Fongers BB 60 uit 1934
Re: Fongers BB 60 uit 1934
dag jasper,
wijze aanpak, denk ik: eerst bezinnen, dan beginnen. idem voor wijze van opknappen: beter conserveren + bijpassende onderdelen verzamelen, dan volledig 'restaureren'. daarmee gaan ziel en verleden vaak verloren. met dat oog heb ik ook je verslagen van de frituurpan gelezen en vooral bekeken. de bewerkte onderdelen komen daar, naar mijn zin (met de nadruk op 'mijn'), te mooi (glimmend) uit. in de zin van dat het moet passen bij bijvoorbeeld de staat en het patin van de lak, etc. het complete beeld moet kloppen. zo heb ik bijvoorbeeld het nikkel van de NK niet volledig van de aanslag ontdaan. ergo: ik ben dus van 'handmatig' werken (kleine stapjes totdat het past/naar de zin is).
geniet ervan!
hartelijke groet, arjan
wijze aanpak, denk ik: eerst bezinnen, dan beginnen. idem voor wijze van opknappen: beter conserveren + bijpassende onderdelen verzamelen, dan volledig 'restaureren'. daarmee gaan ziel en verleden vaak verloren. met dat oog heb ik ook je verslagen van de frituurpan gelezen en vooral bekeken. de bewerkte onderdelen komen daar, naar mijn zin (met de nadruk op 'mijn'), te mooi (glimmend) uit. in de zin van dat het moet passen bij bijvoorbeeld de staat en het patin van de lak, etc. het complete beeld moet kloppen. zo heb ik bijvoorbeeld het nikkel van de NK niet volledig van de aanslag ontdaan. ergo: ik ben dus van 'handmatig' werken (kleine stapjes totdat het past/naar de zin is).
geniet ervan!
hartelijke groet, arjan
Eens. De ultrasoon reiniger zou misschien meer voor de gekleurde jaren '50/'60 fietsen geschikt zijn waar het chroom best van mag 'knallen'.
Ook de interne onderdelen worden er prachtig schoon van.
Voor jaren '20 vernikkelde onderdelen is het waarschijnlijk minder geschikt hoewel het 'frituren' in principe niets anders doet dan de boel schoonmaken met water. Glimmen gaat alles er wel van...
Ook de interne onderdelen worden er prachtig schoon van.
Voor jaren '20 vernikkelde onderdelen is het waarschijnlijk minder geschikt hoewel het 'frituren' in principe niets anders doet dan de boel schoonmaken met water. Glimmen gaat alles er wel van...

Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
Hallo Jasper,
Ik heb nog een oude fiets staan met veel Fongers onderdelen. Het is een frame van een andere fiets, daar het originele frame ooit tgv een aanrijding totaal vervormd is.
Als ik zo de foto's van jouw fiets bekijk zijn een hoop onderdelen hetzelfde en zou je mijn Diets wellicht als donorfiets kunnen gebruiken. Hoor wel van je of je belangstelling hebt. P.s. de fiets staat in Hilversum.
Ik heb nog een oude fiets staan met veel Fongers onderdelen. Het is een frame van een andere fiets, daar het originele frame ooit tgv een aanrijding totaal vervormd is.
Als ik zo de foto's van jouw fiets bekijk zijn een hoop onderdelen hetzelfde en zou je mijn Diets wellicht als donorfiets kunnen gebruiken. Hoor wel van je of je belangstelling hebt. P.s. de fiets staat in Hilversum.
Klinkt goed! Ik stuur je even een PB... 

