HZ65 1940

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Durabo88

Re: HZ65 1940

Bericht door Durabo88 »

Beste Jos,

Slopen vind ik persoonlijk wat overdreven, gezien de redelijk complete staat van de fiets. Er kan gemakkelijk weer een F&S Torpedo naaf ingespaakt worden. Je moet uiteraard helemaal zelf weten wat je met de fiets doet. Slopen betekent uiteraard weer een Fongers minder op de weg.

De Novo naaf was een remnaaf van Husqvarna uit Zweden, die naar mijn mening kwalitatief beter was dan de Torpedo naaf. Torpedonaven hebben het zwakke punt bij de asconus zitten. Een klein loopvlak en weinig kogels, dus verslijten ze daar als eerst. Bij Husqvarna is dit loopvlak groter.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Artikel uit de nederlandsche rijwielhandel 27 september 1935;
Novo naaf.JPG
Novo naaf.JPG (322.83 KiB) 7551 keer bekeken
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Maarten,

Leuk dat artikeltje over de NOVO van Husqvarna.
Laten testen door de kinderen. Zware belasting dus :?

Gazelle heeft de NOVO naaf ook gemonteerd.
Er zijn twee modellen, misschien wel meer maar ik ken de bredere en wat zwaardere die ik wel eens in transportfietsen van Gazelle tegenkom. Er is nog een andere lichtere waarvan ik aanneem dat die voor toerfietsen is.
Ik heb al twee van die zwaardere in Gazelle transportfietsen gespaakt waarvan er één dagelijks door een postbesteller gebruikt wordt. Ook zware belasting dus en die heb ik niet meer gehoord over zijn fiets
De andere heb ik zelf een tijd op gefietst en kan bevestigen dat de naaf in't ieder geval beter remt dan de meeste Torpedo naven.
Ik denk ook dat de naaf duurzamer is door wat Yorick al schreef en dat is dat de kleine koon op de as van de Torpedo meer slijtgevoelig is dan die van de NOVO.
Ik heb al veel van die torpedo assen met vaste koon vervangen voor nieuwe omdat ze volledig 'geput' waren.
Maar ja, het blijft een benijdenswaardig verzamelobject en ik hoop dat ik geen ruzie met http://www.scheunenfun.de/ krijg :shock:
Hij heeft een naaf uit 1942, een 50 millionen jubileum uitgave op zijn site staan. Daar wil hij € 95.- voor hebben. Zo'n naaf heb ik in mijn Göricke uit 1925 zitten.
Nooit geweten dat ik zo'n dure fiets heb 8-)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 24 okt 2013, 18.29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Charles en Yorick,

Ik geloof ook dat de Zweedse naven goed van kwaliteit zijn.
Mijn voorkeur destijds voor torpedo achtige naven betrof ook steeds de verkrijgbaarheid en uitwisselbaarheid van onderdelen.
Maar idd vaak kapotte asconus of versleten aandrijfkop.

Ik zag dat er nog een stukje tekst achter dit artikel hoort;
bij deze.
artikel novo naaf vervolg
artikel novo naaf vervolg
NOVO naaf 2.JPG (341.68 KiB) 7498 keer bekeken
Blijkbaar kan je de aandrijfconus omdraaien. Dat kan wel eens verlichting geven bij een doortrapper!

Groeten,
Maarten
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Maarten,

Ja, kapotte askonus of drijfkop maar er moet wel bij gezegd worden dat er pas na zéér lang gebruik 'onregelmatigheden plaatsvinden' :D
Mij slechte ervaring stopt bij twee Torpedo naven die doortrapten omdat de schuine vlakken op de drijfkop te ver ingesleten waren en met die versleten askonus kan je nog héél erg lang doorfietsen dus het mag ook wel een beetje gerelativeerd worden vind ik.

De naven die het opgaven kwamen beide 'uit de familie' zodat ik weet dat de naven nog origineel waren, er nooit iets aan geweest was en dat er ook zeer weinig onderhoud aan gepleegd was 8-) Wél meer dan 50 jaar intensief gebruikt en keurig netjes gedaan wat ze moesten doen.
Een Gazelle van Oma en een Germaan van Tante en dat waren nou niet bepaalt types die moeilijk deden over enig overgewicht :lol:

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Fotomaan en Maarten,

Je hebt inderdaad gelijk dat het ondanks de bekende problemen een goede naaf blijft, gezien hoe lang hij bij intensief gebruik en weinig onderhoud is meegegaan. Maar het kan natuurlijk altijd beter.
Ik denk dat het zwaktepunt (naar ik enigzins heb ervaren) in de aandrijving zit. Als de koppelkonus met dik vet is besmeurd, dan slipt hij door. Ik kan me ook zo voorstellen dat dit het eerste deel is dat zal verslijten.
Verder hebben beide naven natuurlijk slijtage aan de wrijvende delen, dat wil zeggen in dit geval de koperen remmantel.
Ik kan me zo voorstellen dat de Beckson en Komet naaf door het grotere remoppervlak (gelijkmatiger verdeling der krachten) minder hard slijten.

Wat ik overigens ook een hele goede naaf vind is de Bendix naaf. Die werd in de fietsen van ruwweg 1945-1950 gemonteerd wegens een gebrek aan Torpedo-naven. Ik heb 'm helaas niet in m'n bezit. Fotomaan, ik meende dat jij 'm op je stal in Berlicum had liggen. Werd deze naaf ook bij Transportfietsen gebruikt?

Misschien kunnen we de navendiscussie elders voortzetten, want we wijken erg af van het topic. We kunnen het dan ook eens hebben over naven als NSU, Centrix etc. Iemand zou er eens een boek over moeten schrijven: 'Handboek der remnaven'. Ik geloof dat er wel een Amerikaans boek is waar veel van dit soort naven in staan.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
LeonR_HZ65

Bericht door LeonR_HZ65 »

Even een update over de Fongers HZ65 uit 1940.
Een aantal weken geleden heb ik deze fiets overgenomen. De bedoeling is dat ik deze fiets restaureer met originele onderdelen. De fiets is inmiddels geheel uit elkaar en een aantal originele onderdelen heb ik al in mijn bezit. De Torpedo Doppel naaf gaat er uit en een Torpedo terugtrap rem komt er voor in de plaats. In het serie-garantiebook (Groninger Archieven)staat dat het een uitrusting 1 is. Dit is hoogstwaarschijnlijk fout genoteerd. Ik ben bij Jos Rietveld geweest en die kon mij melden dat het om een uitrusting 5 gaat, dus met torpedo terugtraprem. Als iemand nog belang heeft bij de Doppel naaf, versteller en kettinggeleider dan hoor ik dat graag. Het is een 40-gaats naaf en er staat 36 op, zie foto. Dus 1936?
Doppel naaf 1936?
Doppel naaf 1936?
IMAG0389.jpg (326.4 KiB) 7260 keer bekeken
Doppel naaf 1936?
Doppel naaf 1936?
IMAG0391.jpg (196.18 KiB) 7260 keer bekeken
Léon
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Juist 1936 is het bouwjaar van de naaf. Ik heb wel interesse. Wat wil je ervoor ruilen/hebben?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
LeonR_HZ65

Bericht door LeonR_HZ65 »

Beste Durabo88,

Ik zag dat een soortgelijke naaf uit 1953 voor 125 euro te koop is/was. De mijne komt dus uit 1936, de stangen en kettingen zitten er niet bij, wel de versteller en geleider. De achteruit trap rem werkt niet heel goed. Ik moet zelf een 40 spaaks naaf van torpedo uit de jaren 30/40/50 terugtraprem zonder versnelling. Als u die heeft wil ik wel ruilen, anders dacht ik aan een prijs van 60 euro.

Groeten, Léon
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Léon,

Ik ga sowieso geen Ebay-prijzen voor zo'n naaf met mogelijk versleten remmantel betalen. Ruilen wil ik wel.
Vaag kan ik mij herinneren dat ik de naaf, die je zoekt nog ergens moet hebben liggen. Volgens mij zit daar nog een transportfietstandwiel op. Ik ga er binnenkort naar op zoek.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie