groene Gazelle no.8 gerestaureerd

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Durabo88

Re: groene Gazelle no.8 gerestaureerd

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Zitten die catalogi al in onze documentatiebank?

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
maartenB

Bericht door maartenB »

@ Maarten: fijn, dat lost weer een raadsel op. Ik moet er nog een vette goudkleurige bies over zetten, dat hoort ook.....

@Durabo: ja toch. Die catalogus staat gewoon in de index.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Bericht door asterduc »

compliment hoor Maarten, heel geslaagd.

Ik heb de fiets gezien voor hij naar Maarten ging, een heel verschil. Toen viel me zelfs niet op dat ie groen was!

Die groene kleur is volgens mij het 'groen/grijs' dat bij Gazelle als Nr2 werd aangeduid.

De jasbeschermer is inderdaad nogal 'flashy' en al zeker met de weerspiegelende zon er in.

Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Wat een geweldige fiets zeg, weer zo'n groene. blijkbaar is dat toch in geweest? Was zeer verbaasd een groene te zien na de transport die ik heb. Veel plezier er mee!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

hele mooie fiets geworden maarten. ik kijk nog steeds uit naar een dergelijke leeftijd fiets. heeft geen haast ben nogal purist wat dat betreft ;)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Ik heb ook een groene Gazelle Nr. 8 (uit 1953) De fiets is echter wel zeker niet een overgespoten zwarte fiets. De lak op mijn fiets is op veel plaatsen helaas beschadigd of doorgesleten. Op de plekken waar de lak is doorgesleten is de grondlak te zien die niet rood is maar lichtgroen. Tenminste ik neem aan dat het de grondlak is. Omdat de transfers er nog opzitten ga ik er vanuit dat het de originele lak nog is :D

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
maartenB

Bericht door maartenB »

Hallo Peter, dat men in de jaren 50 al 'direct' in kleur lakte kan natuurlijk, ik was er ook niet bij.
Maar dat ze groene grondlak gebruikten en bij de zwarte fietsen de gewone meniekleurige... het lijkt me sterk.
Wie weet er meer van?
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Hoi Maarten,

Ik geef je gelijk, snap het ook niet. Maar ik ben er van overtuigd dat hij nog in de originele lak zit. Op veel plaatsen waar de lak beschadigd is zie je een lichtgrijze/groene kleur te voorschijn komen.
Ik ben ook benieuwd of iemand hier meer over kan zeggen

Gr, Peter

PS: betreft een groene Gazelle nr. 8 uit 1953
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Hallo,

Het is niet dat ik er meer van weet maar van de lichtgrijze grondlak kan ik ook op mijn groene Gazelle uit 1953 sporen terugvinden. Terwijl op een groene uit 1957 weer wel rode grondlak zit.
Het lijkt erop dat Gazelle een aantal jaren een andere grondlak gebruikte die minder contrasterend was met de groene kleur. Om vervolgens weer op rood over te gaan omdat de kwaliteit waarschijnlijk beter was. Er zit vliegroest op 3 gekleurde frames uit '53 en '54.

Maarten, prijs je gelukkig met die extra zwarte grondlak. Het heeft er mede voor gezorgd dat de fiets er nog geweldig uitziet.

Groet van Edmond
asterduc

Bericht door asterduc »

die stelling kan ik ook bevestigen op basis van informatie die ik met de jaren heb verzameld.

Rode mening op fietsen voor WWII en zowel rode als grijze grondlak erna.
Het is me ook opgevallen dat de gekleurde fietsen een grondlak hebben in het grijs, en geen rood.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Plaats reactie