Deze BB heeft inmiddels zijn eerste restauratie fase gehad en hoewel er nog genoeg werk te doen is komt de fiets weer een beetje tot leven.
Tot nu toe:
1. Zijn de verroeste spaken vervangen door nieuwe. De nieuwe wil ik nog een keertje een proces laten ondergaan zodat ze donkerder worden.
2. De bagagedrager die bij de 'achteras oogjes' was doorgeroest is vervangen door een andere (met dank aan Jos).
3. De 3-versnellingsnaaf is gereviseerd en draait + schakelt weer als een zonnetje (met dank aan Yorick)
4. De aluminium remschoen in de achternaaf is vervangen door een andere (ook van aluminium met dank aan Yorick)
5. Er zit een beter (berijdbaar) Fongers hygiënisch zadel op
6. Alle kogeltjes in de lagers zijn vervangen en opnieuw in het vet gezet
7. Alle onderdelen en het frame zijn gepoetst
8. De spatborden waren door verkeerd overlakken in het verleden zo hobbelig en bobbelig geworden dat ik ze volledig tot op het staal kaal heb geschuurd en voorzien heb van een nieuwe lak laag die ik weer wat ouder heb laten lijken.
9. De spatbordstangen (niet van Fongers) heb ik vervangen door andere (wel van Fongers met dank aan Tom)
Nog te doen;
1. Spaken donkerder maken en de wielen vervolgens kaarsrecht richten
2. Andere (mooiere) banden
3. Stangen van de achterrem weer compleet zien te krijgen
4. Nieuwe ketting monteren
5. Beetje fatsoenlijke pedalen vinden en monteren (van de Fongers pedaal op de foto heb ik alleen het linker exemplaar).
6. Remstangen bij het stuur rechtbuigen
7. Foto's maken en de fiets op marktplaats zetten
Als er trouwens mensen zijn die de fiets nu al willen overnemen stuur dan gerust een PB.
Tot nu toe:
1. Zijn de verroeste spaken vervangen door nieuwe. De nieuwe wil ik nog een keertje een proces laten ondergaan zodat ze donkerder worden.
2. De bagagedrager die bij de 'achteras oogjes' was doorgeroest is vervangen door een andere (met dank aan Jos).
3. De 3-versnellingsnaaf is gereviseerd en draait + schakelt weer als een zonnetje (met dank aan Yorick)
4. De aluminium remschoen in de achternaaf is vervangen door een andere (ook van aluminium met dank aan Yorick)
5. Er zit een beter (berijdbaar) Fongers hygiënisch zadel op
6. Alle kogeltjes in de lagers zijn vervangen en opnieuw in het vet gezet
7. Alle onderdelen en het frame zijn gepoetst
8. De spatborden waren door verkeerd overlakken in het verleden zo hobbelig en bobbelig geworden dat ik ze volledig tot op het staal kaal heb geschuurd en voorzien heb van een nieuwe lak laag die ik weer wat ouder heb laten lijken.
9. De spatbordstangen (niet van Fongers) heb ik vervangen door andere (wel van Fongers met dank aan Tom)
Nog te doen;
1. Spaken donkerder maken en de wielen vervolgens kaarsrecht richten
2. Andere (mooiere) banden
3. Stangen van de achterrem weer compleet zien te krijgen
4. Nieuwe ketting monteren
5. Beetje fatsoenlijke pedalen vinden en monteren (van de Fongers pedaal op de foto heb ik alleen het linker exemplaar).
6. Remstangen bij het stuur rechtbuigen
7. Foto's maken en de fiets op marktplaats zetten
Als er trouwens mensen zijn die de fiets nu al willen overnemen stuur dan gerust een PB.
- Bijlagen
-
- image.jpg (400.8 KiB) 5584 keer bekeken
-
- image.jpg (338.84 KiB) 5584 keer bekeken
'Johannes Willem Luurt'; zijn de (trotse) doopnamen die ik van mijn Groningse voorvaders heb meegekregen. Waarbij de naam 'Luurt' waarschijnlijk wel de sterkste link met Groningen heeft. In andere delen van het land zul je deze naam weinig tegenkomen.
Het zal de oplettende (en trouwens waarschijnlijk ook de niet oplettende lezer) niet ontgaan zijn dat ik toch een zekere 'hang' heb naar het Groningse...
Momenteel ben ik, vanwege wat veranderingen in de thuissituatie, met mezelf in conclaaf of ik dan ook niet terug moet keren naar mijn 'roots'. Volgend jaar hak ik hierover de knoop door.
Voorlopig blijf ik echter nog even woonachtig in het prettig centrale Utrechtse.
De BB staat momenteel op marktplaats op zoek naar een geschikt nieuw thuis. Als ik er iemand een plezier mee kan doen komen we er vast wel uit.
Advertentie tekst:
Zeldzame Fongers BB 60 uit 1934 in het allerduurste uitvoeringsniveau (10a).
Veel originele onderdelen:
- Kron Prinz Velgen 36 gaats voor en 40 gaats achter
- FG Koplamp
- Sturmey Archer Trommelremmen (aluminium ankerplaat) en drie-versnellingsnaaf ('35) - Frame en voorvork
- Spatborden
- Trapas
- Cranks en tandwiel
- Stuur
Ontbrekende en kapotte onderdelen zijn toegevoegd of vervangen:
- Fongers Hygiënisch zadel
- Bagagedrager (Fongers '29)
- Spatbordstangen (Fongers)
- Deel van de achterste remstangen
- Nieuwe ketting
- De versnellingsnaaf is volledig gereviseerd en de trommelrem achter heeft een vervangende remschoen gekregen.
Alle kogellagers zijn vernieuwd en opnieuw in het vet gezet.
Spaken zijn vervangen en de wielen zijn gericht.
Bijgevoegd wat (altijd leuke) 'voor' en 'na' foto's!
Het zal de oplettende (en trouwens waarschijnlijk ook de niet oplettende lezer) niet ontgaan zijn dat ik toch een zekere 'hang' heb naar het Groningse...

Momenteel ben ik, vanwege wat veranderingen in de thuissituatie, met mezelf in conclaaf of ik dan ook niet terug moet keren naar mijn 'roots'. Volgend jaar hak ik hierover de knoop door.
Voorlopig blijf ik echter nog even woonachtig in het prettig centrale Utrechtse.
De BB staat momenteel op marktplaats op zoek naar een geschikt nieuw thuis. Als ik er iemand een plezier mee kan doen komen we er vast wel uit.
Advertentie tekst:
Zeldzame Fongers BB 60 uit 1934 in het allerduurste uitvoeringsniveau (10a).
Veel originele onderdelen:
- Kron Prinz Velgen 36 gaats voor en 40 gaats achter
- FG Koplamp
- Sturmey Archer Trommelremmen (aluminium ankerplaat) en drie-versnellingsnaaf ('35) - Frame en voorvork
- Spatborden
- Trapas
- Cranks en tandwiel
- Stuur
Ontbrekende en kapotte onderdelen zijn toegevoegd of vervangen:
- Fongers Hygiënisch zadel
- Bagagedrager (Fongers '29)
- Spatbordstangen (Fongers)
- Deel van de achterste remstangen
- Nieuwe ketting
- De versnellingsnaaf is volledig gereviseerd en de trommelrem achter heeft een vervangende remschoen gekregen.
Alle kogellagers zijn vernieuwd en opnieuw in het vet gezet.
Spaken zijn vervangen en de wielen zijn gericht.
Bijgevoegd wat (altijd leuke) 'voor' en 'na' foto's!
- Bijlagen
-
- image.jpg (148.24 KiB) 5539 keer bekeken
-
- image.jpg (286.51 KiB) 5539 keer bekeken
-
- image.jpg (129.25 KiB) 5539 keer bekeken
-
- image.jpg (123.28 KiB) 5539 keer bekeken
-
- image.jpg (192.58 KiB) 5539 keer bekeken
-
- image.jpg (182.82 KiB) 5539 keer bekeken
-
- image.jpg (204.04 KiB) 5539 keer bekeken
-
- image.jpg (207.53 KiB) 5539 keer bekeken
-
- image.jpg (193.08 KiB) 5539 keer bekeken
-
- image.jpg (216.93 KiB) 5539 keer bekeken
-
- image.jpg (207.72 KiB) 5539 keer bekeken
Ziet er goed uit Jasper,ik zou bijna overlopen naar Fongers.
En de dynamo heb je mooi weggewerkt.
Groet van Edmond
En de dynamo heb je mooi weggewerkt.
Groet van Edmond
Als je eens wist hoeveel reacties ik al heb gekregen op die eerder geplaatste opmerking over het niet mooi vinden van dynamo's...
Alsof je een baksteen aan je mooie gestroomlijnde fiets hangt...
Ach ja zo heeft iedereen weer wat zullen we maar denken.

Ach ja zo heeft iedereen weer wat zullen we maar denken.
Ja, jammer dat je het vrolijke opgestoken duimpje van de dynamo hebt weggehaald
Maar die zal er wel los bij zitten. ik heb de fiets laatst in het echt gezien en kan hem iedereen aanraden. Het is dat mijn collectie al uit zijn voegen barst...

Maar die zal er wel los bij zitten. ik heb de fiets laatst in het echt gezien en kan hem iedereen aanraden. Het is dat mijn collectie al uit zijn voegen barst...
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Waar is de dynamo nou gebleven? Volgens mij heb ik iets gemist - dynamo weggewerkt? Opgestoken duimpje? Huh? Dan is er in de koplamp nu zeker LED-verlichting met een batterij ingebouwd.
Wie van techniek houdt, houdt van dynamo's.
Groeten,
fietser
Wie van techniek houdt, houdt van dynamo's.
Groeten,
fietser