Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
Begin deze week kon ik de verleiding niet weerstaan om mijn bovenmatige interesse in Fongers sportfietsen maar weer eens om te zetten in een actie.
Dit keer betrof het een Fongers Majestic uit 1961 die ik met veel plezier door mijn deel-restauratie proces ga halen! Hoewel ik met name gekleurde Fongers fietsen mooi vind mag deze zwarte er toch ook zeker zijn.
Het jaar 1961 is bijzonder voor Fongers omdat in dit jaar het Friese Phoenix uit Ljouwert de mooie Groningse Fongers aandelen overnam.
Wat ik inmiddels van de fiets weet:
- Het framenummer is M457. De 'M' en een blik op Fongers.net laten mij weten dat het frame in ieder geval in 1961 geproduceerd moet zijn.
- De Sturmey Archer trommelremmen met in de achternaaf drie versnellingen hebben de markering '61' wat er op wijst dat de fiets waarschijnlijk ook in 1961 is afgeleverd.
- De in de zitbuis gegraveerde postcodes verwijzen naar een mooie twee-onder-één-kap woning (waarschijnlijk de eerste eigenaar want volgens rijwiel.net was de Majestic 1 van de duurdere modellen) en een groot appartementencomplex. Beide postcodes komen uit Zeist.
- Een aantal onderdelen is zeker niet origineel. Het zadel is bijvoorbeeld van Intercycle (hier ben ik op de één of andere manier allergisch voor...), de pedalen zijn van een onbekend merk, het slot is te nieuw en het lakdoek en de jasbeschermers zijn ook van latere datum.
- Opvallende zaken zijn het remsysteem, de speciaal hiervoor aanwezige bevestigingspunten en de dunne bovenbuis.
Voor veel van de onderdelen heb ik inmiddels vervangers. Van Y., die mij vanmiddag super heeft geholpen met het afstellen van de drieversnellingsnaaf op de Fongers HTS uit 1956(!), heb ik al een Lepper sportzadel gekregen. Fongers pedalen had ik toevallig vorige week al op de kop getikt en van een Fongers dames(sloop)fiets uit 1961 heb ik nog veel (mooiere) onderdelen, zoals een Fongers slot, waar deze fiets zeker blij mee gaat zijn!
Al met al heb ik veel zin om deze fiets een opknapbeurt (lees poetsen, conserveren en smeren) te geven en dit stukje Nederlandse fietsgeschiedenis weer in ere te herstellen! De fiets heeft voor mij nog een paar onbekende onderdelen zoals de drieversnellingsnaaf in combinatie met een trommelrem (hoort het Sturmey Archer logo op de versteller op de kop?) en de trapas.
Spijtig genoeg vind ik van de Fongers sportfietsen die ik heb geen folders in de documentatiebank. Mocht iemand deze nog hebben dan wil ik de tijd wel vrij maken om ze te scannen. Momenteel ben ik met name op zoek naar de folders uit '51, '56 en '61.
Dit keer betrof het een Fongers Majestic uit 1961 die ik met veel plezier door mijn deel-restauratie proces ga halen! Hoewel ik met name gekleurde Fongers fietsen mooi vind mag deze zwarte er toch ook zeker zijn.
Het jaar 1961 is bijzonder voor Fongers omdat in dit jaar het Friese Phoenix uit Ljouwert de mooie Groningse Fongers aandelen overnam.
Wat ik inmiddels van de fiets weet:
- Het framenummer is M457. De 'M' en een blik op Fongers.net laten mij weten dat het frame in ieder geval in 1961 geproduceerd moet zijn.
- De Sturmey Archer trommelremmen met in de achternaaf drie versnellingen hebben de markering '61' wat er op wijst dat de fiets waarschijnlijk ook in 1961 is afgeleverd.
- De in de zitbuis gegraveerde postcodes verwijzen naar een mooie twee-onder-één-kap woning (waarschijnlijk de eerste eigenaar want volgens rijwiel.net was de Majestic 1 van de duurdere modellen) en een groot appartementencomplex. Beide postcodes komen uit Zeist.
- Een aantal onderdelen is zeker niet origineel. Het zadel is bijvoorbeeld van Intercycle (hier ben ik op de één of andere manier allergisch voor...), de pedalen zijn van een onbekend merk, het slot is te nieuw en het lakdoek en de jasbeschermers zijn ook van latere datum.
- Opvallende zaken zijn het remsysteem, de speciaal hiervoor aanwezige bevestigingspunten en de dunne bovenbuis.
Voor veel van de onderdelen heb ik inmiddels vervangers. Van Y., die mij vanmiddag super heeft geholpen met het afstellen van de drieversnellingsnaaf op de Fongers HTS uit 1956(!), heb ik al een Lepper sportzadel gekregen. Fongers pedalen had ik toevallig vorige week al op de kop getikt en van een Fongers dames(sloop)fiets uit 1961 heb ik nog veel (mooiere) onderdelen, zoals een Fongers slot, waar deze fiets zeker blij mee gaat zijn!
Al met al heb ik veel zin om deze fiets een opknapbeurt (lees poetsen, conserveren en smeren) te geven en dit stukje Nederlandse fietsgeschiedenis weer in ere te herstellen! De fiets heeft voor mij nog een paar onbekende onderdelen zoals de drieversnellingsnaaf in combinatie met een trommelrem (hoort het Sturmey Archer logo op de versteller op de kop?) en de trapas.
Spijtig genoeg vind ik van de Fongers sportfietsen die ik heb geen folders in de documentatiebank. Mocht iemand deze nog hebben dan wil ik de tijd wel vrij maken om ze te scannen. Momenteel ben ik met name op zoek naar de folders uit '51, '56 en '61.
- Bijlagen
-
- Fongers Majestic 1961 zijkant
- 1.JPG (310.25 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Fongers Majestic 1961 voorkant
- 2.JPG (291.01 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Fongers Majestic 1961 zijkant
- 3.JPG (316.11 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Fongers Majestic 1961 achterkant
- 4.JPG (299.64 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Bevestigingspunt remsysteem
- 5.JPG (322.81 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Het begeerlijke logo...
- 6.JPG (335.75 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Sturmey Archer trommelrem uit 1961
- 7.JPG (280.44 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Sturmey Archer trommelrem uit 1961
- 8.JPG (207.8 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Amazone koplamp
- DSC_0588.JPG (306.19 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Widek fietsbel
- DSC_0589.JPG (281.07 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Fongers handvatten
- DSC_0590.JPG (257.12 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Ik zie dat ik de gebakken waaltjes nog even moet doen met de hogedrukreiniger en invegen met Dansand onkruidmijdend voegzand... Maar ja, sleutelen aan oude fietsen is veel leuker! ;-)
- DSC_0591.JPG (353.39 KiB) 7380 keer bekeken
-
- De bevestigingsbout van het remsysteem zit door de buis heen
- DSC_0592.JPG (284.64 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Een mooie 'voor' foto van de trommelremnaaf in het voorwiel. Ik ben nieuwsgierig naar de 'na' foto! Waarom zitten er eigenlijk vaak touwtjes om de voornaaf? Dient dat nog ergens toe?
- DSC_0594.JPG (360.62 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Fongers
- DSC_0596.JPG (235.89 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Majestic
- DSC_0597.JPG (328.12 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Trapas die ik zelf nog niet eerder ben tegengekomen
- DSC_0599.JPG (305.29 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Stander waarvoor ook een speciaal bevestigingspunt is gerealiseerd. Voordeel van deze manier van monteren is dat je kan blijven fietsen met de stander uit. Omdat ik zelf jarenlang de post heb bezorgd in onder andere het mooie Norg weet ik uit ervaring dat dit erg handig is!
- DSC_0600.JPG (327.13 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Framenummer M457
- DSC_0602.JPG (291.09 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Sturmey Archer logo op de kop
- DSC_0606.JPG (260.84 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Creatief met bagagedragers
- DSC_0607.JPG (396.78 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Sturmey Archer Tree speed 61
- DSC_0609.JPG (299.28 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Hier heb ik een paar mooiere onderdelen voor gelukkig
- DSC_0610.JPG (270.43 KiB) 7380 keer bekeken
-
- En wederom een (voor mij) nieuw Fongers remsysteem
- DSC_0611.JPG (269.77 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Postcode 1
- DSC_0614.JPG (288.41 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Google maps
- Photo 05-05-14 22 13 20.png (279.66 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Postcode 2
- DSC_0615.JPG (210.57 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Google maps
- Photo 05-05-14 22 10 39.png (264.31 KiB) 7380 keer bekeken
-
- Crank
- DSC_0616.JPG (272.25 KiB) 7380 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
De verzameling lijkt zich in rap tempo uit te breiden! Nog even op deze manier doorsparen en je schuurtje zal snel te klein zijn, zoals bij mij nu bijna en vast vele anderen op dit forum het geval is. Ongetwijfeld gaat dit weer een mooie fiets worden, de basis is al goed.
Re: Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
De rationalisatie slag komt er binnenkort ook wel aan denk ik.
Tot op heden is het inderdaad een verslavende hobby en vind ik er de uitdaging in om een fiets weer zo mooi als mogelijk te krijgen zonder afbreuk te doen aan het verleden van de fiets. Buiten dat komen er echter ook zoveel andere zaken bij die ervoor zorgen dat ik me met en rondom oude fietsen uitstekend weet te vermaken...
Het zou trouwens wel leuk zijn om wat vaker wat projecten van anderen te zien en te volgen, al zijn het maar een paar foto's op de Facebook groep van de vereniging.
Tot op heden is het inderdaad een verslavende hobby en vind ik er de uitdaging in om een fiets weer zo mooi als mogelijk te krijgen zonder afbreuk te doen aan het verleden van de fiets. Buiten dat komen er echter ook zoveel andere zaken bij die ervoor zorgen dat ik me met en rondom oude fietsen uitstekend weet te vermaken...

Het zou trouwens wel leuk zijn om wat vaker wat projecten van anderen te zien en te volgen, al zijn het maar een paar foto's op de Facebook groep van de vereniging.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
Beste Jasper,
Het ziet er allemaal weer erg mooi uit. Dit type bagagedrager vind ik één van de mooiste die ik ken, naast die van Durabo natuurlijk.
Ook leuk om te zien zijn de moderniseringen aan de bouw van de fiets. Zoals de nok op de vork voor de remstang, vastgesoldeerde nokken aan het stuur, standaard aan eigen nok en ogen voor de bagagedrager aan het frame. Grappig is wel dat het tweede scharnier van de achterste remstang nog steeds met een beugel boven het bracket vast zit. Beetje conservatisme mocht wel dus.
Groeten, Y.
Het ziet er allemaal weer erg mooi uit. Dit type bagagedrager vind ik één van de mooiste die ik ken, naast die van Durabo natuurlijk.
Ook leuk om te zien zijn de moderniseringen aan de bouw van de fiets. Zoals de nok op de vork voor de remstang, vastgesoldeerde nokken aan het stuur, standaard aan eigen nok en ogen voor de bagagedrager aan het frame. Grappig is wel dat het tweede scharnier van de achterste remstang nog steeds met een beugel boven het bracket vast zit. Beetje conservatisme mocht wel dus.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Re: Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
Hoi Jasper,
Mooi origineel fietsje, nog net een echte Fongers (geen PFG). Bel en kettingkast niet origineel, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Ik heb de genoemde folders (behalve 1951, bestaat volgens mij niet) en zal ze binnenkort (laten) scannen.
Touwtjes (meestal met vet) om voor- en achternaaf werden aangebracht om aanslag/roest te voorkomen.
groet, Jos
Mooi origineel fietsje, nog net een echte Fongers (geen PFG). Bel en kettingkast niet origineel, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Ik heb de genoemde folders (behalve 1951, bestaat volgens mij niet) en zal ze binnenkort (laten) scannen.
Touwtjes (meestal met vet) om voor- en achternaaf werden aangebracht om aanslag/roest te voorkomen.
groet, Jos
Re: Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
Beste Jos,
Heb je ook de folder van 1970 of anders 1969? En die van 1960?
Bij voorbaat dank,
Yorick.
Heb je ook de folder van 1970 of anders 1969? En die van 1960?
Bij voorbaat dank,
Yorick.
Sportief fietsend!
Re: Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
Ik zal alle folders van 1953 tot en met 1970 binnenkort plaatsen.
Re: Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
Goedendag.
Een chique en sierlijk rijwiel, en het ziet er erg goed bewaard uit.
Overigens vind ik de gebakken waaltjes er ook behoorlijk netjes uitzien, zou ik mij in ieder geval zeker niet voor schamen.
In de schuur heb ik nog een Fongers uit 1953 van vergelijkbare snit (maar minder sierlijk, in olijfgroen en meer conventioneel) staan die dringend een opknapbeurt behoeft.
Het lijkt me best aardig daar verslag van te doen.
Maar bij mij gaat dat in dusdanige kleine slagjes, tussen de bedrijven door, dat het lastig is daar een doorgaand verhaal van te maken.
Ik heb nu al weken een ontlede Gazelle no.8 deels in de kamer, deels in de gang staan, een wiel in de schuur, waar ik nu en dan het nodige aan herstel.
Zoonlief is onlangs over het kale frame gestruikeld en heeft de fiets al verfoeid..
Zelfs toen ik gister trots de prachtig gepoetste Vitadyne koplamp liet zien die ik in halfvergane toestand uit de schuur had gevist, kon ik niet op applaus rekenen.
Gister wel nieuwe dikke kogels voor de trapas gehaald bij de fietsenmaker, dus een belangrijk onderdeel kan er spoedig weer in.
Wat betreft die touwtjes om de naaf; ik ben al meermalen tegengekomen dat er een soort pijperagertjes losjes om de naaf hangen (die ik overigens meteen verwijder) welke volgens mij ten doel hadden tijdens het fietsen de naaf schoon te houden.
Het ziet er niet uit, en echt functioneel is het ook niet.
Af en toe met een oude tandenborstel tussen de spaken door fietsen werkt beter.
Alvast succes (en plezier!) gewenst met de restauratie.
Vriendelijke groet Erwin.
Een chique en sierlijk rijwiel, en het ziet er erg goed bewaard uit.
Overigens vind ik de gebakken waaltjes er ook behoorlijk netjes uitzien, zou ik mij in ieder geval zeker niet voor schamen.
In de schuur heb ik nog een Fongers uit 1953 van vergelijkbare snit (maar minder sierlijk, in olijfgroen en meer conventioneel) staan die dringend een opknapbeurt behoeft.
Het lijkt me best aardig daar verslag van te doen.
Maar bij mij gaat dat in dusdanige kleine slagjes, tussen de bedrijven door, dat het lastig is daar een doorgaand verhaal van te maken.
Ik heb nu al weken een ontlede Gazelle no.8 deels in de kamer, deels in de gang staan, een wiel in de schuur, waar ik nu en dan het nodige aan herstel.
Zoonlief is onlangs over het kale frame gestruikeld en heeft de fiets al verfoeid..
Zelfs toen ik gister trots de prachtig gepoetste Vitadyne koplamp liet zien die ik in halfvergane toestand uit de schuur had gevist, kon ik niet op applaus rekenen.
Gister wel nieuwe dikke kogels voor de trapas gehaald bij de fietsenmaker, dus een belangrijk onderdeel kan er spoedig weer in.
Wat betreft die touwtjes om de naaf; ik ben al meermalen tegengekomen dat er een soort pijperagertjes losjes om de naaf hangen (die ik overigens meteen verwijder) welke volgens mij ten doel hadden tijdens het fietsen de naaf schoon te houden.
Het ziet er niet uit, en echt functioneel is het ook niet.
Af en toe met een oude tandenborstel tussen de spaken door fietsen werkt beter.
Alvast succes (en plezier!) gewenst met de restauratie.
Vriendelijke groet Erwin.
Re: Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
Dag Erwin,
Ik ben erg benieuwd naar de olijfgroene Fongers uit 1953!
En voor het plaatsen van 'voor' en 'na' foto's van halfvergane koplampen en het glimmende resultaat kun je van mij altijd op applaus rekenen...
Ik probeer deze kunst juist onder de knie te krijgen met mijn projectjes dus alle 'best practices' zijn welkom. Ik begin bijvoorbeeld bij een paar eerdere projecten het langere termijn resultaat te zien en dat is nog niet altijd naar wens...
Ik ben erg benieuwd naar de olijfgroene Fongers uit 1953!
En voor het plaatsen van 'voor' en 'na' foto's van halfvergane koplampen en het glimmende resultaat kun je van mij altijd op applaus rekenen...
Ik probeer deze kunst juist onder de knie te krijgen met mijn projectjes dus alle 'best practices' zijn welkom. Ik begin bijvoorbeeld bij een paar eerdere projecten het langere termijn resultaat te zien en dat is nog niet altijd naar wens...
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Deel-restauratie Fongers Majestic uit 1961
Dag Jasper.
Dit weekend had ik ´vrij´, en had de nodige klusjes in de tuin en om huis in de planning.
Wegens het voortreffelijke weer toch maar onder dak gebleven.
Meerdere daken eigenlijk, want het betrof ook de schuurdaken.
Zo heb ik behoorlijk veel gedaan aan de Gazelle no.8 die z´n voltooiing nadert, en heb ik o.a. ook de Fongers uit de schuur gehaald.
En in mijn eigen documentatie zag ik dat hij niet van 1953, maar van 1954 is, net als de Gazelle!
Ik zal een nieuw bericht maken, met een aantal foto´s als ´nul meting´ en vervolgens mijn best gaan doen een verslag in meerdere bedrijven te maken van de vorderingen!
Vriendelijke groet, Erwin
Dit weekend had ik ´vrij´, en had de nodige klusjes in de tuin en om huis in de planning.
Wegens het voortreffelijke weer toch maar onder dak gebleven.
Meerdere daken eigenlijk, want het betrof ook de schuurdaken.
Zo heb ik behoorlijk veel gedaan aan de Gazelle no.8 die z´n voltooiing nadert, en heb ik o.a. ook de Fongers uit de schuur gehaald.
En in mijn eigen documentatie zag ik dat hij niet van 1953, maar van 1954 is, net als de Gazelle!
Ik zal een nieuw bericht maken, met een aantal foto´s als ´nul meting´ en vervolgens mijn best gaan doen een verslag in meerdere bedrijven te maken van de vorderingen!
Vriendelijke groet, Erwin