groene Gazelle no.8 gerestaureerd
groene Gazelle no.8 gerestaureerd
Een van de fietsen die ik afgelopen half jaar onder handen had was deze gazelle van 1939.
Overgenomen van Maarten Waarle, die de fiets in de nu volgende staat aantrof: zeer smerig, maar grotendeels origineel:
Maarten had al een goed begin gemaakt met technisch restaureren en schoonmaken toen de fiets naar mij kwam. Ik heb met name de naven onderhanden genomen, de wielen herspaakt (de helft van de originele en zeer roestige spaken brak bij het loshalen van de nippels), en veel werk gehad aan spatborden en jasbeschermer.
Het achterste spatbord was op diverse plaatsen doorgerot. Bij de spatbordsteun achteraan, bovenaan bij de ophangbout en vooraan onder bij de bracket. Heel voorzichtig heb ik stukjes ingelast (CO2) en aan de voorzijde een stukje donor spatbord toegevoegd. Daarna de lak op kleur laten bijmengen en je ziet er niets of bijna niets meer van.
De jasbeschermer is verschrikkelijk oud en van canvas / lakdoek. Was werkelijk helemaal vergaan. Bij het schoonmaken met water en een borsteltje kwam er al een hele laag los. Uiteindelijk een nieuw stuk canvas achter de oude stof gekit en daarna opnieuw gelakt. Is iets te glanzend geworden, misschien ga ik er nog wel een keer overheen als ik wat matteerpoeder in de groene lak heb gedaan.
Vrijwel alles aan de fiets is origineel, zoals de bel. De pedalen hebben de inslag 59 (zie foto). Weet iemand of dat het bouwjaar is?
Leuk is dat dit soort fietsen in kleur eerst zwart werden gelakt en dan met alle onderdelen groen gemaakt. De groene lak zit overigens wel onder de (bijvoorbeeld) groene klemmen of SA switch.
Het project is nog niet helemaal klaar, er komt nog een ander zadel, de verlichting moet nog definitief worden en zo zijn er nog wat dingen. Toch is het een mooie fiets geworden. En lekker dat hij rijdt...!
Overgenomen van Maarten Waarle, die de fiets in de nu volgende staat aantrof: zeer smerig, maar grotendeels origineel:
Maarten had al een goed begin gemaakt met technisch restaureren en schoonmaken toen de fiets naar mij kwam. Ik heb met name de naven onderhanden genomen, de wielen herspaakt (de helft van de originele en zeer roestige spaken brak bij het loshalen van de nippels), en veel werk gehad aan spatborden en jasbeschermer.
Het achterste spatbord was op diverse plaatsen doorgerot. Bij de spatbordsteun achteraan, bovenaan bij de ophangbout en vooraan onder bij de bracket. Heel voorzichtig heb ik stukjes ingelast (CO2) en aan de voorzijde een stukje donor spatbord toegevoegd. Daarna de lak op kleur laten bijmengen en je ziet er niets of bijna niets meer van.
De jasbeschermer is verschrikkelijk oud en van canvas / lakdoek. Was werkelijk helemaal vergaan. Bij het schoonmaken met water en een borsteltje kwam er al een hele laag los. Uiteindelijk een nieuw stuk canvas achter de oude stof gekit en daarna opnieuw gelakt. Is iets te glanzend geworden, misschien ga ik er nog wel een keer overheen als ik wat matteerpoeder in de groene lak heb gedaan.
Vrijwel alles aan de fiets is origineel, zoals de bel. De pedalen hebben de inslag 59 (zie foto). Weet iemand of dat het bouwjaar is?
Leuk is dat dit soort fietsen in kleur eerst zwart werden gelakt en dan met alle onderdelen groen gemaakt. De groene lak zit overigens wel onder de (bijvoorbeeld) groene klemmen of SA switch.
Het project is nog niet helemaal klaar, er komt nog een ander zadel, de verlichting moet nog definitief worden en zo zijn er nog wat dingen. Toch is het een mooie fiets geworden. En lekker dat hij rijdt...!
- Bijlagen
-
- IMG_1215.JPG (566.75 KiB) 7754 keer bekeken
-
- IMG_1218.JPG (504.04 KiB) 7755 keer bekeken
-
- IMG_1219.JPG (187.74 KiB) 7755 keer bekeken
-
- IMG_1220.JPG (219.63 KiB) 7755 keer bekeken
-
- IMG_1226.JPG (216.04 KiB) 7755 keer bekeken
-
- IMG_1228.JPG (202.18 KiB) 7755 keer bekeken
-
- IMG_1229.JPG (158.23 KiB) 7755 keer bekeken
-
- IMG_1230.JPG (171.5 KiB) 7755 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: groene Gazelle no.8 gerestaureerd
nog een paar:
- Bijlagen
-
- IMG_1217.JPG (260.65 KiB) 7753 keer bekeken
-
- IMG_1216.JPG (445.68 KiB) 7753 keer bekeken
-
- IMG_1231.JPG (340.93 KiB) 7753 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: groene Gazelle no.8 gerestaureerd
Leuke fiets, Maarten! Apart, dat lakprocede. Was dit een standaardkleur? Het lijkt wel een mobilisatierijwiel...
Groet,
Arjan
Groet,
Arjan
Re: groene Gazelle no.8 gerestaureerd
Mooi groen is niet lelijk! En ik droom al steeds over groene fietsen...
Een mooie herenfiets die er weer zijn mag! Bijzondere (voor mij althans) remstang bevestiging ook. Was deze van Gazelle zelf?
Mooie handvatten ook trouwens, ik heb van de week exact zo'n setje bij Paul opgehaald voor de HZ. Geen gekke profielen erop maar gewoon bescheiden.
Ik ga ook nog een adresje zoeken om de verf voor het lakdoek van de grijsgroene Fongers HTS bij te laten maken.
Complimenten!
Een mooie herenfiets die er weer zijn mag! Bijzondere (voor mij althans) remstang bevestiging ook. Was deze van Gazelle zelf?
Mooie handvatten ook trouwens, ik heb van de week exact zo'n setje bij Paul opgehaald voor de HZ. Geen gekke profielen erop maar gewoon bescheiden.
Ik ga ook nog een adresje zoeken om de verf voor het lakdoek van de grijsgroene Fongers HTS bij te laten maken.
Complimenten!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: groene Gazelle no.8 gerestaureerd
Ja dat was een standaardkleur. Ik denk ook de originele lak, maar Maarten W. twijfelde, dus wellicht is na de oorlog herlakt.
Het mooie van deze fiets vind ik onder meer dat het een van de eerste 'varkensneus' modellen is. Gazelle gaf aan dat ze echt aan top stonden van de Nederlandse fietsenindustrie. Dat deden ze door kwaliteit te bouwen, heel doordacht. Die verlichting is heel goed, de draad gaat helemaal intern naar achteren. De trapassen zijn bijna onverwoestbaar en dat geldt ook voor het wiellagerwerk.
Bijna alles komt uit eigen huis, kettingkast en SA-achternaaf uitgezonderd. Remsysteem dus ook.
Het mooie van deze fiets vind ik onder meer dat het een van de eerste 'varkensneus' modellen is. Gazelle gaf aan dat ze echt aan top stonden van de Nederlandse fietsenindustrie. Dat deden ze door kwaliteit te bouwen, heel doordacht. Die verlichting is heel goed, de draad gaat helemaal intern naar achteren. De trapassen zijn bijna onverwoestbaar en dat geldt ook voor het wiellagerwerk.
Bijna alles komt uit eigen huis, kettingkast en SA-achternaaf uitgezonderd. Remsysteem dus ook.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: groene Gazelle no.8 gerestaureerd
Mooi geworden Maarten!
Ik was er ook echt benieuwd na; zo`n fiets met een belofte verborgen onder smeer en roest.
De lak maakt een groenere indruk dan ik voor mogelijk had gehouden. Fraai hoor.
Over dat deze fiets na de oorlog zou zijn overgelakt. Ik weet het niet zeker maar wat me op viel is dat het witte achterspatbord een rechte bovenkant heeft terwijl Gazelles van 1939 dacht ik zo`n ronde aftekening hebben.
Een ander ding waarvan ik steeds twijfel is als er dingen als belbodem`s,sloten en S.A. verstellers in de framekleur zijn gelakt.
Ik kan me niet voorstellen dat dat af-fabriek zo werd gedaan.
Maar vooral twijfel daarover .Ik weet het gewoon niet.
Over de code 5 9 dat is maand en jaar dus mei 1939 in dit geval.
Als het goed is staan op allerlei slijtagegevoelige onderdelen getallen als 6 9, 2 9 ,8 9. Ik heb nog geen Gazelle gezien waarbij alles uit de zelfde maand kwam.
Het hangt een beetje af van de voorraden denk ik.
