Even voorstellen, Bart

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Locomotief

Even voorstellen, Bart

Bericht door Locomotief »

Hoi,

Mijn gebruikersnaam doet mijn fiets eer aan. Ik heb namelijk een Locomotief Tour de France. Vorig jaar kwam ik deze tegen bij de fietsenmaker op het station en wist gelijk: die is voor mij.

Hierbij mijn fiets.
https://plus.google.com/photos/11418726 ... 2142184161

Ik heb mij op dit forum aangemeld omdat ik benieuwd was hoe zeldzaam een dergelijke fiets is. Volgens mij is de fiets vrijwel in originele staat, zelfs op de dynamo staat locomotief en werkt nog prima!
JocoFoto

Re: Even voorstellen, Bart

Bericht door JocoFoto »

Leuk Bart,

Ik werd al blij van jouw gebruikersnaam :D

De TdF is één van mijn favoriete fietsen en de jouwe in blauw-wit is ook weer erg fraai. Hij komt uit 1962/63 aan het framenummer te zien.

Op zich zie je regelmatig TdF's in diverse uitvoeringen op Marktplaats. Zeg maar een handvol per jaar. De jouwe is in bovengemiddeld mooie staat - koesteren dus!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Bart,

Leuk dat je je voor dit forum hebt aangemeld.

Toevallig dat je exact dezelfde fiets hebt in redelijk originele staat. Mijn fiets is alleen donkergroen, maar verder bijna hetzelfde, dus witte spatborden in dat model, zelfde transfers etc. Alleen heb ik een andere kettingkast, nl. een pistool kettingscherm. Jouw koplamp staat Lucifer op; staat er op jouw dynamo toevallig Locomotief?

Volgens mij is je achterwiel wel vervangen. Zie ik een RVS velg? Wat staat er op de naaf ik wil namelijk weten of het een Sturmey Archer AW of FW is. Er hoort in elk geval een FW (Four Wide ratio) in. Daarnaast hoort er een witte of crème-kleurige snelbinder op (heb ik ook nog niet). Verder banden met gumwall (dus zwart loopvlak en bruine zijkanten), Lycett L66 (zelfde als Brooks B66) zadel, Union pedalen met witte rubbers en reflectie, witte buitenkabel linkerrem, witte buitenkabel versnelling, Titan stuur en Sturmey Archer 4 speed versteller.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Voordt je op zoek gaat naar een Titan stuur - de jouwe lijkt me origineel. In 1960 is de TdF 'vernieuwd' dwz met nieuwe kleuren, gelakte ipv aluminium spatborden, Robur buizen ipv Reynolds 531. Beetje hipper, beetje meer mainstream en ook goedkoper. Ook het Titan stuur is toen vervangen door een meer conventioneel chromen stuur. Zie ook de TdF op rijwiel.net.

Daarnaast kwam een dure TdF versie met campagnolo padden en derailleurs, chromen vorkeinden enzovoort. En dus ook met Titan stuur.

Productdiversificatie als bij de iPhone. Eerst is er gewoon eentje, daarna een dure en een 'goedkope' (5s respectievelijk 5s).
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste JocoFoto,

Dat van dat stuur zou kunnen, maar mijn fiets is exact hetzelfde en heeft wel een Titan stuur i.c.m. de SA vierversnellingsnaaf. Bij mij zit er juist een hele simpele kettingkast op, dus niet deze dure gesloten kettingkast.

Volgens mij was Locomotief of in zijn laatste jaren niet zo consequent met de onderdelen of er zijn originele onderdelen aan deze fiets verdwenen. Het is volgens mij wel vaker gebeurd dat het Titan stuur of alleen de stuurpen is verruild door eentje die je hoger kon afstellen t.b.v. de zit houding. Ik zag het laatst nog bij een RIH-Fongers op MP, waarvan de pen was vervangen.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Locomotief

JocoFoto schreef:Hij komt uit 1962/63 aan het framenummer te zien.

Op zich zie je regelmatig TdF's in diverse uitvoeringen op Marktplaats. Zeg maar een handvol per jaar. De jouwe is in bovengemiddeld mooie staat - koesteren dus!
Kijk, leuk om te weten hoe oud mijn fiets is! Het is wel mijn dagelijkse fiets hier in Rotterdam, behalve in de winter ivm pekel. In die zin koester ik 'm wel.
Durabo88 schreef:Jouw koplamp staat Lucifer op; staat er op jouw dynamo toevallig Locomotief?

Volgens mij is je achterwiel wel vervangen. Zie ik een RVS velg? Wat staat er op de naaf ik wil namelijk weten of het een Sturmey Archer AW of FW is. Er hoort in elk geval een FW (Four Wide ratio) in. Daarnaast hoort er een witte of crème-kleurige snelbinder op (heb ik ook nog niet). Verder banden met gumwall (dus zwart loopvlak en bruine zijkanten), Lycett L66 (zelfde als Brooks B66) zadel, Union pedalen met witte rubbers en reflectie, witte buitenkabel linkerrem, witte buitenkabel versnelling, Titan stuur en Sturmey Archer 4 speed versteller.
Scherp oog, achtervelg is inderdaad anders dan de voorvelg. Op mijn dynamo staat zeker Locomotief en werkt nog prima! Zal straks nog eens kijken wat er op mijn achternaaf staat.

Voor het zadel zal ik nog eens rond gaan kijken op marktplaats of iets dergelijks. Moet ik dan nog rekening houden met zadelpen, of pas zoiets altijd wel?
Eysfan

Bericht door Eysfan »

De Locomotief catalogi in onze documentatiebank laten precies zijn wat JocoFoto schrijft. Vanaf 1960 zijn er eenvoudige uitvoeringen met naar keuze een derailleur of Sturmey Archer naaf, beide met vier versnellingen. En een veel duurdere Super met Campagnola onderdelen.

Elk jaar hierna veranderde er wel wat in de kleuren, transfers en uitrusting als je de specificaties en afbeeldingen bekijkt. Een voorbeeld zijn de banden. In 1960 staat de TdF nog op tweekleurige zwart/bruine banden, in 1961 zijn ze zwart/wit, in 1962 zijn ze helemaal zwart en nog weer later lijken ze weer zwart/bruin. Transfers waren er in sommige jaren naar keuze in een meer of minder opvallende uitvoering. Ook naar keus was de fiets in een enkele kleur of tweekleurig gelakt.

Helaas ontbreekt in de catalogus van 1963 de bladzijde met de TdF. De catalogus van 1964 hebben we helemaal niet. Dus als er nog forumleden zijn die de documentaibank hiermee kunnen aanvullen, graag!

De leeftijd van een Locomotief is af te leiden uit het framenummer; het eerste cijfer is het laatste cijfer van het bouwjaar (zie Rijwiel.net).

Hierbij een foto van een Locomotief TdF 9 die ik een paar weken geleden vond, ook van 1962. Helaas niet zo mooi en compleet als die van Bart en Yorick, maar na wat aandacht (frame, voorvork en wielen richten, alle lagers smeren en afstellen) is het een fantastisch goed rijdende fiets. Ik kan me voorstellen dat hij favoriet is bij JocoFoto.

Bart, ik hoop dat je er ook nog lang plezier van zult hebben, en goed om te lezen dat je hem spaart bij slecht weer.

Groeten,
Sjoerd
Locomotief TdF 9 1962.jpg
Locomotief TdF 9 1962.jpg (276.37 KiB) 5833 keer bekeken
Locomotief

Eysfan schreef:De Locomotief catalogi in onze documentatiebank laten precies zijn wat JocoFoto schrijft. Vanaf 1960 zijn er eenvoudige uitvoeringen met naar keuze een derailleur of Sturmey Archer naaf, beide met vier versnellingen. En een veel duurdere Super met Campagnola onderdelen.
In mijn fiets zit achterop een Sturmey Archer AW naaf. Ook heb ik maar drie versnellingen ipv 4. En de de 2e versnelling werkt niet want als ik kracht zet trap je 'm er doorheen, ketting draait dan wel, maar gewoon los. Als ik 'm in de eerste of derde versnelling zet werkt alles wel gewoon.
maartenB

Bericht door maartenB »

check dan eens uit welk jaar die naaf is? Het staat er gewoon op, iets van 62 - 5 betekent dan mei 1962.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Hallo Bart,

Het lijkt erop dat er een keer een ander achterwiel ingekomen is. Als een AW naaf (drie versnellingen) niet goed werkt is dat goed op te lossen. Aan alle onderdelen is nog te komen. De vierversnellingsnaven waren veel minder gangbaar (was duurder) en reparatie daarvan zou wel een probleem kunnen worden.

Als de drie-naaf in de twee niet pakt kan het heel simpel een kwestie zijn van afstelling van de schakelstift. Ben je hiermee bekend en heb je dat al gecontroleerd? Als hij goed afgesteld is en toch niet goed werkt zal hij uit elkaar moeten om de oorzaak te vinden. Zoals gezegd is het vinden van nieuwe onderdelen geen probleem.

Duidelijke aanwijzingen hoe je te werk moet gaan zijn o.a. te vinden op Rijwiel.net. Een Nederlandstalige reparatiehandleiding van Sturmey Archer zelf is voor clubleden gratis te downloaden vanuit onze documentatiebank. Misschien een idee om lid te worden van De Oude Fiets? Met zo'n Locomotief ben je ook zeker welkom bij clubactiviteiten :D

Wat de zadelpen betreft, het bovenste dunne gedeelte waar de zadelstrop omheen komt heeft een standaardmaat.

Groeten,
Sjoerd
Plaats reactie