Gazelle fiets

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Marjan

Re: Gazelle fiets

Bericht door Marjan »

Maarten, wanneer is die beurs in Vianen?? Ik kan hier niets over vinden via google. :?
Kun je me verder helpen?? Alvast bedankt!!! Groetjes, Marjan
Marjan

Bericht door Marjan »

Hallo, daar was ik weer... Heb nog even wat foto's gemaakt. Het plaatje op het achter spatbord was overgeschilderd, na het verwijderen van de verf kwam er een gazelle plaatje tevoorschijn dus tóch origineel?? De fietsbel lijkt mij ook origineel staat op: Gazellehuis W Boer % Zn. De kettingkast is niet origineel denk ik?? Net zoals de jasbeschermers.. Als ik oude jasbeschermers wil gaan zoeken, moet ik dan ook rekening houden met een bp type of maat??? ( Nogmaals ben een leek in dit soort dingen )
Maarten, ik hoop dat we de trapas juist hebben opgemeten, wij komen uit op 74MM kan dit kloppen??? En Wanneer in November is die beurs in Vianen?? Kan hiet niets over vinden via google.. Owh ja, nog een vraagje, hoe kan ik de roest op een zo vriendelijk mogelijke manier verwijderen van het chroomwerk??
Alvast weer bedankt!!!! Marjan
IMG_3065 (Small).JPG
IMG_3065 (Small).JPG (97.88 KiB) 5222 keer bekeken
Bijlagen
IMG_3085 (Small).JPG
IMG_3085 (Small).JPG (65.29 KiB) 5222 keer bekeken
IMG_3081 (Small).JPG
IMG_3081 (Small).JPG (76.06 KiB) 5222 keer bekeken
IMG_3075 (Small).JPG
IMG_3075 (Small).JPG (65.13 KiB) 5222 keer bekeken
IMG_3070 (Small).JPG
IMG_3070 (Small).JPG (79.91 KiB) 5222 keer bekeken
IMG_3068 (Small).JPG
IMG_3068 (Small).JPG (54.73 KiB) 5222 keer bekeken
Marjan

Bericht door Marjan »

Trouwens, wát voor een zadel hoort er op deze fiets te zitten?? Maakte gazelle deze zélf?? Zie veel mooie zadels van Lepper en Brooks. Maar wil toch graag een zadel wat op deze fiets hoórt te zitten.... Begin me een beetje te schamen voor al mijn vragen, :oops: :lol:
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Marjan,
Ik verwacht dat de beurs in Vianen op 8 november plaatsvindt, maar staat nog niet helemaal vast. Die in Berlicum is overigens groter.

Wat je moet doen om een rekje op je fiets te zetten gaan we je niet vertellen: :lol: dat is bij de oude-fietsen liefhebbers zoiets als vloeken in de kerk. Wil je een rek: koop een oude transportfiets. Wil je een echt Gazelle omafiets: dan geen rekje. Ik zal wel wat overdrijven, maar zo werkt het ongeveer.

En nee, 74 mm is geen trapas maat. Maak er eens wat fotos van, dan wijzen we aan wat je op moet meten.

Zadel: Gazelle had zadels waar ze hun eigen merk in lieten slaan. Die zijn voor damesfietsen best lastig te krijgen of duur.
Als je echt origineel wilt rijden, zoek naar een kort leren zadel met 3 veren, zoals op de foto hieronder. Ook die zijn op beurzen nog weleens te vinden.
IMG_7314.JPG
IMG_7314.JPG (252.75 KiB) 5213 keer bekeken
Makkelijker te koop zijn de jaren 50-60 zadels en dat ziet er ook al beter uit dan wat je nu hebt.
IMG_9636.JPG
IMG_9636.JPG (417.6 KiB) 5213 keer bekeken
Voor het opwerken van chroom gebruik ik altijd gewoon van die Soapy staalwol schuursponsjes van de albert heijn.
Daarna beetje vaseline erover.
En zoals je al begrepen hebt, een roestplekje is niet erg.

Jasbeschermers: de originele zul je niet vinden, wat je in die tijd veel had waren eendelige jasbeschermers die je over het spatbord heen sloeg en met drukknopen vastzette. Maar die er nu opzitten zien er ook best goed uit hoor.
Kettingkast hoort van lakdoek te zijn met een sluiting van haakjes, in gemoderniseerde vorm zijn die nog wel te koop.