Groeten,
Maarten
Ik was er ook echt benieuwd na; zo`n fiets met een belofte verborgen onder smeer en roest.
De lak maakt een groenere indruk dan ik voor mogelijk had gehouden. Fraai hoor.
Over dat deze fiets na de oorlog zou zijn overgelakt. Ik weet het niet zeker maar wat me op viel is dat het witte achterspatbord een rechte bovenkant heeft terwijl Gazelles van 1939 dacht ik zo`n ronde aftekening hebben.
Een ander ding waarvan ik steeds twijfel is als er dingen als belbodem`s,sloten en S.A. verstellers in de framekleur zijn gelakt.
Ik kan me niet voorstellen dat dat af-fabriek zo werd gedaan.
Maar vooral twijfel daarover .Ik weet het gewoon niet.
Over de code 5 9 dat is maand en jaar dus mei 1939 in dit geval.
Als het goed is staan op allerlei slijtagegevoelige onderdelen getallen als 6 9, 2 9 ,8 9. Ik heb nog geen Gazelle gezien waarbij alles uit de zelfde maand kwam.
Het hangt een beetje af van de voorraden denk ik.
Groeten,
Maarten
Re: groene Gazelle no.8 gerestaureerd
Bij het lakken van frame,s en onderdelen was het vroeger heel gebruikelijk dat de gehele productie zwart werd gespoten en als de fiets een kleurtje moest hebben dan ging de kleurlak er over heen. De prijs voor een kleurige fiets was dan ook duurder. Bij Union werd dit nog in 1966 toegepast.
PeterL.
PeterL.
Re: groene Gazelle no.8 gerestaureerd
Dank voor de complimenten allemaal!
Mijn Adek uit 1953 is inderdaad op precies dezelfde manier groen gemaakt, ook de zadelveren... ik heb laatst een Gazelle hygiënisch zadel kunnen kopen met ook groen gelakte zadelveren en middenstrip.
Ik ben heel benieuwd of het dezelfde tint heeft als deze fiets.
In dat geval zet ik het erop in plaats van het Terry zadel. Maar het moet nog worden opgestuurd.
En mijn Gazelle van 1940, die ik toch echt verdenk van originele lak, had ook die rechte overgang. Het zou dus ook weleens origineel kunnen zijn.
Mijn Adek uit 1953 is inderdaad op precies dezelfde manier groen gemaakt, ook de zadelveren... ik heb laatst een Gazelle hygiënisch zadel kunnen kopen met ook groen gelakte zadelveren en middenstrip.
Ik ben heel benieuwd of het dezelfde tint heeft als deze fiets.
In dat geval zet ik het erop in plaats van het Terry zadel. Maar het moet nog worden opgestuurd.
En mijn Gazelle van 1940, die ik toch echt verdenk van originele lak, had ook die rechte overgang. Het zou dus ook weleens origineel kunnen zijn.
- Bijlagen
-
- IMG_0871.JPG (223.25 KiB) 7711 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: groene Gazelle no.8 gerestaureerd
xxxx
Laatst gewijzigd door 1tm100 op 12 jul 2014, 10.12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: groene Gazelle no.8 gerestaureerd
Maarten,
Ik zag dat Andre K een Gazelle damesfiets uit 39 op een foto-site heeft staan met ook het boven recht lopende witte spatbord stukje.
Volgens Andre een nooit gebruikte fiets met zelfs nog de originele banden. Voor mij het bewijs dat ze in `39 inderdaad toch naar recht zijn gegaan.
De 1939 catalogus laat nog de rondlopende variant zien maar die catalogi werden waarschijnlijk de laatste maanden voor het geldende jaar in elkaar gezet dus kan het wel kloppen dat dat dan niet klopt.
In ieder geval bewijs voor de leeftijds-juistheid van jouw achterspatbord.
groeten,
Maarten
Ik zag dat Andre K een Gazelle damesfiets uit 39 op een foto-site heeft staan met ook het boven recht lopende witte spatbord stukje.
Volgens Andre een nooit gebruikte fiets met zelfs nog de originele banden. Voor mij het bewijs dat ze in `39 inderdaad toch naar recht zijn gegaan.
De 1939 catalogus laat nog de rondlopende variant zien maar die catalogi werden waarschijnlijk de laatste maanden voor het geldende jaar in elkaar gezet dus kan het wel kloppen dat dat dan niet klopt.
In ieder geval bewijs voor de leeftijds-juistheid van jouw achterspatbord.
groeten,
Maarten