Even voorstellen, Bart

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Durabo88

Re: Even voorstellen, Bart

Bericht door Durabo88 »

Hoi Sjoerd en Bart,

Sjoerd: Leuk dat je er ook eentje hebt gevonden en helemaal groen! Zit de FW naaf nog wel in jouw fiets?
't is niet zo'n oude fiets, dus die moet nog best compleet te maken zijn.

Het fijne aan de TdF vind ik dat je er gewoon 37-622 (28 x 1 5/8 x 1 3/8) banden op kwijt kunt, zoals origineel ook het geval was. Wat betreft de kleur wit/zwart weet ik het zo net nog niet. Er kan ook bij het retoucheren/bewerken van de foto's in de folders niet goed op de kleuren zijn gelet. Het zijn tenslotte reclamefolders dus vaak worden foto's mooier voorgesteld dan het product in werkelijkheid is. Weer terug naar mijn verhaal over de bandenmaat. Op een Fongers SH-55 of een RIH-Fongers kun je geen 37-622 kwijt zonder te weinig tussenruimte tussen band en frame over te laten. Hier horen dus weer 32-622 banden op. Volgens mij kun je in het TdF frame zelfs 40-622 banden kwijt (nog niet getest en dat ga ik ook niet doen, tenzij ik ooit dikke winterbanden nodig ga hebben).

En weer terug naar de kleur van Sjoerd's fiets t.o.v. die van Bart en mij. De tweekleur uitvoering kon zijn geverfde spatborden of alluminium/RVS? (Weinmann) uitvoering. Althans dat kwam ik laatst op straat tegen.

Het juiste zadel is ook weer lastig, die zijn in iedere folder ook weer verschillend. Bovendien werd de fiets naar wens van de klant samengesteld en is de fiets in de folder slechts een voorbeeld (anders moet je alle kleuren en uitrustingsamenstellingen in een apart boekje drukken, de foto's dan). Wat ik dus wil zeggen is dat je van een zeker aantal onderdelen moeilijk kunt zeggen wat origineel is of is geweest. Zeker ook omdat er geen seriegarantieboek is, zoals bij Fongers, om dit ook daadwerkelijk te bewijzen. Daarnaast gaat een fabrikant ook echt niet een maand wachten totdat een bepaald fabrikaat pedaal weer leverbaar is als er een ander vergelijkbaar (qua vormgeving en kleur) fabrikaat zo voor handen is.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Klopt. Er is een zekere mate van variatie in de onderdelen die Locomotief monteerde. Dus wat betreft sturen durf ik toch niet met 100% zekerheid zeggen dat de goedkope versie van de TdF na 1960 nooit een Titan stuur had. En in de folder is de afbeelding van 1961 erg onduidelijk. Maar ik heb zoveel TdF's uit die tijd gezien met 'chroom' vlinderstuur met zo'n klein slank voorbouwtje dat dat zeker ook fabriek af gemonteerd werd.

Nog zo'n variatie - voor 1960 werd er standaard Weinmann spatborden gemonteerd (aluminium, nooit RVS). Meestal met de standaard aluminium stangetjes. Mijn TdF uit '58 had echter conventionele stangetjes in kleur meegespoten. Waarom? Waren de Weinmann stangetjes even op? Geen idee.

Ik verwacht overigens niet dat de klant een 'built to order' TdF kon bestellen. De variatie aan transfers en onderdelen die we zien in het basismodel is denk ik iets van de fabriek. De keuzes bleven beperkt tot kleur (tot 1960 zwart, blauw en groen) en type versnelling (naaf/derailleur). Voor de dure variant (vanaf circa 1960) waren meer opties beschikbaar.

De standaard TdF heeft bij mijn weten altijd 4 speed gehad, ofwel een derailleur, ofwel een FW naaf. Een AW lijkt mij niet origineel (maar wie weet ;) ). Overigens was de FW in Groot Brittanië veel algemener dan hier, dus reserve onderdelen zijn daar (op Ebay.co.uk bijvoorbeeld) nog prima te vinden. Een AW is wat dat betreft helemaal probleemloos. Meestal is dit probleem een kwestie van afstelling en een beetje olie.

Heerlijk trouwens - over zulke details doorzagen :D Jaren geleden droomde ik er nog van een rek met verschillende uitvoeringen TdF's naast elkaar te hebben staan, kan je nagaan :oops:

En ja, ik baalde als een stekker toen ik merkte dat de pagina van de TdF ontbrak in die 1963 folder. Juist om de evolutie van de modellen te volgen zou ik dolgraag zo veel mogelijk afbeeldingen willen hebben. Dus inderdaad, als iemand nog iets heeft houd ik me (ook) aanbevolen!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
berkers41

Bericht door berkers41 »

JocoFoto schreef:.... ontbrak in die 1963 folder. Juist om de evolutie van de modellen te volgen zou ik dolgraag zo veel mogelijk afbeeldingen willen hebben. Dus inderdaad, als iemand nog iets heeft houd ik me (ook) aanbevolen!
Als het alleen om afbeeldingen gaat?
Dit is een link naar mijn Locomotiefs: https://picasaweb.google.com/1020165043 ... 5619571960#
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste JocoFoto,

Dan heb ik geen idee hoe dat Titan stuur op mijn vrijwel gelijke goedkope TdF terecht is gekomen. Opmaken oude voorraad, vergissing of wens van klant, wie weet het?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
JocoFoto

Bericht door JocoFoto »

Zou erg leuk zijn als we dat uit konden vinden. Misschien was stuur type A wel gewoon op, of had men toch bedacht dat de Titans terug moesten.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie