Gezocht Bedieningsunit Sturmey Archer 5 speed
Gezocht Bedieningsunit Sturmey Archer 5 speed
Toch wil ik graag proberen of iemand toch zo'n vervangende unit beschikbaar heeft.
Een vervangend handeltje voor in het mechanisme is ook goed.
Of is er nog een andere optie?
Wie kan mij helpen?
Re: Gezocht Bedieningsunit Sturmey Archer 5 speed
Beste JvdVen,
Goed Ebay en Marktplaats in de gaten houden in ieder geval.
Maar wellicht heeft iemand hier het liggen.
Deze versteller is overigens niet de enige die bij jouw naaf geleverd werd, dus ik zou mijn blik verbreden als ik u was. Kijk even op de naaf welk type je hebt en uit welk jaar die is, dan kun je op http://sturmey-archerheritage.com/ de technische data erbij zoeken.
Groeten, Y.
Goed Ebay en Marktplaats in de gaten houden in ieder geval.
Maar wellicht heeft iemand hier het liggen.
Deze versteller is overigens niet de enige die bij jouw naaf geleverd werd, dus ik zou mijn blik verbreden als ik u was. Kijk even op de naaf welk type je hebt en uit welk jaar die is, dan kun je op http://sturmey-archerheritage.com/ de technische data erbij zoeken.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Inderdaad kun je goed zoeken naar een van de geschikte shifters, maar er is ook een andere, eventueel tijdelijke, manier.
Ik ga er volgens mij terecht van uit dat die een naaf met dubbele bediening is, dus met een kettinkje zowel links als rechts.
Het rechter kettinkje kun je bedienen met de normale SA 3 schakelaar, de linker met een willekeurige frictie-schakelaar.
De volgorde van de versnellingen werkt dan als volgt:
1: links ontspannen, rechts in z'n 1
2: links aangespannen, rechts in z'n 1
3: links maakt niet uit, rechts in z'n 2, dit is de directe aandrijving
4: links aangespannen, rechts in z'n 3
5: links ontspannen, rechts in z'n 3
Ik heb het op mijn fiets en het werkt probleemloos.
Groet, Gert
Ik ga er volgens mij terecht van uit dat die een naaf met dubbele bediening is, dus met een kettinkje zowel links als rechts.
Het rechter kettinkje kun je bedienen met de normale SA 3 schakelaar, de linker met een willekeurige frictie-schakelaar.
De volgorde van de versnellingen werkt dan als volgt:
1: links ontspannen, rechts in z'n 1
2: links aangespannen, rechts in z'n 1
3: links maakt niet uit, rechts in z'n 2, dit is de directe aandrijving
4: links aangespannen, rechts in z'n 3
5: links ontspannen, rechts in z'n 3
Ik heb het op mijn fiets en het werkt probleemloos.
Groet, Gert
Inventieve oplossing Gert.
Maar ik kan nu gewoon 3 versnellingen gebruiken. Dat is als tijdelijke oplossing voor mij voldoende.
Er zit niets anders op dan Marktplaats en EBay goed in de gaten te houden.
Hoewel ik ervan overtuigd ben dat die kunststof handeltjes die in de stuurbediening zitten vrij eenvoudig nagemaakt kunnen worden uit een stukje aluminium strip. Een kwestie van flink zagen en vijlen.
Maar als jij de oude stuur bediening niet meer gebruikt, heb je dan nog dat witte kunststof handeltje dat wel heel is? Ik kan dat zelf wel in de stuurunit zetten.
Maar ik kan nu gewoon 3 versnellingen gebruiken. Dat is als tijdelijke oplossing voor mij voldoende.
Er zit niets anders op dan Marktplaats en EBay goed in de gaten te houden.
Hoewel ik ervan overtuigd ben dat die kunststof handeltjes die in de stuurbediening zitten vrij eenvoudig nagemaakt kunnen worden uit een stukje aluminium strip. Een kwestie van flink zagen en vijlen.
Maar als jij de oude stuur bediening niet meer gebruikt, heb je dan nog dat witte kunststof handeltje dat wel heel is? Ik kan dat zelf wel in de stuurunit zetten.
Dit is het bewuste onderdeeltje, dat 2 keer in de stuurbediening van SA zit.
Hier helaas met lijmnaad, die dus niet sterk genoeg is gebleken.
Als iemand zo'n exemplaar nog ergens in een laatje heeft liggen.........?
Hier helaas met lijmnaad, die dus niet sterk genoeg is gebleken.
Als iemand zo'n exemplaar nog ergens in een laatje heeft liggen.........?
- Bijlagen
-
- image.jpg (350.13 KiB) 7484 keer bekeken
Nee, ik heb nooit een bijbehorende shifter gehad, dus ik kan je niet aan het betreffende onderdeel helpen, helaas.
Als je nu drie versnellingen kan gebruiken zijn dat waarschijnlijk de 1, 3 en 5, dus zonder linkerkettinkje. De spreiding van de versnellingen is dan behoorlijk fors.
Ik gebruik zelf de 5 alleen bij flinke wind mee, want behoorlijk zwaar en de 1 eigenlijk nooit, want voor dagelijks gebruik te licht. Meestal rijdt ik in 3 en 4.
De bruikbaarheid van de versnellingen ligt natuurlijk ook aan de verhouding kettingblad en kransje, maar bij mij is die behoorlijk groot, voor 48 en 51, achter 22. En als er heuvels in de buurt zijn, zijn de 1 en 5 ook handig natuurlijk, maar mijn dagelijkse traject is op een bruggetje na vlak.
Groet, Gert
Als je nu drie versnellingen kan gebruiken zijn dat waarschijnlijk de 1, 3 en 5, dus zonder linkerkettinkje. De spreiding van de versnellingen is dan behoorlijk fors.
Ik gebruik zelf de 5 alleen bij flinke wind mee, want behoorlijk zwaar en de 1 eigenlijk nooit, want voor dagelijks gebruik te licht. Meestal rijdt ik in 3 en 4.
De bruikbaarheid van de versnellingen ligt natuurlijk ook aan de verhouding kettingblad en kransje, maar bij mij is die behoorlijk groot, voor 48 en 51, achter 22. En als er heuvels in de buurt zijn, zijn de 1 en 5 ook handig natuurlijk, maar mijn dagelijkse traject is op een bruggetje na vlak.
Groet, Gert
Dank je Gert.
Ik heb meteen een bod gedaan.
Groet,
Johan van de Ven
Ik heb meteen een bod gedaan.
Groet,
Johan van de Ven