Gazelle Sport Luxe 1957
Gazelle Sport Luxe 1957
Gegroet gewaardeerd forum,
Als nieuweling stel ik graag mijn pas gekochte fiets even voor:
Gazelle Sport Luxe uit 1957 (volgens de naaf,fiets kan dus ook '58 zijn) De zachte restauratie zal voor de winterperiode zijn. Dus dan kom ik wellicht met een boel concrete vragen.
Voorlopig mag hij dienst doen voor de zondagse ritten op de Vennbahn. ( http://www.vennbahn.eu/nl/ )
Ik woon dus op het dak van België: De Hoge Venen.
En misschien toch al een eerste vraag:
Op de fiets zit nu een Lepper zadel, maar volgens mij is het kunst-leder (Skai). Is dat dan recenter of mogelijk ook origineel uit 1957 ?
G
Als nieuweling stel ik graag mijn pas gekochte fiets even voor:
Gazelle Sport Luxe uit 1957 (volgens de naaf,fiets kan dus ook '58 zijn) De zachte restauratie zal voor de winterperiode zijn. Dus dan kom ik wellicht met een boel concrete vragen.
Voorlopig mag hij dienst doen voor de zondagse ritten op de Vennbahn. ( http://www.vennbahn.eu/nl/ )
Ik woon dus op het dak van België: De Hoge Venen.
En misschien toch al een eerste vraag:
Op de fiets zit nu een Lepper zadel, maar volgens mij is het kunst-leder (Skai). Is dat dan recenter of mogelijk ook origineel uit 1957 ?
G
Re: Gazelle Sport Luxe 1957
dag Gandalf en welkom op het forum.
Mooie en één van de best rijdende oude sportieve toerfietsen heb je daar.
Hij ziet er op de foto nog heel origineel uit (zelfs met reserve sleutel op het Gazelle slot).
Als de lagers nog goed op spanning staan en alles soepel rond draait zou je hem voorlopig gewoon een goede poetsbeurt kunnen geven.
Ga er dan zeker niet met agressieve middelen, maar wel met een zachte reinigingspolish zoals bvb een HandGlaze van 3M.
Als de glans er dan terug op komt kun je nog een stap verder gaan door er een zwarte wax over te zetten (bvb Sonax wax).
Bij het chroom kun je met chroompaste de glans terug ophalen.
Let wel op bij de velgen, want de zwarte bies komt er nogal snel af, dus zeer voorzichtig naast de lak poetsen.
Het zadel lijkt me ook origineel voor die tijd en ja, het is imitatieleder. Maar ze zitten wel heel erg goed.
Kijk voor inspiratie maar naar mijn picasa webalbum, of de albums van de andere Gazelle liefhebbers. Daar ga je beslist details vinden rond de onderdelen van jouw fiets.
Volgens het serienummer is hij inderdaad 1957. Dat er een naaf inzit uit 1958 is niet ongebruikelijk. Ik vermoed dat de naven reeds pré-gedateerd werden door SA. Als je dan een late Gazelle hebt (zoals de jouwe) dan kan de naaf al wel eens een ander bouwjaar aangeven.
Een andere verklaring kan zijn dat de lugs reeds genummerd werden alvorens het frame werd gelast. Maar die theorie is nog niet bevestigd.
Die route op het 3 landenpunt ziet er erg leuk uit. Misschien moet je er maar eens een toertocht organiseren voor oude fietsen
Groeten,
Ed
Mooie en één van de best rijdende oude sportieve toerfietsen heb je daar.
Hij ziet er op de foto nog heel origineel uit (zelfs met reserve sleutel op het Gazelle slot).
Als de lagers nog goed op spanning staan en alles soepel rond draait zou je hem voorlopig gewoon een goede poetsbeurt kunnen geven.
Ga er dan zeker niet met agressieve middelen, maar wel met een zachte reinigingspolish zoals bvb een HandGlaze van 3M.
Als de glans er dan terug op komt kun je nog een stap verder gaan door er een zwarte wax over te zetten (bvb Sonax wax).
Bij het chroom kun je met chroompaste de glans terug ophalen.
Let wel op bij de velgen, want de zwarte bies komt er nogal snel af, dus zeer voorzichtig naast de lak poetsen.
Het zadel lijkt me ook origineel voor die tijd en ja, het is imitatieleder. Maar ze zitten wel heel erg goed.
Kijk voor inspiratie maar naar mijn picasa webalbum, of de albums van de andere Gazelle liefhebbers. Daar ga je beslist details vinden rond de onderdelen van jouw fiets.
Volgens het serienummer is hij inderdaad 1957. Dat er een naaf inzit uit 1958 is niet ongebruikelijk. Ik vermoed dat de naven reeds pré-gedateerd werden door SA. Als je dan een late Gazelle hebt (zoals de jouwe) dan kan de naaf al wel eens een ander bouwjaar aangeven.
Een andere verklaring kan zijn dat de lugs reeds genummerd werden alvorens het frame werd gelast. Maar die theorie is nog niet bevestigd.
Die route op het 3 landenpunt ziet er erg leuk uit. Misschien moet je er maar eens een toertocht organiseren voor oude fietsen

Groeten,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle Sport Luxe 1957
Een goed advies moet je gewoon opvolgen... 
Je hebt geen aandelen van 3M toch? Bijgevoegd even een afbeelding ter illustratie.
Ik ga er mijn grijsgroene Fongers HTS maar eens in alle rust mee onder handen nemen...

Je hebt geen aandelen van 3M toch? Bijgevoegd even een afbeelding ter illustratie.
Ik ga er mijn grijsgroene Fongers HTS maar eens in alle rust mee onder handen nemen...
- Bijlagen
-
- Zojuist bezorgd! 3M Imperial Hand Glaze en Autosol Metal Polish
- image.jpg (230.63 KiB) 7466 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: Gazelle Sport Luxe 1957
haha, je hebt hem dus gevonden.JasperA schreef:Je hebt geen aandelen van 3M toch? Bijgevoegd even een afbeelding ter illustratie.
Ik hoor het wel wat je ervan vindt.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle Sport Luxe 1957
Beste Asterduc,
Ik had uw indrukwekkend foto-archief met het oog op de aankoop al zorgvuldig doorgenomen. Ook nog foto's van andere leden trouwens.
Ivm de naaf heb ik me wat onduidelijk uitgedrukt: Op de naaf staat 57. Maar de verkoper dacht dat de fiets van '58 was. Zelf ben ik er nog niet helemaal uit hoe je de exacte datum van het volgnummer kan afleiden. Ik neem aan dat jullie tabellen hebben ? Ik had wel al gezien aan de hand van andere gedateerde fietsen(met serienummer) dat het '57 of '58 moest zijn.
Een grondige poetsbeurt is ook mijn idee van de eerste fase van een 'zachte restauratie'. Hopelijk is ook niet meer nodig, al denk ik wel dat er een heel klein beginnend scheurtje zit in het achterspatbord ter hoogte van de doorgang van de achterlichtkabel. Misschien dat het gedeelte dat 'wit' is van het achterspatbord uiteindelijk lokaal toch wat grondiger aangepakt moet worden(roest, zoals ook op de foto hierboven te zien)
Voor de rest inderdaad poetsen, afstellen en smeren.
Bedankt voor de tip met de juiste produkten. Dat scheelt al weer wat zoekwerk.
Voorlopig denk ik dat hij inderdaad redelijk compleet en origineel is. Enkel de schakelaar aan het stuur is van recentere datum. Ik neem aan dat originele metalen schakelaars nog te vinden zijn ?
En horen er normaal 'zwarte' jasbeschermers op vanachter ?
Waar en welke kwaliteit van 'spekbanden' kopen jullie ?
Een classic tourtocht op de Vennbahn .... dat behoort misschien wel tot de mogelijkheden in de toekomst, maar dit jaar helaas niet wegens teveel werk aan het huis. En bovendien moet de Gazelle nog gepoetst ...
De Vennbahn is in ieder geval een erg mooi traject om met de oude klassiekers te doen. Maximum stijgingspercentage van 2% is een unicum in deze streek. Malmedy-Monschau kan ik iedereen van harte aanraden voor een mooie zondagse-uitstap.
G
Ik had uw indrukwekkend foto-archief met het oog op de aankoop al zorgvuldig doorgenomen. Ook nog foto's van andere leden trouwens.
Ivm de naaf heb ik me wat onduidelijk uitgedrukt: Op de naaf staat 57. Maar de verkoper dacht dat de fiets van '58 was. Zelf ben ik er nog niet helemaal uit hoe je de exacte datum van het volgnummer kan afleiden. Ik neem aan dat jullie tabellen hebben ? Ik had wel al gezien aan de hand van andere gedateerde fietsen(met serienummer) dat het '57 of '58 moest zijn.
Een grondige poetsbeurt is ook mijn idee van de eerste fase van een 'zachte restauratie'. Hopelijk is ook niet meer nodig, al denk ik wel dat er een heel klein beginnend scheurtje zit in het achterspatbord ter hoogte van de doorgang van de achterlichtkabel. Misschien dat het gedeelte dat 'wit' is van het achterspatbord uiteindelijk lokaal toch wat grondiger aangepakt moet worden(roest, zoals ook op de foto hierboven te zien)
Voor de rest inderdaad poetsen, afstellen en smeren.
Bedankt voor de tip met de juiste produkten. Dat scheelt al weer wat zoekwerk.
Voorlopig denk ik dat hij inderdaad redelijk compleet en origineel is. Enkel de schakelaar aan het stuur is van recentere datum. Ik neem aan dat originele metalen schakelaars nog te vinden zijn ?
En horen er normaal 'zwarte' jasbeschermers op vanachter ?
Waar en welke kwaliteit van 'spekbanden' kopen jullie ?
Een classic tourtocht op de Vennbahn .... dat behoort misschien wel tot de mogelijkheden in de toekomst, maar dit jaar helaas niet wegens teveel werk aan het huis. En bovendien moet de Gazelle nog gepoetst ...
De Vennbahn is in ieder geval een erg mooi traject om met de oude klassiekers te doen. Maximum stijgingspercentage van 2% is een unicum in deze streek. Malmedy-Monschau kan ik iedereen van harte aanraden voor een mooie zondagse-uitstap.
G
Re: Gazelle Sport Luxe 1957
Gandalf,
Mooie en complete fiets, heeft deze de Thompson trapas? Ik twijfel of het een origineel zadel is..kan je misschien een foto plaatsen?
Ritsaert
Mooie en complete fiets, heeft deze de Thompson trapas? Ik twijfel of het een origineel zadel is..kan je misschien een foto plaatsen?
Ritsaert

Re: Gazelle Sport Luxe 1957
Gandalf,
Je hebt hier een hele mooie fiets. Startpunt voor een hele mooie fiets dan.
De Sport Luxe is inderdaad de fijnste toerfiets om te hebben. Alles lijkt er nog redelijk uit te zien dat geeft de burger moed. Goede reiniging en 'poetswerk' met de juiste middelen kan een prachtig resultaat opleveren. Een fiets met een prachtig patina. Veel succes ermee.
Voor het bekijken van foto's van diverse Sport Luxe kun je ook op mijn Picasa album kijken.
https://picasaweb.google.com/113143085858004684332
Succes,
Gerard.
Je hebt hier een hele mooie fiets. Startpunt voor een hele mooie fiets dan.
De Sport Luxe is inderdaad de fijnste toerfiets om te hebben. Alles lijkt er nog redelijk uit te zien dat geeft de burger moed. Goede reiniging en 'poetswerk' met de juiste middelen kan een prachtig resultaat opleveren. Een fiets met een prachtig patina. Veel succes ermee.
Voor het bekijken van foto's van diverse Sport Luxe kun je ook op mijn Picasa album kijken.
https://picasaweb.google.com/113143085858004684332
Succes,
Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Re: Gazelle Sport Luxe 1957
Gandalf,
Die jasbeschermers zijn origineel en nogal zeldzaam. Altijd behouden dus en indien nodig 'repareren'. Ben er maar zuinig op.
Zwarte jasbeschermers zijn voor de minder luxe fietsen! Onderscheid moet er zijn.
Groet,
Gerard.
Die jasbeschermers zijn origineel en nogal zeldzaam. Altijd behouden dus en indien nodig 'repareren'. Ben er maar zuinig op.
Zwarte jasbeschermers zijn voor de minder luxe fietsen! Onderscheid moet er zijn.
Groet,
Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
Re: Gazelle Sport Luxe 1957
smaken verschillen...
ik zou niet teveel aan de lak poetsen om het mooie patine te behouden. schoonmaken en in de poetsolie, zou 'k zeggen.
maar wie ben ik.
succes met de afweging. bij twijfel niet inhalen en er nog even over denken.
groet, arjan
ik zou niet teveel aan de lak poetsen om het mooie patine te behouden. schoonmaken en in de poetsolie, zou 'k zeggen.
maar wie ben ik.
succes met de afweging. bij twijfel niet inhalen en er nog even over denken.
groet, arjan
Re: Gazelle Sport Luxe 1957
@ Gerard, Bedankt voor de verduidelijking. De jasbeschermers zullen dus blijven !
@Arjank, Ik ga het zeker in overweging nemen. Voorlopig wordt hij vooral gebruikt waarvoor hij gemaakt is: fietsen !
Na het zomerseizoen zal ik de balans opmaken. Voorlopig denk ik dat het vooral een goede poets en smeerbeurt gaat worden ...
Iemand misschien ook ideëen voor een ecologische aanpak ?
Ik ben niet zo gecharmeerd van chemobehandelingen. Kan het ook met groene zeep en een natuurlijke wax ?
@ Ritsaert: Eigenaardig hoe vaak ik op fora zo'n unieke voornaam tegenkom...
Foto's van het zadel:


De trapas weet ik voorlopig niet. Ga hem nog niet dadelijk demonteren. Of kan ik het ook zo ergens aflezen zonder hem te demonteren ?
G
@Arjank, Ik ga het zeker in overweging nemen. Voorlopig wordt hij vooral gebruikt waarvoor hij gemaakt is: fietsen !
Na het zomerseizoen zal ik de balans opmaken. Voorlopig denk ik dat het vooral een goede poets en smeerbeurt gaat worden ...
Iemand misschien ook ideëen voor een ecologische aanpak ?
Ik ben niet zo gecharmeerd van chemobehandelingen. Kan het ook met groene zeep en een natuurlijke wax ?
@ Ritsaert: Eigenaardig hoe vaak ik op fora zo'n unieke voornaam tegenkom...
Foto's van het zadel:


De trapas weet ik voorlopig niet. Ga hem nog niet dadelijk demonteren. Of kan ik het ook zo ergens aflezen zonder hem te demonteren ?
G