een zwarte Gazelle Impala
een zwarte Gazelle Impala
Hallo,
Ik heb een Gazelle Impala gekocht van iemand die hem weer van een oude man van rond de 70 jaar had, en die had hem weer van zijn vader. Zo zag hij er uit toen ik hem kocht: Er zaten er een paar moderne dingen op zoals batterij verlichting, kinder steps, een lelijke bel en maar 1 jas beschermer. Dit heb ik er af gehaald. Het chroomwerk van roest ontdaan. Hij zag er toen zo uit: Op de fotos kun je zien dat er een een dik AXA slot op zat, wat in de weg zit van de versnellingskabel. Ik heb er nu een ander dunner slot op gezet, waardoor de versnellingskabel weer langs zijn originele weg kan lopen (wieltje zat oorspronkelijk hoger).
Het originele licht gerepareerd, zodat het weer functioneerd. De lenshouder is wel dermate beschadige dat ik het met kit en tape tijdelijk heb moeten fixen: Ik schatte hem zelf op 1952 op basis van plaatjes die ik gegoogled had. Het framenummer is 3 35812: Versnellingsnaaf is van AB Archer. Daar is met een beetje fantasie '73 12 in te lezen, maar erg duidelijk is het niet: Wat denk men hier van het bouwjaar?
Ik ben niet van plan om hem te restaureren, al heb ik wel de stangetjes die het achterspatbord op zijn plek houden opnieuw moeten lakken omdat daar helemaal geen verf meer op zat. Is prima gelukt, alleen glanzen die nu wat teveel t.o.v. de rest van de fiets. Hopelijk trekt dat nog bij... Verdere roestplekjes heb ik met owatrol behandeld.
Hij fietst super fijn, niks van speling op de lagers en geen rammels. Het enige is dat de trommelremmen niet fantastisch remmen, je hebt wel een remweg om rekening mee te houden. Nu weet ik niet of dit normaal is of dat dit vroeger beter was? Is hier wat aan te doen?
Verder ga ik rustig kijken voor een mooi leren zadel van (lepper primus o.i.d.), en een bijpassende bel, andere handvaten en een ander achterlicht glaasje. De jasbeschermers laat ik weg, ik vind die zwarte vlakken eigenlijk afbreuk doen aan de vorm.
Groeten, Geert
Ik heb een Gazelle Impala gekocht van iemand die hem weer van een oude man van rond de 70 jaar had, en die had hem weer van zijn vader. Zo zag hij er uit toen ik hem kocht: Er zaten er een paar moderne dingen op zoals batterij verlichting, kinder steps, een lelijke bel en maar 1 jas beschermer. Dit heb ik er af gehaald. Het chroomwerk van roest ontdaan. Hij zag er toen zo uit: Op de fotos kun je zien dat er een een dik AXA slot op zat, wat in de weg zit van de versnellingskabel. Ik heb er nu een ander dunner slot op gezet, waardoor de versnellingskabel weer langs zijn originele weg kan lopen (wieltje zat oorspronkelijk hoger).
Het originele licht gerepareerd, zodat het weer functioneerd. De lenshouder is wel dermate beschadige dat ik het met kit en tape tijdelijk heb moeten fixen: Ik schatte hem zelf op 1952 op basis van plaatjes die ik gegoogled had. Het framenummer is 3 35812: Versnellingsnaaf is van AB Archer. Daar is met een beetje fantasie '73 12 in te lezen, maar erg duidelijk is het niet: Wat denk men hier van het bouwjaar?
Ik ben niet van plan om hem te restaureren, al heb ik wel de stangetjes die het achterspatbord op zijn plek houden opnieuw moeten lakken omdat daar helemaal geen verf meer op zat. Is prima gelukt, alleen glanzen die nu wat teveel t.o.v. de rest van de fiets. Hopelijk trekt dat nog bij... Verdere roestplekjes heb ik met owatrol behandeld.
Hij fietst super fijn, niks van speling op de lagers en geen rammels. Het enige is dat de trommelremmen niet fantastisch remmen, je hebt wel een remweg om rekening mee te houden. Nu weet ik niet of dit normaal is of dat dit vroeger beter was? Is hier wat aan te doen?
