Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
We komen er wel! De witte verf is inmiddels voor 95% verdwenen. Doel is om de fiets deze maand weer rijklaar te hebben.
Het achterspatbord wordt momenteel gesoldeerd door mijn schoonvader maar totdat deze klaar is heb ik een goede vervanger.
Nog te ondernemen stappen:
1. Laatste restjes witte verf nog zoveel als redelijkerwijs mogelijk verwijderen.
2. Draaiende onderdelen ontvetten (ik ga de goedkope maar alom aanbevolen Dasty professionele ontvetter proberen van de Wibra), reviseren en weer in de olie of het vet zetten.
3. Wielen spaken, ik heb NOS nippels en spaken maar wil deze graag oud laten lijken. Iemand tips hoe je dit snel voor elkaar krijgt? Ik plan bijvoorbeeld ook om de velgen lakvrij te houden.
4. Ik wil de straks zwart gelakte spatborden er graag uit laten zien alsof ze 80 jaar geleden voor het laatst gelakt en gebiesd zijn. Als iemand hier goede tips (het liefst een stappenplan) voor heeft houd ik me aanbevolen!
5. In de vervanger voor het achterspatbord zitten helaas geen gaatjes voor de jasbeschermer netjes. @MaartenB, had Otto hier niet een tang voor? Ik heb er zelf inmiddels 2 die wel gaten maken maar dan te grote voor een lamp of schroefje.
6. Nieuw oud lakdoek plaatsen.
7. Hopelijk tevreden zijn over het eindresultaat!
Het achterspatbord wordt momenteel gesoldeerd door mijn schoonvader maar totdat deze klaar is heb ik een goede vervanger.
Nog te ondernemen stappen:
1. Laatste restjes witte verf nog zoveel als redelijkerwijs mogelijk verwijderen.
2. Draaiende onderdelen ontvetten (ik ga de goedkope maar alom aanbevolen Dasty professionele ontvetter proberen van de Wibra), reviseren en weer in de olie of het vet zetten.
3. Wielen spaken, ik heb NOS nippels en spaken maar wil deze graag oud laten lijken. Iemand tips hoe je dit snel voor elkaar krijgt? Ik plan bijvoorbeeld ook om de velgen lakvrij te houden.
4. Ik wil de straks zwart gelakte spatborden er graag uit laten zien alsof ze 80 jaar geleden voor het laatst gelakt en gebiesd zijn. Als iemand hier goede tips (het liefst een stappenplan) voor heeft houd ik me aanbevolen!
5. In de vervanger voor het achterspatbord zitten helaas geen gaatjes voor de jasbeschermer netjes. @MaartenB, had Otto hier niet een tang voor? Ik heb er zelf inmiddels 2 die wel gaten maken maar dan te grote voor een lamp of schroefje.
6. Nieuw oud lakdoek plaatsen.
7. Hopelijk tevreden zijn over het eindresultaat!
- Bijlagen
-
- image.jpg (258.05 KiB) 5599 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Wit achterspatbord??
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Jazeker! Burgers liep op de zaken vooruit en had dat reeds in 1924 ingevoerd voor al haar modellen... 
Laat duidelijk zijn dat het achterspatbord op de foto de tijdelijke vervanger is... Hoewel er natuurlijk niets zo definitief is als tijdelijk...

Laat duidelijk zijn dat het achterspatbord op de foto de tijdelijke vervanger is... Hoewel er natuurlijk niets zo definitief is als tijdelijk...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Goed werk Jasper. Omdat dat 'tijdelijke' achterspatbord er misschien wat langer op blijft zitten zou ik het toch maar even zwart maken.
Gaatjes: elke fietsenmaker had daar een tangetje voor.
Ik bezit dat niet, maar anderen hier op het forum beslist wel. Anders Harry Dijk?
Om oude lak te maken ben ik tegenwoordig lang bezig.
- zwarte kwastverf (geen grondverf nodig) van Tencoferro. Die heb je in zijdeglans en omdat je geen onderlaag hebt zijn krassen ook niet 'wit gekleurd'. Als je al een onderlaag neemt, dan menierood.
-paar lagen smeren en telkens weer gladschuren.
- Dan aflakken met goedkope spuitbusverf van action, hoogglans.
- dat met schuurpapier 600 weer een beetje dof schuren
- dan met commandant 4 (groen) het weer laten glanzen.
- dan kun je nog beschadigingen aanbrengen. Soms smeer ik tevoren kleine roestplekjes in met vet, daar krab je op het laatst de lak weg en voila, je hebt roestplekjes!
- biezen kan, maar met gewone lak is dat lastig om oud te krijgen vind ik. Beter lukt het me met goudverf van Motip, die kleine potjes. Dat is benzine oplosbaar als het nog niet 100% droog is, dus je kunt biezen en dan bijna alles wegpoetsen.
Het resultaat:
en het kan vast ook veel makkelijker, maar ik hou wel van dat klooien met verf....
Gaatjes: elke fietsenmaker had daar een tangetje voor.
Ik bezit dat niet, maar anderen hier op het forum beslist wel. Anders Harry Dijk?
Om oude lak te maken ben ik tegenwoordig lang bezig.
- zwarte kwastverf (geen grondverf nodig) van Tencoferro. Die heb je in zijdeglans en omdat je geen onderlaag hebt zijn krassen ook niet 'wit gekleurd'. Als je al een onderlaag neemt, dan menierood.
-paar lagen smeren en telkens weer gladschuren.
- Dan aflakken met goedkope spuitbusverf van action, hoogglans.
- dat met schuurpapier 600 weer een beetje dof schuren
- dan met commandant 4 (groen) het weer laten glanzen.
- dan kun je nog beschadigingen aanbrengen. Soms smeer ik tevoren kleine roestplekjes in met vet, daar krab je op het laatst de lak weg en voila, je hebt roestplekjes!
- biezen kan, maar met gewone lak is dat lastig om oud te krijgen vind ik. Beter lukt het me met goudverf van Motip, die kleine potjes. Dat is benzine oplosbaar als het nog niet 100% droog is, dus je kunt biezen en dan bijna alles wegpoetsen.
Het resultaat:
en het kan vast ook veel makkelijker, maar ik hou wel van dat klooien met verf....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Deze week heb ik in de avond uurtjes de wielen opnieuw gespaakt en de laatste onderdelen verfvrij gemaakt. Het voorspatbord heb ik op de wijze van MaartenB getracht te bewerken.
Hoewel ik nog niet helemaal tevreden ben over het resultaat kon ik het niet laten om de fiets even in elkaar te zetten om te bekijken welke kant het op ging.
Bijgevoegd de foto's van een oude dame uit 1924 die er weer zijn mag!
Hoewel ik nog niet helemaal tevreden ben over het resultaat kon ik het niet laten om de fiets even in elkaar te zetten om te bekijken welke kant het op ging.
Bijgevoegd de foto's van een oude dame uit 1924 die er weer zijn mag!
- Bijlagen
-
- image.jpg (365.83 KiB) 5551 keer bekeken
-
- image.jpg (424.43 KiB) 5551 keer bekeken
-
- image.jpg (236.59 KiB) 5551 keer bekeken
-
- image.jpg (259.83 KiB) 5551 keer bekeken
-
- image.jpg (307.67 KiB) 5551 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
super!!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Mooi, Jasper.
Als ik twee tips mag geven: verwijder de jasbeschermers (van veel later datum dan 1924; de fiets krijgt daardoor ook meer 'lichtheid') en maak de nieuwe spaken wat donkerder.
groet, Jos
Als ik twee tips mag geven: verwijder de jasbeschermers (van veel later datum dan 1924; de fiets krijgt daardoor ook meer 'lichtheid') en maak de nieuwe spaken wat donkerder.
groet, Jos
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Dank Jos, ik zal de tips ter harte nemen! Hoe kan ik de spaken het beste behandelen om ze wat donkerder te krijgen?
De jasbeschermers komen overigens (net als het zadel) van een Fongers damesfiets uit de jaren 50...
Nu zit ook nog het vervangende spatbord erop (zonder gaatjes). Als de originele er weer op zit zal ik zwarte touwtjes spannen zoals in de prijscourant uit 1925 het geval is. Ik meende op het forum ooit een tip gelezen te hebben over touw dat hiervoor zeer geschikt zou zijn maar kan het zo snel niet terug vinden.
Is de VT set wel passend? Deze zou in ieder geval wel uit de jaren 20 moeten zijn is mij verteld.
De jasbeschermers komen overigens (net als het zadel) van een Fongers damesfiets uit de jaren 50...

