NOS Fongers banden

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Durabo88

Re: NOS Fongers banden

Bericht door Durabo88 »

Beste Jasper,

Ik zou ze gewoon lekker monteren daar de rijeigenschappen ook bij de beleving van je items horen. Als ze onverhoopt hard slijten kun je ze altijd nog inlijsten of met klimaatbeheersing bewaren.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Dag Jasper.

Eerlijk gezegd heb ik wel respect voor zoveel toewijding.
Ik denk dat het goed is voor het 'behoud van erfgoed' dat er mensen zijn zoals jij.
Zelf ben ik doorgaans wat pragmatisch, al kan ik ook erg genieten van een item dat de tand des tijds heeft doorstaan.
Mijn fietsen zijn doorgaans nog net geen oud ijzer als ze hier arriveren, en elke handeling is zo'n beetje een verbetering (?)
Uitzondering is wel de Veeno van een tijdje terug, met nog veel originele details, die laat ik mooi even staan zoals 'ie is.
Wel heb ik zo'n dilemna, vergelijkbaar met die banden, met een oud Fiat busje dat ik vorig jaar kocht.
Gebouwd in 1990, nooit een spatje pekel gezien en in de staat zoals 'ie uit de fabriek kwam.
Door de (wijlen) vorige eigenaar gekoesterd als ware het een kindje.
Niet lang geleden heb ik 'm noodgedwongen ingezet voor m'n klussenbedrijf, volgeladen met zakken zand en hout.
Ik maakte zelfs het eerste krasje in de lak....
Enerzijds heb ik het gevoel dat het busje moet blijven zoals 'ie is en naar een toegewijde liefhebber moet gaan, maar anderzijds weet ik dat het gewoon een auto is die gemaakt is om te rijden (en dat doet 'ie!)
Ik ben er nog niet over uit.
Wel denk ik dat 'gebruik met beleid' beter is voor een mechanisch object, dan 'stilstand'.
Net zoals een band op druk feitelijk beter blijft dan een band in de kast (denk ik althans)
In ieder geval, ik begrijp het dilemna.

Vriendelijke groet, Erwin
JasperA

Bericht door JasperA »

Sommige mensen hebben blijkbaar een fotografisch geheugen. Als je ze dus een setje pedalen laat zien met een fraai motief dan weten ze je zomaar te vertellen dat het motief gelijk is aan dat van het motief op de Fongers banden.

Met dank aan Y. werd deze connectie (twee weken geleden al) gelegd!

De pedalen sieren mijn Gruno herenfiets uit 1923 en ik vind ze zeer fraai!

(Excuses voor de slechte kwaliteit foto's maar het motief is gelukkig duidelijk herkenbaar...)
Bijlagen
Herenpedaal op mijn Gruno uit 1923 met prachtig motief
image.jpg (208.26 KiB) 2949 keer bekeken
image.jpg (192.7 KiB) 2949 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
JasperA

Bericht door JasperA »

Ook op de Fongers fietsen werden ze gemonteerd getuige deze uitsnede van een nieuwe Fongers fiets.

Ik voel prompt een voorliefde voor mooie pedalen opkomen... :lol:
Bijlagen
Pedalen op een Fongers fiets
Pedalen op een Fongers fiets
image.jpg (9.39 KiB) 2946 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie