Hoi Marjan,
Ik verwacht dat de beurs in Vianen op 8 november plaatsvindt, maar staat nog niet helemaal vast. Die in Berlicum is overigens groter.
Wat je moet doen om een rekje op je fiets te zetten gaan we je niet vertellen:

dat is bij de oude-fietsen liefhebbers zoiets als vloeken in de kerk. Wil je een rek: koop een oude transportfiets. Wil je een echt Gazelle omafiets: dan geen rekje. Ik zal wel wat overdrijven, maar zo werkt het ongeveer.
En nee, 74 mm is geen trapas maat. Maak er eens wat fotos van, dan wijzen we aan wat je op moet meten.
Zadel: Gazelle had zadels waar ze hun eigen merk in lieten slaan. Die zijn voor damesfietsen best lastig te krijgen of duur.
Als je echt origineel wilt rijden, zoek naar een kort leren zadel met 3 veren, zoals op de foto hieronder. Ook die zijn op beurzen nog weleens te vinden.

- IMG_7314.JPG (252.75 KiB) 5216 keer bekeken
Makkelijker te koop zijn de jaren 50-60 zadels en dat ziet er ook al beter uit dan wat je nu hebt.

- IMG_9636.JPG (417.6 KiB) 5216 keer bekeken
Voor het opwerken van chroom gebruik ik altijd gewoon van die Soapy staalwol schuursponsjes van de albert heijn.
Daarna beetje vaseline erover.
En zoals je al begrepen hebt, een roestplekje is niet erg.
Jasbeschermers: de originele zul je niet vinden, wat je in die tijd veel had waren eendelige jasbeschermers die je over het spatbord heen sloeg en met drukknopen vastzette. Maar die er nu opzitten zien er ook best goed uit hoor.
Kettingkast hoort van lakdoek te zijn met een sluiting van haakjes, in gemoderniseerde vorm zijn die nog wel te koop.
Geneer je niet: gewoon blijven vragen!