Verder ga ik rustig kijken voor een mooi leren zadel van (lepper primus o.i.d.), en een bijpassende bel, andere handvaten en een ander achterlicht glaasje. De jasbeschermers laat ik weg, ik vind die zwarte vlakken eigenlijk afbreuk doen aan de vorm.
Groeten, Geert
Re: een zwarte Gazelle Impala
dag Geert,
het serienummer is 3.1xx.xxx
Dat is 1973 en tevens het laatste jaar dat die nummering nog zo is toegepast en klopt ook perfect met de opgave van de Sturmey Archer naaf.
Als ik mij niet vergis werden er doorzichtige jasbeschermers toegepast op de Impala modellen. Die zijn nog vlot te krijgen.
Ik meen dat je in de buurt van Eindhoven zat, dan is Internet Bikes misschien het eenvoudigst, mocht je ze bij de plaatselijke dealer niet vinden.
Je moet wel rekening houden met de grootte. Er zijn 26" en 28" modellen.
Tevens ook kijken waar de gaten moeten zitten, het slot voor of achter de staande achtervork.
Remmen: daar laat ik graag anderen hun mening over vertellen.
Zadel: Lepper of Brooks lijkt me een goede keuze. Op MP en op beurzen zijn een gebruikte Brooks B66 eenvoudig te vinden voor een tientje.
Een Primus versie vind ik niet passen op deze fiets. Dat is meer iets voor een transportfiets.
Groeten,
Ed.
het serienummer is 3.1xx.xxx
Dat is 1973 en tevens het laatste jaar dat die nummering nog zo is toegepast en klopt ook perfect met de opgave van de Sturmey Archer naaf.
Als ik mij niet vergis werden er doorzichtige jasbeschermers toegepast op de Impala modellen. Die zijn nog vlot te krijgen.
Ik meen dat je in de buurt van Eindhoven zat, dan is Internet Bikes misschien het eenvoudigst, mocht je ze bij de plaatselijke dealer niet vinden.
Je moet wel rekening houden met de grootte. Er zijn 26" en 28" modellen.
Tevens ook kijken waar de gaten moeten zitten, het slot voor of achter de staande achtervork.
Remmen: daar laat ik graag anderen hun mening over vertellen.
Zadel: Lepper of Brooks lijkt me een goede keuze. Op MP en op beurzen zijn een gebruikte Brooks B66 eenvoudig te vinden voor een tientje.
Een Primus versie vind ik niet passen op deze fiets. Dat is meer iets voor een transportfiets.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: een zwarte Gazelle Impala
Ed, bedankt voor je reactie.
Iemand hier nog tips voor de remmen?
Kan het trouwens zijn dat ze door gebruik weer beter gaan remmen? Ik fiets er nu op en ik beeld me dat in. Het is dat, of ik begin er gewoon aan te wennen...
Iemand hier nog tips voor de remmen?
Kan het trouwens zijn dat ze door gebruik weer beter gaan remmen? Ik fiets er nu op en ik beeld me dat in. Het is dat, of ik begin er gewoon aan te wennen...

Re: een zwarte Gazelle Impala
Ik heb dit weekend wat zitten prutsen het de remmen. Heb de speling er wat uit gesteld. Merkte dat achter eigenlijk niks doet. Heb die zo strak mogelijk afgesteld, maar zelfs bij vol inknijpen draai je hem er nog doorheen. Is zoiets goed te reviseren?
Re: een zwarte Gazelle Impala
Ik heb al jaren geklooid met die remmen. Soms doen ze het heel goed en dan blijven ze het goed doen. Soms werken ze nauwelijks en dan krijg je het bijna niet meer goed.
Ontvetten en opschuren van de remschoenen is een optie, maar bij mij heeft dat zelden gewerkt. (schuurstof niet inademen, asbest)
Het beste is: zoek een rem die wel werkt en zet de remschoenen over.
Maar het blijft een heel lastig probleem.
Een keer heb ik er gloednieuwe remschoenen ingezet: en het werkte niet.
Gelukkig is jouw fiets niet erg oud en zijn vervangende remschoenen goed te verkrijgen, in elk geval gebruikt. Dus: gewoon beginnen en dan zie je wel wanneer het goed genoeg remt naar je zin.
Ontvetten en opschuren van de remschoenen is een optie, maar bij mij heeft dat zelden gewerkt. (schuurstof niet inademen, asbest)
Het beste is: zoek een rem die wel werkt en zet de remschoenen over.