Nu zit ook nog het vervangende spatbord erop (zonder gaatjes). Als de originele er weer op zit zal ik zwarte touwtjes spannen zoals in de prijscourant uit 1925 het geval is. Ik meende op het forum ooit een tip gelezen te hebben over touw dat hiervoor zeer geschikt zou zijn maar kan het zo snel niet terug vinden.
Is de VT set wel passend? Deze zou in ieder geval wel uit de jaren 20 moeten zijn is mij verteld.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Dag Jasper.
Mooi resultaat, deze Burgers ontdaan van schmink.
Zo met die VT verlichting moest ik even denken aan de Burgers uit 1936 die ik heb staan.
Ooit gekocht bij een 2e hands fietsgrossier, ik vond 'm eigenlijk te duur maar de fiets 'staarde me aan', en ik wou eigenlijk niet dat 'ie ergens in de rekken bij het station zou belanden..
In hoeverre hij origineel is weet ik niet, de fiets lijkt ooit eens overgeschilderd in zwart (geen bies te zien).
Wel zit er dezelfde verlichting op, voor en achter.
De achternaaf is een Sturmey Archer 3 versn. zonder rem.
derhalve is de enige rem die op de band van het voorwiel drukt.
Zeker bij rijden in de 3e versnelling vergt dat enig anticiperen.
Toen ik de fiets net had, was het frame iets scheluw, misschien had een vorige eigenaar het nadeel van alleen een bandrem ondervonden.
De naaf lijkt er wel later in gespaakt, op de spaken zijn aardig wat windingen schroefdraad te zien, alsof ze eigenlijk te kort zijn.
Dat dit een Burgers moet zijn herleid ik uit de indruk 'B D' in de cranks, en het framenummer.
De spatborden op deze zijn trouwens gewoon halfrond qua profiel, geen verzetje aan de rand of zo.
Ik fiets met deze Burgers zo maar even door uw verhaal, vooral om te zeggen dat ik die verlichting goed vind staan op uw fiets.
Mooi ook dat 'ie 'gered' is, en niet nieuw maar lekker oud gebleven.
Vriendelijke groet, Erwin
Mooi resultaat, deze Burgers ontdaan van schmink.
Zo met die VT verlichting moest ik even denken aan de Burgers uit 1936 die ik heb staan.
Ooit gekocht bij een 2e hands fietsgrossier, ik vond 'm eigenlijk te duur maar de fiets 'staarde me aan', en ik wou eigenlijk niet dat 'ie ergens in de rekken bij het station zou belanden..
In hoeverre hij origineel is weet ik niet, de fiets lijkt ooit eens overgeschilderd in zwart (geen bies te zien).
Wel zit er dezelfde verlichting op, voor en achter.
De achternaaf is een Sturmey Archer 3 versn. zonder rem.
derhalve is de enige rem die op de band van het voorwiel drukt.
Zeker bij rijden in de 3e versnelling vergt dat enig anticiperen.
Toen ik de fiets net had, was het frame iets scheluw, misschien had een vorige eigenaar het nadeel van alleen een bandrem ondervonden.
De naaf lijkt er wel later in gespaakt, op de spaken zijn aardig wat windingen schroefdraad te zien, alsof ze eigenlijk te kort zijn.
Dat dit een Burgers moet zijn herleid ik uit de indruk 'B D' in de cranks, en het framenummer.
De spatborden op deze zijn trouwens gewoon halfrond qua profiel, geen verzetje aan de rand of zo.
Ik fiets met deze Burgers zo maar even door uw verhaal, vooral om te zeggen dat ik die verlichting goed vind staan op uw fiets.
Mooi ook dat 'ie 'gered' is, en niet nieuw maar lekker oud gebleven.
Vriendelijke groet, Erwin
- Bijlagen
-
- 000_0007-3.jpg (131.53 KiB) 5524 keer bekeken
Re: Mijn 2e deel-restauratie: Burgers damesrijwiel uit 1924
Hoi Jasper,
Spaken donker maken kun je proberen met kachelpoets (als ze erg glad zijn wordt dat lastig). Beter is ze te ontchromen voordat je ze monteert, maar dat is veel werk.
Het VT-setje past mooi op deze fiets; de platte dynamo werd gemonteerd van 1924 tot 1932.
groet, Jos
Spaken donker maken kun je proberen met kachelpoets (als ze erg glad zijn wordt dat lastig). Beter is ze te ontchromen voordat je ze monteert, maar dat is veel werk.
Het VT-setje past mooi op deze fiets; de platte dynamo werd gemonteerd van 1924 tot 1932.
groet, Jos