@Maarten, zo langzamerhand begin ik ook zelf al een eigen 'boekje' rondom -hoe een oude fiets weer rijklaar te krijgen- te ontwikkelen. Des te meer je over fietsen leert des te vaker je erachter komt hoe weinig je er eigenlijk van weet...
@Jeroen, dank voor de tips! Dit is pas mijn derde fiets project dus alle aanvullingen, op- of aanmerkingen zijn meer dan welkom! Ik zal de punten die je noemt ter harte nemen in ieder geval!
Nu de temperaturen weer wat hoger worden zal ik ook weer eens het Burgers project gaan oppakken. Hier zal ik het lakken (waar ik helaas niet onderuit kom) onder de knie moeten gaan krijgen...
Mooi Jasper, je bent al behoorlijk technisch bezig! Altijd mooi om te zien hoe oude chroom en lak weer 'tot leven' kunnen worden gebracht.
Het enige wat ik me afvraag is waarom je zo'n moderne ketting hebt gemonteerd?
Tja de (Simson) ketting... Laten we het er maar op houden dat ik graag een rondje wilde maken op de fiets en dat deze ketting op ooghoogte hing bij de fietsenmaker in Oudewater...
Deze ketting past er ook maar net op. Met twee schakels erbij stond het achterwiel te ver naar achter en dat stond niet mooi. Nu zit hij eigenlijk net iets te strak.
De oude ketting gaat er uiteindelijk wel weer op maar heeft nog een goede schoonmaakbeurt nodig. Ik bewaar dit klusje voor de tweede iteratie. Ik zal dan al het chroom ook nog eens meenemen met de Autosol. Ben benieuwd hoe het chroom er dan uit komt te zien!
@MaartenW, een Heuer Front (120 mm) inderdaad! Ik heb de aanschaf ervan 2 jaar uitgesteld maar wilde uiteindelijk toch per se eentje hebben (Nil satis nisi optimum...).
Met het draaiplateau erbij werkt het super allemaal!
Op aanraden van Jeroen zal ik er ook eens wat 'bekken' bij gaan bestellen. 'Type N' schijnt qua hardheid tussen lood en koper in te zitten.
De bankschroef mag dan onverwoestbaar zijn maar mijn spaanplaat werkbankje was dat helaas niet. Met het richten van de voorvork kwamen dan ook de bevestigingsbouten los en heb ik nu een paar mooie gaten ter herinnering.
Ik heb reeds een mooi ontwerp van een verrijdbare werkbank liggen die mijn broertje (die toevallig ingenieur is) heeft getekend in AutoCAD maar dat is een projectje dat nog op de plank ligt... Nu wel een mooie aanleiding om er eens mee aan de slag te gaan.
prachtig rijwiel, mijn complimenten. Aanvullingen heb ik zeker niet, ik moet de kunst zelf eerst leren beheersen, maar het is geweldig om een fiets op MP te zien staan met een laag stof en een gebroken trapas en 'm vervolgens op het forum langzaam weer tot leven te zien komen.
Goed gedaan, klasse hoe je de voorvork heb gericht. ik heb zelf een hele mooie Fongers HTS uit 1953 maar die is (helaas?) zwart. Deze groen/grijze kleur vind ik erg mooi
De ketting kun je inkorten of verlengen door een kettingpons te gebruiken. Ach het maakt niet zo uit welke ketting je gebruikt, want hij verdwijnt toch achter de kettingkast. Laatst zag ik dat er nu ook kettingen gemaakt worden, die vernikkeld zijn. Soorten te over, maar inderdaad de klassieke zwarte blijft het mooist. Overigens heb je die schakelplaatjes in een aantal modellen. Zoek maar eens op Alfred Appleby, die is weer heel anders. Of zie http://velobase.com/CompImages/Chains/E ... 61769.jpeg .
Het punt is meer dat als ik er nu twee schakels aan zou 'ponsen' (heb ik reeds geprobeerd) ik het achterwiel voor de spanning te ver naar achter moet schuiven.
Optisch is dit ten opzichte van het achterspatbord niet mooi (genoeg). Een irritant probleempje hoewel de huidige spanning er net mee door kan. Idealiter zou er 1 schakel bij moeten en dat gaat helaas niet.
Ik zal een voorraadje oude NOS kettingen ook op mijn -zoekt en gij zult vinden radar- zetten...
Jasper, nog even reageren op je ketting verhaal.
Er bestaan halve schakels. Die zijn aan een kant breed als een buiten schakel en aan de andere kant smal als een binnen schakel.
Ik gebruik ze regelmatig omdat ook ik een hekel heb aan wielen die te ver of te dicht naar het spatbord staan en/of assen die
te strak of te ver in de kettingspansleuf zitten.
Lastig punt bij die halve schakels is dat niet iedere ketting de zelfde as-maat en/of breedte heeft waardoor het soms niet goed aan sluit.
Dat is een kwestie van mazzel hebben of een andere ketting kopen.