Originele lak terughalen, hoe?
Originele lak terughalen, hoe?
Beste mensen,
Ik ben voor iemand de oude Fongers van zijn opa aan het restaureren. De fiets is overgeschilderd en heeft lichte brandschade (de handvatten zijn in rook opgegaan. De overlak zit nog aardig vast en die wil ik kwijt. Wat is de beste oplossing om lak, biezen en een enkele transfer te redden?
Zelf denk ik eraan om de overlak met een hete lucht pistool te lijf te gaan.
Groeten, Y.
Ik ben voor iemand de oude Fongers van zijn opa aan het restaureren. De fiets is overgeschilderd en heeft lichte brandschade (de handvatten zijn in rook opgegaan. De overlak zit nog aardig vast en die wil ik kwijt. Wat is de beste oplossing om lak, biezen en een enkele transfer te redden?
Zelf denk ik eraan om de overlak met een hete lucht pistool te lijf te gaan.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Re: Originele lak terughalen, hoe?
Hoi Yorick,
Ik denk dat het warm maken van de overlak een goed plan is, deze word dan een beetje zacht. De originele lak kan heel wat hebben weet ik uit ervaring, keihard!
Succes met de restauratie, en plaats eens wat foto's van het proces als de eigenaar dat goed vind.
Groetjes Mark
Ik denk dat het warm maken van de overlak een goed plan is, deze word dan een beetje zacht. De originele lak kan heel wat hebben weet ik uit ervaring, keihard!
Succes met de restauratie, en plaats eens wat foto's van het proces als de eigenaar dat goed vind.
Groetjes Mark
Ik denk dat het niet zo'n goed plan is. Het is ook even de vraag wat er nu voor lak op zit en of er geschuurd is voordat de lak erop ging.
Mijn ervaring was in ieder geval zeer teleurstellend en ik raad je aan om eerst een minder zichtbaar stukje te doen. Het wordt namelijk al snel te heet.
Afpellen wil nog wel eens lukken maar is behoorlijk tijdrovend.
Ik ben wel benieuwd of iemand wel een goede methode weet.
Succes
Mijn ervaring was in ieder geval zeer teleurstellend en ik raad je aan om eerst een minder zichtbaar stukje te doen. Het wordt namelijk al snel te heet.
Afpellen wil nog wel eens lukken maar is behoorlijk tijdrovend.
Ik ben wel benieuwd of iemand wel een goede methode weet.
Succes
Gewoon uitproberen. Je kunt echter niet zien wat de voorbewerking is geweest en in welke staat de originele lak was toen er werd overgeschilderd. Het resultaat kan meevallen, maar ook tegenvallen. Zelf heb ik wel eens gedaan met fijne staalwol en thinner; na heel veel wrijven loste de nieuwe laag op, maar toen bleken de originele transfers te zijn weggeschuurd. Groet en succes, Rutger
-
Hallo Yorick,
probeer het commandant cleaner en voorzichtig poetsen, zo lukt het zonder dat je details zoals transfers weghalen en strepen blijven ook zitten,is wel een geduld klusje, succes,
Groetjes Hans
probeer het commandant cleaner en voorzichtig poetsen, zo lukt het zonder dat je details zoals transfers weghalen en strepen blijven ook zitten,is wel een geduld klusje, succes,
Groetjes Hans
Wat ik wel eens gedaan heb is met een schuurspons en wasbenzine de laag verwijderd en daarna opnieuw in de blanke lak gezet dit was bij een moderne fiets maar misschien dat dat lukt.
Ik kreeg vandaag toevallig een anonieme oma binnen als inruil en daar ben ik even snel met een schuursponsje overheen gegaan, ik vermoed nu dat het een fongers is maar is verder de moeite niet meer waard de zadelbuis heeft een tik gehad zitten nog wel paar mooie bloktrappers op (voor de bakfiets), dit is het resultaat:
- Bijlagen
-
- omaaaa4.JPG (330.69 KiB) 6993 keer bekeken
-
- omaaaa3.JPG (218.67 KiB) 6993 keer bekeken
-
- omaaaa2.JPG (335.71 KiB) 6993 keer bekeken
-
- omaaaa.JPG (336.18 KiB) 6993 keer bekeken
Beste mensen,
Vandaag heb ik een proef gedaan en die viel heel goed uit. Ik heb het heteluchtpistool gebruikt om de verf te verhitten. Daarna moet je iets hebben dat hard genoeg is om te krabben maar de onderlaag heel laat. Dus geen metalen krabbertjes of staalwol. Ik kwam goed uit de voeten met een blokje hardhout, maar een plastic autoruitkrabber zal ook best werken. Dus krab direct na verhitten weg wat je wegkrabben kunt. Je zult merken dat je het schoon krijgt maar ook wat warme lak uitsmeert. Nu komt de Commandant cleaner om die restjes weg te poetsen.
Ik zal als ik geduld heb wat foto's maken.
Groeten,
Y.
Vandaag heb ik een proef gedaan en die viel heel goed uit. Ik heb het heteluchtpistool gebruikt om de verf te verhitten. Daarna moet je iets hebben dat hard genoeg is om te krabben maar de onderlaag heel laat. Dus geen metalen krabbertjes of staalwol. Ik kwam goed uit de voeten met een blokje hardhout, maar een plastic autoruitkrabber zal ook best werken. Dus krab direct na verhitten weg wat je wegkrabben kunt. Je zult merken dat je het schoon krijgt maar ook wat warme lak uitsmeert. Nu komt de Commandant cleaner om die restjes weg te poetsen.
Ik zal als ik geduld heb wat foto's maken.
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!
Gaaf, ik ben benieuwd. Ik heb ook nog twee oldtimers staan met een dikke laag verf als het werkt ga ik het zeker uitproberen of misschien eerder, verfpistool heb ik wel liggen.
Hallo,
Vandaag een stuk van de zitbuis gedaan. Heet maken en met een houtje krabben. De overlak gaat er prima af, maar dat geldt ook voor de biezen. Er is niet geschuurd, dus de moffel is nog mooi. Stook je iets te heet dan gaat er ook wat moffel mee.
Ik kan nog een poging wagen met de schuurspons en wasbenzine. Werkt dat ook niet dan meet ik de biezen op en krab ik alles weg om later zelf de biezen weer te zetten. Het relief van de biezen is nl wel zichtbaar.
Groeten, Y.
Vandaag een stuk van de zitbuis gedaan. Heet maken en met een houtje krabben. De overlak gaat er prima af, maar dat geldt ook voor de biezen. Er is niet geschuurd, dus de moffel is nog mooi. Stook je iets te heet dan gaat er ook wat moffel mee.
Ik kan nog een poging wagen met de schuurspons en wasbenzine. Werkt dat ook niet dan meet ik de biezen op en krab ik alles weg om later zelf de biezen weer te zetten. Het relief van de biezen is nl wel zichtbaar.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!