lagers uit het frame loopt. Dat is tenminste waar sommige mensen wel eens hun ongerustheid over uitspreken.
Wel altijd even een doekje op de zadelpen onder het zadel als er onderweg een band geplakt moet worden 8-)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fongers1952
Berichten: 765
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Wielen transportfiets (Perry England?)

Bericht door Fongers1952 »

Dank voor je advies Charles. Zou de zadelbuis altijd open zijn aan de onderkant bij de bracket? (bijvoorbeeld Gazelle) Anders bereikt de olie in de zadelbuis de trapas niet. Ik heb bij mijn Gazelle de zadelpen verwijderd maar kan zelfs met een lamp er bij de trapas niet zien.

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1771
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Wielen transportfiets (Perry England?)

Bericht door Fotomaan »

Hoi Peter,

Het kan zijn dat er geen opening in het brackethuis zit. Ik heb dat ook wel eens gezien bij de achtervork maar nog niet eerder bij de zadelbuis.
Maar ik denk dat je zaklamp het gewoon niet haalt.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fongers1952
Berichten: 765
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Wielen transportfiets (Perry England?)

Bericht door Fongers1952 »

Hoi Charles,

Dank. Ik heb het nu geprobeerd, een beetje zware olie in de zadelbuis gespoten. Er hangen nog geen oliedruppeltjes aan de bracket (BSA trapas) Dus nu maar hopen dat de olie de lagers bereikt heeft

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1771
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Wielen transportfiets (Perry England?)

Bericht door Fotomaan »

Hoi Peter,

Het type BSA trapas heeft ingeschroefde cups met een 'staande' kant waar de olie tussen blijft staan. Als er een paar millimeter olie in het brackethuis aanwezig is dan liggen de kogels in een oliebad. Kan alleen maar goed zijn maar dan zou je je fiets echt helemaal op zijn kant moeten houden voordat de olie er tussen de cup en de as uitloopt.
Het is dus eigenlijk helemaal niet verkeerd om op zo'n manier je trapas te smeren.
Er zijn trapassen van bijvoorbeeld Bayliss Wiley die in een aparte bus gemonteerd zijn. Daar kan geen olie via het frame bijkomen, de bus zit dan in de weg, dus daar is een olievulpunt in gemaakt met zo'n oliepotje met een holle pen er aan zodat het gat in de bus op zijn plaats blijft zitten.
http://www.transportfiets.net/2011/09/2 ... ey-mooiii/
met zo'n bus is alles bij elkaar zo dicht dat het met recht een oliebad genoemd kan worden. Zoals bij een auto de krukas in de olie ligt bijvoorbeeld.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fongers1952
Berichten: 765
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Wielen transportfiets (Perry England?)

Bericht door Fongers1952 »

Dank voor al je adviezen Charles
Peter :D
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie