De schone slaapster van Berlicum: Nederlandsche Kroon 1923

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

Re: De schone slaapster van Berlicum: Nederlandsche Kroon 19

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha Arjan,
Heel goed dat de fiets bij jou terecht is gekomen.
Ik had op de beurs de vrees dat deze nederlandse schone slaapster niet goed terecht zou komen. Ook al zou Jan wel uit kijken (schat ik in) je weet vaak niet wat iemand er mee gaat doen of wat de motieven zijn. Je hebt immers mensen die handel als hobby hebben en fietsen meer als middel zien.

Het leuke aan deze fiets is naast de luxe uitvoering het feit
dat Stokvis een van de grootste en oudste handelshuizen uit de Nederlandse rijwielgeschiedenis is
Echt de moeite van behoud waard zo`n stukje Rotterdamse geschiedenis.

Over die touwtjes jasbeschermers;
Mijn Gruno is niet echt het goede voorbeeld.
Ik had nog maar een kleine hoeveelheid touwtjes over en heb het eerlijk gezegd een beetje bij elkaar gerommeld.
Maar ik lees intussen dat Jos nog wat over heeft aan bevestigingsmateriaal en koord.
Touw aan de meter kan prima. Vaak is het wel mooi getwijnd.
van die bundels om elkaar heen draaiende koord.
het aller fraaist vind ik die touwtjes met kleine veertjes gekoppeld en aan het spatbord van die veeroogjes.
Dat is dan weer best lastig te vinden.

Groeten,
maarten
arjank

Bericht door arjank »

dag maarten en jos,

dank voor jullie reacties!
@ jos: een prachtig aanbod, dat ik niet kan weigeren. ik bel je vrijdag om wat af te spreken, als dat schikt.

je overwegingen neem ik serieus in beraad: natuurlijk is zwart origineel (en fraaier). aan de andere kant ben ik een poetser en geen restaurateur en dus bang voor een tegenvallend resultaat. daarbij ben ik er ook een beetje van de school die vindt dat je ook de geschiedenis mag zien. maar realiseer me dat ik mezelf tegenspreek nadat ik eerder trots vertelde dat ik de fiets van zijn jaren '40-tooi heb ontdaan...

ik heb geen vroege verlichtingsset liggen (op dynamo's van vt en philag (model schoensmeerdoosje) na). en weet ook een beetje wat die kosten... maar ik zal eens gaan sparen (of maarten moet de philag van zijn simplex afhalen...)

overigens biedt NK in de prijscourant van 1929 twee merken aan (Solar/carbid en Berko/elektrisch). overigens 2: deze lucas olielamp wordt ook nog in de fongers onderdeelen-courant van 1933 aangeboden...

@maarten: ja, mooie geschiedenis. heb al het nodige over stokvis en van der heem enzo gelezen. fred vos biedt trouwens een prachtige stokvis-staander aan, maar ik wil ergens een grens trekken...

op de jasbeschermer moet ik nog even puzzelen. ik houd niet van dat haak- en kantkloswerk. strakke koorden moeten het worden (overeenkomstig de prijscourant van NK). ze zijn zo geordend dat drie (of vier) koorden ongeveer 10 cm boven de kwadrant/as samenkomen en uitlopen in één (dunner) koord. dat laatste moet ook, omdat zo'n kwadrant maar 8 kleine gaatjes heeft (toch jos?). hebben jullie ideeën hoe dat patroon te realiseren?

hartelijke groet,
arjan
Maarten Waarlé

Hoi Arjan,
Ik heb nog eens gekeken naar mijn damesfietsen met touwtjes jasbeschermers .
Ik heb luxe fietsen met gewoon een touw op en neer geregen en minder luxe fietsen met een ingewikkelder systeem met veertjes en haakjes, waarmee ik wil zeggen dat alles door elkaar gebruikt werd. Bij dat luxe systeem zijn de eindjes van de touwtjes (eenmaal door het oogje heen) vast gezet met opgerolde blikjes. Bijna niet zelf na te maken. Niet dat het heel hi-tech is maar de herhaling,
de mechanische bewerking met een of ander ponsje is bijna niet handmatig te copieeren.
kortom ;het lijkt mij een kwestie van experimenteren, kijken wat er in de fournituren wereld nog te krijgen is of gewoon wat rijgen door het spatbord en knopen waar je touwtjes samen wil bundelen.

Groeten,
maarten
arjank

Bericht door arjank »

dank voor je aanvullende info, maarten.
ik zal er eens goed voor gaan zitten (en vooraf wat meer detailplaatjes bestuderen).
ik zal het resultaat hier delen.

hgr, arjan
Maarten Waarlé

Arjan en anderen,
Momenteel staat er een vroege Stokvis Nederlandsche Kroon te koop op Ebay Deutschland.
Nederlandsche kroon
Nederlandsche kroon
$_57.jpg (274.24 KiB) 6908 keer bekeken
Mooi tandwiel en dubbele stangen aan de spatborden.
Ik ben benieuwd hoe oud deze fiets zal zijn.

Ebay nummer 281351511725

Groeten,
Maarten
arjank

Bericht door arjank »

leuk bericht, maarten! mooie fiets ook. wie haalt 'm uit duitsland? alhoewel: forse prijs...

ik heb wat zitten speuren (en met fietser zitten tik-takken) over het beginjaar productie NK. we houden het op 1911. in vroege reclames (in ieder geval ook nog in 1917) zie je dat er (nog) dubbele spatbordstangen worden gebruikt, net als bij het voorspatbord van deze fiets. mijn fiets heeft dat al niet meer. zeg dat deze (duitse) NK van vóór 1920 is.
opmerkelijk is dat de fiets van ebay twee mannetjes tussen de gebogen en rechte framebuis heeft. de mijne één (zie foto).
ander verschil: mijn fiets heeft een stuurslot met een palletje, de fiets op ebay een wieltje.

verder veel herkenning: vorkkroon, profielspatborden (al zijn die op mijn fiets scherper 'gesneden'), naven, etc. ook zit er op mijn fiets zo'n prachtig (van kronen voorzien) kettingblad! en de pedalen op de duitse fiets zijn waarschijnlijk ook bramptons, voorzien van smeergat met afdichtring (zie foto).

ik plaats meteen wat nieuwe plaatjes. kijken is tenslotte leuker dan lezen.

tot slot: ik heb van jos een paar kwadrantjes kunnen kopen. kijken of ik dit pinksterweekend wat koord kan bemachtigen en dan aan de slag met de jasbeschermer.

met groet,
arjan
Bijlagen
brampton
brampton
P1110047.jpg (333.85 KiB) 6902 keer bekeken
telephone van mouwerik & bal (octrooi 1923)
telephone van mouwerik & bal (octrooi 1923)
P1110041.jpg (450.61 KiB) 6902 keer bekeken
P1110048.jpg
P1110048.jpg (258.14 KiB) 6902 keer bekeken
transfers
transfers
P1110069.jpg (418.92 KiB) 6902 keer bekeken
één mannetje
één mannetje
P1110068.jpg (339.89 KiB) 6902 keer bekeken
gestempeld
gestempeld
P1110065.jpg (311.68 KiB) 6902 keer bekeken
stuurslot
stuurslot
P1110056.jpg (252.64 KiB) 6902 keer bekeken
TheodK

Bericht door TheodK »

prachtige fiets Arjen! vooral die originele lak is bijzonder en die mooie details zoals de stuurstrop.
Ik zou zelf ,zoals Jos ook al zegt, de witte lak van het spatbord afhalen. Tenminste, als er om de transfer heen geschilderd is. Als de transfer op de witte lak zit is hij blijkbaar later toegevoegd en kan je het beter laten zitten.

Zit er zo'n mooi kettingblad met kroontjes erin op? Als dat zo is zou ik zelf de, niet originele, kettingkast weghalen en er zonder kettingskast op gaan fietsen. Dan kan je het prachtige kettingblad zien. Als je ook nog zwart koord door het spatbord vlecht krijg je een mooi effect.
Maar dit blijft altijd een persoonlijke keus, Bij mijn fietsen van voor 1930 heb ik dit meestal wel gedaan. (wit van het spatbord halen, touwtje er door vlechten en kettingkast er af).

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
fietser

Bericht door fietser »

Zit er zo'n mooi kettingblad met kroontjes erin op? Als dat zo is zou ik zelf de, niet originele, kettingkast weghalen en er zonder kettingskast op gaan fietsen. Dan kan je het prachtige kettingblad zien.
Op een damesfiets hoort altijd een kettingkast, zelfs in 1900 al. Dus voor het mooie kettingwiel de kettingkast weghalen is meer "bling-bling" dan historisch. Het witte achterspatbord is natuurlijk een ander verhaal.

Groeten,
fietser
arjank

Bericht door arjank »

Dank voor het compliment, Theo. Het is inderdaad een fiets om een stoel naast te zetten en dan maar kijken...
De transfer is op de eerste witte laklaag geplaatst, later toen die een opfrisbeurt nodig had, is er omheen geverfd. Ik slaap er nog een nachtje over. Heb wel eens last gehad van haastige spoed. Met de touwtjesjasbeschermer ben ik bezig.
Het kettingblad is prachtig, maar ik deel fietsers standpunt. Daarbij is het een best fraaie kast die goed 'in het beeld' past.

Goede pinkster!
Arjan
arjank

Bericht door arjank »

afgelopen weekend heb ik de jasbeschermer 'aangebracht'. ik heb daarvoor elastiek-koord van 2,5 mm gebruikt. dat is bij een fourniturenzaak verkrijgbaar. voordeel is dat het mooi op spanning te vlechten is.

groet,
arjan
Bijlagen
P1110105.jpg
P1110105.jpg (472.07 KiB) 6825 keer bekeken
P1110107.jpg
P1110107.jpg (480.25 KiB) 6825 keer bekeken
Plaats reactie