Geneer je niet: gewoon blijven vragen!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Maarten, helemaal mee eens wat het fietsrekje betreft. Is gewoon een hype geworden de laatste jaren. Die dingen horen uitsluitend op echte transportfietsen plaats is mijn mening

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Marjan

Bericht door Marjan »

Hallo Maarten, het heeft een tijdje geduurt.. Excuses daarvoor.. Druk druk druk!! Nu vakantie, en zijn bezig om de fiets aan te pakken.. Nee, ik snap dat een voordrager, op een oude gazelle plaatsen, bij jullie taboe is. :oops: Ga me nog een keer achter mijn oor krabben of ik het wel ga doen... Je vroeg om foto's van de trapas.. Bij deze.... Enne, nog een vraagje, behandelen jullie alleen de roestplekken of zetten jullie de héle fiets in de lak. Ik wil nl alleen de roestplekken bijwerken, maar vriendlief zegt dat dit lelijk is.. Alvast (weer) bedankt voor het antwoord..
Bijlagen
IMG_3254 (Small).JPG
IMG_3254 (Small).JPG (70.97 KiB) 5141 keer bekeken
IMG_3251 (Small).JPG
IMG_3251 (Small).JPG (71.19 KiB) 5141 keer bekeken
IMG_3250 (Small).JPG
IMG_3250 (Small).JPG (83.87 KiB) 5141 keer bekeken
IMG_3249 (Small).JPG
IMG_3249 (Small).JPG (77.95 KiB) 5141 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

Als je nog bepaalde onderdelen zoekt: Maak in het onderwerp 'te koop gevraagd' even een lijst van de onderdelen die je zoekt.

Dan over de trapas: dat is een eenvoudig BSA model.
Kenners kunnen je nu wel vertellen welke uitvoering je hebt.

Kijk even bij de reacties van 15 aug van mij en Ed wat je met de lak zou kunnen doen. Iets van Owatrol met extra lak erin.
Ed (en Jasper en vele anderen) zijn er experts in. de toegepaste technieken staan elders op dit forum.

succes!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser

Bericht door fietser »

De vraag welk model dit is blijft toch intrigerend. De BSA-trapas heeft de gewone diameter zoals bij de goedkopere toermodellen. Maar dat gaat niet samen met de dure cranks. En de voorvorkpatten zijn ingesoldeerd, ook dat deed Gazelle toen alleen bij een aantal dure modellen. Dan kom ik uit op het model "L", die gekke, zeldzame lichte toerfiets met afwijkende buisdiameters en zo. Maar het damesmodel daarvan (omafiets) had in 1939/1940 wel twee mannetjes tussen de gebogen buis en de schuine onderbuis, niet maar één.

Hoe het met de buisdiameters zit durf ik aan de hand van de foto's hier niet te beoordelen. En het achterlicht hoort dan nog steeds een "varkensneus"-achterlicht te zijn dat een geheel vormt met het spatbord. Ik kom er niet uit. Misschien kun je nog een foto van de achterpat plaatsen, dus het framedeel waar de as van het achterwiel in schuift.

Iemand van de Gazelle-experts nog een idee?

Groeten,
fietser
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Expert wil ik me niet echt noemen maar ik heb wel een rijke fantasie.
Het zou zomaar kunnen dat onder dat achterlichtje een restant te vinden is van het oude aangesoldeerde achterlicht.
En misschien is het oorspronkelijk een export model. Die hebben meestal een bandrem voor en zijn vaker iets aantrekkelijker uitgevoerd(in ieder geval qua biezen).
Of slaat mijn fantasie nu op hol?
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Mij lijkt het een Gazelle no 8.

Ik heb de overmaatse cup van een gazelle 8 eens tegen de crank van mijn vriendin`s Gazelle gehouden en zie dan dat de breedte tussen de sleutelvlakken plm even groot is als de kop van de
crank.
Het zou als ik zie op de foto`s van Marjan`s fiets dus ook wel eens een overmaatse Gazelle as kunnen zijn.
De trapaslug is nog zonder bus maar met direct schroefdraad in de lug. Dat is zo als bij de groene Gazelle 8 van Maarten B en maakt dat de lug een wat slanke indruk maakt.
De vork is van een Gazelle 8 of L zo als we weten en het remsysteem staat los van de nummering .
Al zullen veel klanten bij de keuze van een Gazelle 8 ook gekozen hebben voor trommelremmen dat is geen verplichte keuze.
Bandrem met freewheel of terugtraprem kon ook worden geleverd.

Het zou inderdaad heel goed kunnen dat het achterlicht afgezaagd is. De een deed dat lomp met resten van het neusje nog op het spatbord de andere veilde het helemaal weg tot je nog slechts wat koper zag zitten.

Groeten,
maarten
Plaats reactie