Bouwjaar rond 1900?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
sarolea

Bouwjaar rond 1900?

Bericht door sarolea »

Eigenlijk ben ik een liefhebber van oude motoren. Echter, in de beginjaren werden ook veel hulpmotortjes verkocht voor fietsen. Denk hierbij aan dit soort dingen Afbeelding

Nu ben ik zelf in het bezit gekomen van een dergelijk motortje, en wil ik dit natuurlijk graag aan een passende fiets hangen. Wellicht dateert mijn motortje van 1904.

Ondertussen heb ik -onder meer hier op het forum- wel al zitten lezen over fietsen die uit die periode dateren. Maar het is me nog steeds niet duidelijk op basis van wat je die datering nu kan doen.

Ik ben niet volledig onwetend, maar veel verder dan: een blokketting is oud, aluminium velgen zijn modern kom ik toch niet echt.

Zijn er duidelijke regels zoals: een blokketting was standaard tot ... , achterpatten horen er zo uit te zien, ...?

Nu kom ik bijvoorbeeld dit frame tegen. Ik zie wel dat het een oudere fiets is, maar is deze nu bijv. jaren '50, of eerder uit de periode waar ik naar op zoek ben?
Screen shot 2014-03-22 at 10.42.16 PM.jpg
Screen shot 2014-03-22 at 10.42.16 PM.jpg (288.77 KiB) 6368 keer bekeken
Afgaande op de bagagedrager, achterste staande framebuizen en spatbord zou ik denken dat de fiets wel al wat leeftijd heeft, maar of dat klopt?
Screen shot 2014-03-22 at 10.42.38 PM.jpg
Screen shot 2014-03-22 at 10.42.38 PM.jpg (262.57 KiB) 6368 keer bekeken
Ook aan de trapas/trapstel kan je vaak wat afleiden heb ik begrepen, maar wat (en hoe) kan ik hier nu uit afleiden?

Alle tips/advies is welkom
Bijlagen
Screen shot 2014-03-22 at 10.42.58 PM.jpg
Screen shot 2014-03-22 at 10.42.58 PM.jpg (229.91 KiB) 6368 keer bekeken
Maarten Waarlé

Re: Bouwjaar rond 1900?

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag,

Ik zou zeggen dat dit frame best in 1904 gebouwd zou kunnen zijn.
Alle aanwezige details werden in die jaren toegepast.
Ook de standaard ketting was er toen al.
Wel is het zo dat de dubbelrolketting ,een blokketting zonder letterlijk blok maar met twee dicht bij elkaar geplaatste rollen met daar tussen weer een ruimte tot midden jaren 10 is toegepast op toerfietsen (baanfietsen nog langer).
De staande achtervork met lugs ipv een gebogen buis is
ook al oud maar in de jaren voor 1900 was de staande achtervork nog niet geschouderd maar liep rechtdoor zo als de liggende achtervork in dit geval.
Open vorkkronen dus twee platen waar je tussen door kon kijken was een constructie die kort na 1900 verdween richting dichte
vork.
Voorspatbord dat ophoud achter de kroon werd tot in de jaren 10 toegepast. De vroegste afbeelding in een catalogus die ik ken van een voorbij de kroon doorlopend voorspatbord is van Raleigh die in 1907 een soort all weather fiets aanbood met verlengd voorspatbord.

Trapas met verticaal geplaatste klemboutjes is ook vroeg.
Al met al een frame wat prima kan in 1904 maar wat ook wel tot ver in de jaren 20 is doorgebouwd. Ik weet niet wat het merk motortje is maar dit frame lijkt me Frans gezien het naamplaatje en het type voorvork.
Overigens de a-symetrische liggende achtervork is ook een vroeg ding.Bij latere fietsen zie je dat niet meer toegepast.

Wil je een ouderwetsere look dan is een dubbelrolketting,recht doorlopende staande achtervork,open voorvork en stropbevestiging v h stuur noodzakelijk. Dat was in 1904 niet het modernste maar wel algemeen voor handen.

Neem, maar dat is een persoonlijke smaak van mij een niet te laag frame. Zo`n fiets met motor mag best wat statig over komen en bovendien heb je ruimte nodig voor zo`n grote vierkantige tank

Groeten,
Maarten

Ps ;nog even een opmerking ;aluminium velgen waren er al in 1896.
Ik heb een Amerikaanse Eagle met alu velgen waarin patentnummers uit 1893 staan.
Ooit heb ik eens een Roman rim (engelse alu velg) weggegooid omdat ik meende dat het een jaren 50 vervanging was (de fiets was van 1926 een Gazelle). Daar heb ik nu nog slapeloze nachten van (nou ja bij wijze van...)
J&L Lexm

Bericht door J&L Lexm »

Hallo,Sarolea

Mooi frame gezien de lugs (lijkt Brampton of Bsa ) werd door veel frame bouwers in de periode 1900-1920 gebruikt
Wat Maarten al aangaf een hoger frame bied je wat voordelen
om de tank in te bouwen,hoewel in de hele vroege periode ook
relatief lage frame,s werden gebruikt.
weet niet wat voor motor je hebt ,zedel en minerva werden veel toegepast ook door nederlandse fabrikanten.
Wat ook van belang is de ruimte beschikbaar voor de aandrijflijn ,motor naar achterwiel

voeg wat foto,s toe en voor meer gegevens
mail je maar ( dit is tenslotte een fiets forum)
Groet Jan

hendriksja@live.nl
Bijlagen
nsu 1901
nsu 1901
nsu 30.1.jpg (478.57 KiB) 6315 keer bekeken
prijslijst 1902
prijslijst 1902
minera 29.jpg (295.52 KiB) 6315 keer bekeken
minerva rijwielmotor 1902
minerva rijwielmotor 1902
minerva 28.jpg (363.6 KiB) 6315 keer bekeken
pakket levering Nsu 1903
pakket levering Nsu 1903
nsu 30.jpg (334.68 KiB) 6315 keer bekeken
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Altijd leuk, als je zoiets tegenkomt.
Een foto en informatie over het merk is uiteraard steeds welkom.

Niet alleen in de beginperiode werden dit soort clip-on motortjes ingebouwd.
Ook in de jaren daarna - en zeker ook in de jaren '50 - kon je ze kopen.

Vermits je forumnaam Saroléa is, vermoed ik dat je motor waarvan sprake ook een Saroléa clip-on is ?

Je bent hier op het forum alvast aan het goede adres, want er lopen hier wel heel wat kenners rond - zoals te zien aan de vorige posts ;)

Ben alvast benieuwd.

Peter
sarolea

Bericht door sarolea »

Bedankt voor de -zeer nuttige- reacties tot nu toe.

Helaas, ik bezit geen sarolea clip-on motortje. Het gaat om een Minerva blokje van +- 1904. Voor de motorfietsliefhebbers het model met de 2 mechanisch gestuurde kleppen.

Wat de fietsen betreft, het klopt dat het vaak om de wat hogere frames gaat. Alleen lijkt me dat die A) wat moeilijker te vinden zijn en er B) vaak een hoger prijskaartje aan vast zit.
Minerva-Flickr.jpg
Minerva-Flickr.jpg (139.16 KiB) 6275 keer bekeken
Persoonlijk vind ik een lager frame niet noodzakelijk lelijk. Afgaande op wat ik hierboven lees is het geen verkeerd idee om een bod te doen op het frame dat ik heb gevonden.

Hoe zit dat eigenlijk met kleur bij fietsen van rond 1900? Het lijkt wel alsof die eigenlijk altijd zwart zijn, klopt dat?
Het bovenstaande frame is wit, ooit ns met de borstel, of gewoon n teken dat het -ondanks de oude stijlkenmerken- eerder 1920 is dan 1904?

Misschien nog wat specifieke vragen:

@Maarten
Superduidelijke uitleg en een leuk weetje over de alu velgen. Ik had geen idee.
Over velgen gesproken, ik veronderstel dat fietsen net als motoren in die periode hielbanden hadden. Worden dergelijke velgen (en banden) nieuw nagemaakt. Of is het doenbaar om een paar originele wielen te vinden?

Wat bedoel je precies met stropbevestiging van het stuur? Moet ik dan denken aan een voorvork die verder boven het frame uitsteekt en waar je het stuur met een strop in klemt?

@Jan
Er volgt zeker nog een mailtje om het over het motorgedeelte van mijn project te hebben. We kunnen wellicht minstens wat documentatie uitwisselen. Is het project op de foto in jouw bezit? Ik woon zelf in centrum Antwerpen (Belgie).

@Peter
de link naar jouw website geeft een foutmelding?
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Minerva- blok met 2 gestuurde kleppen ? Dat zou dan deze kunnen zijn...
Minerva 2pk met gestuurde kleppen uit 1903
Minerva 2pk met gestuurde kleppen uit 1903
Minerva 1903 2 pk.jpg (161.14 KiB) 6265 keer bekeken
Bedankt om te melden dat m' n website een foutmelding geeft.
Ze werd net naar een nieuwe server overgezet en blijkbaar is hier en daar nog iets niet helemaal zoals het hoort.
Voorlopig de link even aangepast...

Peter
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Even terugkomend op de stuurstrop.
Inderdaad is dat een klemming om de stuurbuis en daarmee heb je geen stuur bout en expander onder aan het stuur.
Bij Engelse fietsen en iets minder bij nederlandse fietsen uit die periode zie je het.
Duitse Franse en Belgische fietsen hadden al vaker de expander/bout door het stuur.

Over (hiel)banden en wielen weet ik niet veel te melden.
Wat me wel op valt is dat de banden op de foto`s wat zwaarder over komen dan fietsbanden. 28x 2 of 28x 13/4 Mogelijk kom je met de Nederlandse transporfietsbanden wel weg.

Ook de vorkkronen maken een wat zwaardere indruk.
In de eerste jaren van de 20e eeuw en de jaren daarvoor waren stuurbuizen vaak rond de 25mm ipv 22 mm. dat resulteerde ook in een wat zwaarder balhoofdstel.
Zo`n combi van stevige kroon en grotere maat balhoofd buis zou ik bij zo`n motorfietsje ook wel kunnen aanraden.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Leuk om eens een off topic item te zien dat toch blijft rondzingen.
Het zijn ook net als onze oude fietsen machische machines om te zien, bezitten en om aan te sleutelen. Wat mij betreft vaker van dit soort berichten daar ik ook net als veel andere oude fietsen liefhebbers een grote passie heb voor de motorfiets.

Dat brengt me naar het volgende probleem. Gezien ik al een motor heb en beperkte ruimte (schuur staat vol exoten uit vervlogen tijden) heeft mijn lieftallige echtgenote mij op het hart gedrukt vooral niet weer allerlei schroot naar binnen te trekken... Zo noemt zij dat, ik kijk daar iets anders tegenaan.

Als we op vakantie zijn zie ik ook altijd buitenkansjes in verlaten huisjes op rotondes etc. Ik zie me zelf al een verbouwing in elkaar zetten en voor de zekerheid schiet ik wel eens een foto. Het komt er nooit van. Maar een mens moet zijn dromen hebben...

Een ander huis, met grote schuur zal er wel een keertje komen. Als de kinderen het huis uit zijn... Of ik dan nog met zwaar gereedschap kan sjouwen? Voorlopig maar de fietsen en de Triumph Bonneville op de weg houden. De Bonny krijgt momenteel de meeste aandacht.

Maar een keertje een tocht en bezoek aan een verzamelaar met mooie veteranen motoren is nooit weg natuurlijk.

Groeten,
Michiel ;)
sarolea

Bericht door sarolea »

Ondertussen is de fiets gekocht, en onderweg naar belgie.

Ik verwacht dat die in de loop van volgende week aankomt. Dan komt hier wellicht een nieuwe reactie met meer foto's en vragen...
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Ik ben benieuwd, ik heb een aantal jaren geleden een Humber uit 1899 of daar omtrent gekocht van de erven van een overleden motorverzamelaar. De bedoeling was om daar ook een motor aan te hangen. Ik denk dat ik dat nog eens zal gaan doen. Altijd leuk naast het geweld van de Triumph Bonneville die ik sinds enige tijd ook in de stal heb. Fietsen en motorfietsen zijn al vele jaren een passie voor me maar het rijbewijs en de motor recent gehaald.

Succes met je ombouw. Hou ons op de hoogte van dit leuke project.

Michiel ;)
Plaats reactie