Maar het blijft een heel lastig probleem.
Een keer heb ik er gloednieuwe remschoenen ingezet: en het werkte niet.
Gelukkig is jouw fiets niet erg oud en zijn vervangende remschoenen goed te verkrijgen, in elk geval gebruikt. Dus: gewoon beginnen en dan zie je wel wanneer het goed genoeg remt naar je zin.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- Elibert van Dalen
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Re: een zwarte Gazelle Impala
denk dat dit model gazelle geen asbest remmen meer heeft, naar mijn weten zijn die jaren 40/50 en half 60 gemonteerd daarna is het ander materiaal geworden.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
gerelateerde Facebook groepen

>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Re: een zwarte Gazelle Impala
In ieder geval fijn om te horen dat er waarschijnlijk geen asbest voeringen in zitten.
De achterrem rem begint na wat fietsen los te komen en zelfs mee te remmen, wat op zich wel fijn is. Het volgende probleem dient zich nu aan: hij begint nu te kreunen en te kraken. Ik vermoed dat hij van binnen toch vrij sterk vervuild moet zijn, dus ik ben van plan de trommel net wat sop te spoelen zonder hem uit elkaar te halen. Als dat niet helpt, wil ik er nieuwe voering in gaan zetten, en dan voor ook meteen maar.
De achterrem rem begint na wat fietsen los te komen en zelfs mee te remmen, wat op zich wel fijn is. Het volgende probleem dient zich nu aan: hij begint nu te kreunen en te kraken. Ik vermoed dat hij van binnen toch vrij sterk vervuild moet zijn, dus ik ben van plan de trommel net wat sop te spoelen zonder hem uit elkaar te halen. Als dat niet helpt, wil ik er nieuwe voering in gaan zetten, en dan voor ook meteen maar.
Re: een zwarte Gazelle Impala
Is het een idee om bij remproblemen bij deze Gazelles (voorste trommel rechts en achterste trommel links) de voorste remvoeringen te verwisselen met de achterste? Of is er in dit geval verschil tussen de remvoering achter (Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf) en de voorste (Gazelle)?
Ik ben zelf in het bezit van een niet erg goed remmende Gazelle no.8 zonder versnellingen, maar met voor en achter een trommelrem. Mijn idee bij het verwisselen van de voeringen is dat je door het feit dat de voorrem rechts zit en de achterrem links de meest versleten oplopende voering kunt vervangen door de minst versleten uit het andere wiel.
Het is maar een idee en misschien maak ik een denkfout of is het gewoon anderzins niet mogelijk. Maar is er iemand die het ooit heeft geprobeerd?
Groeten,
Victor
Ik ben zelf in het bezit van een niet erg goed remmende Gazelle no.8 zonder versnellingen, maar met voor en achter een trommelrem. Mijn idee bij het verwisselen van de voeringen is dat je door het feit dat de voorrem rechts zit en de achterrem links de meest versleten oplopende voering kunt vervangen door de minst versleten uit het andere wiel.
Het is maar een idee en misschien maak ik een denkfout of is het gewoon anderzins niet mogelijk. Maar is er iemand die het ooit heeft geprobeerd?
Groeten,
Victor
Twee wielen één gedachte
Re: een zwarte Gazelle Impala
omtrent dat omwisselen: 2 merken passen in elk geval niet op elkaar. Daarnaast is het probleem maar zelden dat de remvoeringen versleten zijn. Ze zijn gewoon hard, of vet, of beide.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: een zwarte Gazelle Impala
Goedendag.
Een tip voor het reinigen van remschoenen; echte remmenreiniger of aceton gebruiken (en meerdere schone doekjes) want wasbenzine en terpentine, maar ook thinner laten een olieachtig spoortje na.
Beetje opschuren (ruwen) kan soelaas bieden, maar beter ook ná ontvetten i.v.m. voorkomen van verspreiding van eventuele vettigheid.
Vr groet Erwin
Een tip voor het reinigen van remschoenen; echte remmenreiniger of aceton gebruiken (en meerdere schone doekjes) want wasbenzine en terpentine, maar ook thinner laten een olieachtig spoortje na.
Beetje opschuren (ruwen) kan soelaas bieden, maar beter ook ná ontvetten i.v.m. voorkomen van verspreiding van eventuele vettigheid.
Vr groet Erwin