Verkreukelde jasbeschermers

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Fongers1952

Verkreukelde jasbeschermers

Bericht door Fongers1952 »

foto.JPG
foto.JPG (430.21 KiB) 4046 keer bekeken
foto.JPG
foto.JPG (430.21 KiB) 4046 keer bekeken
Beste forumleden,

Graag jullie advies over de kreukels in het doek van mijn Fongers jasbeschermer.
Ongeveer twee jaar geleden heb ik een NOS jasbeschermer, met binnenspatbord, op mijn Fongers geplaatst. Er zaten toen al kreukels of vouwen aan de linkerkant, waarschijnlijk door een jarenlange verkeerde opslag.Ik hoopte toen dat ze er vanzelf zouden uitzakken maar niets is minder waar
Nu is het probleem dat de jasbeschermer omhoog kruipt en soms tussen de spaken gaat aanlopen. Met het klemmetje op de staande achtervork kan ik hem niet strak spannen. Wat heb ik gedaan? Ik heb er al een tijd een gewicht (Gazelle kettingblad met cranck, haha)aan hangen met behulp van vier knijpers. een zwaarder gewicht gaat niet want dat houden de knijpers niet. (zie foto) Ook heb ik hem warm gemaakt met een haardroger. Hij wordt wel zacht dan maar het gewicht kan de kreukels er niet uittrekken. Ik moet hem vrij hard naar beneden trekken om hem glad te krijgen. Ik demonteer de jasbeschermer liever niet want dan moet het achterwiel er uit en de kettingkast is ook "teer"
Heeft iemand nog een tip voor me? Op de foto zijn de kreukels bij de staande achtervork niet goed te zien.

Bij voorbaat dank, Peter :)
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
jrietveld

Re: Verkreukelde jasbeschermers

Bericht door jrietveld »

Heb ik ook wel eens bij de hand gehad; demonteren en heel voorzichtig strijken met een doek er bovenop hielp in mijn geval.

groet, Jos Rietveld
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Je zou kunnen proberen het doek aan de achterkant met een plantenspuit te bevochtigen en een tijdje laten intrekken. Daarna zal er toch op meerdere punten spanning op gezet moeten worden.
Of een tijdje in de hete zon onder spanning.

Veel succes,

Edmond
fongers

Bericht door fongers »

Ik denk dat met enige handigheid de jasbeschermer wel te demonteren is zonder het wiel uit de fiets te halen. De boutjes en moertjes losmaken waar de jasbeschermer mee vast zit,en dan rustig de jasbeschermer onder het spatbord "wegdraaien" naar de achterkant. Succes! :)
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Dank voor de adviezen. Ik ga eerst maar eens nadenken. Het advies van Jos lijkt mij het beste, ware het niet dat ik dan het wiel moet demonteren en de kettingkast dus ook. En dat laatste, dat is nou juist mijn bezwaar. Zonder het wiel er uit te halen gaat het binnenspatbord er helaas niet uit :D

PS: heeft iemand misschien de speciale Fongers klemmetjes te koop voor de staande achtervork die de jasbeschermer naar beneden trekken en vasthouden?

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie