achteras Gazelle 1966
achteras Gazelle 1966
Ben bezig met de restauratie van de oude Gazelle van mijn vader uit 1966. De cups van de achteras zijn behoorlijk versleten, maar lijken niet meer leverbaar. Kan iemand mij hiermee helpen? Het is een trommelremnaaf zonder versnellingen.
Alvast bedankt voor iedere reactie!
Alvast bedankt voor iedere reactie!
Re: achteras Gazelle 1966
Hoi Castor,
Er zijn twee kisten van Gazelle in mijn bezit waar 'trommelrem- en naafonderdelen' inzitten. Het is mogelijk dat er nog een paar cups en konen aanwezig zijn die jij nodig hebt.
Omdat er door de tijd heen van alles aan de inhoud van de kisten is toegevoegd van bijvoorbeeld SA is het handig als je een paar foto's en de maten van de cups en konen hier op het forum plaatst dan kan ik gaan zoeken en wie weet.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Er zijn twee kisten van Gazelle in mijn bezit waar 'trommelrem- en naafonderdelen' inzitten. Het is mogelijk dat er nog een paar cups en konen aanwezig zijn die jij nodig hebt.
Omdat er door de tijd heen van alles aan de inhoud van de kisten is toegevoegd van bijvoorbeeld SA is het handig als je een paar foto's en de maten van de cups en konen hier op het forum plaatst dan kan ik gaan zoeken en wie weet.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: achteras Gazelle 1966
Bijgaand een paar foto's van de achteras. Erg scherp zijn ze helaas niet, zal proberen nog een paar betere te maken. Op de as staat verder geen tekst, maar op de naaf staat Gazelle. Op het tandwiel staat Majestic. Ik was ook nog bij een fietsenmaker die in hun honderdjarig bestaan wel Sturmey Archer, maar geen Gazelle hadden gevoerd, en die gaf aan dat het geen Sturmey Archer was.
Ik heb de naaf net aan mijn vader meegegeven, die kende misschien ook nog iemand die iets zou kunnen hebben, dus ik kan de maten nu even niet opmeten. Volgt later...
Alvast bedankt,
groet,
Prosper de Bever
Ik heb de naaf net aan mijn vader meegegeven, die kende misschien ook nog iemand die iets zou kunnen hebben, dus ik kan de maten nu even niet opmeten. Volgt later...
Alvast bedankt,
groet,
Prosper de Bever
- Bijlagen
-
- DSC03059.JPG (140.52 KiB) 7729 keer bekeken
-
- DSC03060.JPG (135.76 KiB) 7729 keer bekeken
-
- DSC03061.JPG (135.78 KiB) 7729 keer bekeken
-
- DSC03063.JPG (122.37 KiB) 7729 keer bekeken
Re: achteras Gazelle 1966
Voor wat ik zie op je vage fotos zijn die conussen zo slecht nog niet....
Even opfrissen op de draaibank? Zie het stuk van Maarten Waarle over de Fongers BB. Dat moet ook kunnen met twee boormachines, waarvan je er een in de bankschroef klemt.
Even opfrissen op de draaibank? Zie het stuk van Maarten Waarle over de Fongers BB. Dat moet ook kunnen met twee boormachines, waarvan je er een in de bankschroef klemt.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: achteras Gazelle 1966
Het is een Gazelle naaf en aan de conussen te zien is restauratie mogelijk. Kontroleer ook of de as recht is.
Re: achteras Gazelle 1966
Hoi Castor,
Mocht het allemaal niet lukken met het vinden van nieuwe of opfrissen dan heb ik volgens mij nog wel nieuwe liggen.
Ik zal sowieso even kijken of het er op lijkt en als je de maten hebt dan kan ik het met zekerheid zeggen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Mocht het allemaal niet lukken met het vinden van nieuwe of opfrissen dan heb ik volgens mij nog wel nieuwe liggen.
Ik zal sowieso even kijken of het er op lijkt en als je de maten hebt dan kan ik het met zekerheid zeggen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: achteras Gazelle 1966
Hallo fotomaan,
Alvast bedankt voor het aanbod, ik houd het graag in mijn achterhoofd. Ik kom zelf uit Eindhoven, dus Tilburg is ook te doen (te fietsen?. Ik zal eerst proberen of ik de conussen weer een beetje netjes krijg. In hoeverre is de ronding van die conus van belang? Het lijkt me dat het het belangrijkste is dat er een recht vlak is waar de kogels over draaien. Dan zou het niet zo heel kritisch zien of de ronding precies hetzelfde blijft. Maar misschien heeft iemand daar meer kennis van.
Groet,
Prosper
Alvast bedankt voor het aanbod, ik houd het graag in mijn achterhoofd. Ik kom zelf uit Eindhoven, dus Tilburg is ook te doen (te fietsen?. Ik zal eerst proberen of ik de conussen weer een beetje netjes krijg. In hoeverre is de ronding van die conus van belang? Het lijkt me dat het het belangrijkste is dat er een recht vlak is waar de kogels over draaien. Dan zou het niet zo heel kritisch zien of de ronding precies hetzelfde blijft. Maar misschien heeft iemand daar meer kennis van.
Groet,
Prosper
Re: achteras Gazelle 1966
Hallo Allemaal,
Heb dit redelijk vaak gedaan, had soms conussen van oa campagnolo die iets beschadigt waren maar nog goed genoeg eigenlijk om gewoon terug te plaatsen. Maar aangezien ik altijd mijn wiellagers perfect wil laten voelen als je aan de as draait heb ik hem toch maar wat bewerkt, Gewoon een oude as in de boormachine gestoken, een m10 moer en daarna de conus erop, deze draai je tegen elkaar zin zodat de conus zichzelf niet losdraait als je de boor aanzet voor het bewerken. Daarna boor in de bankschroef geklemd met een doek erom, daarna stukje schuurpapier in redelijk fijne korrel om de achterkant van een rond kwastje gedaan en de boor aangezet, nu voorzichtig met het schuurpapier tegen de conus aan, je verwijderd amper materiaal, af en toe eens kijken of ver je al bent, pas op dat je de vorm van de conus niet te ver veranderd. Daarna afwerken met wat scotchbride (soort schuursponsje) en dan weer monteren, hierna voelde ik geen harde stukken meer als ik de as draaide en ook na 2x lagervet vervangen en een jaar verder draait die nogsteeds prima. Ik zou zeggen probeer het eens, mocht het niet gaan kun je altijd nog een nieuwe monteren.
met vriendelijke groeten,
Joost
Heb dit redelijk vaak gedaan, had soms conussen van oa campagnolo die iets beschadigt waren maar nog goed genoeg eigenlijk om gewoon terug te plaatsen. Maar aangezien ik altijd mijn wiellagers perfect wil laten voelen als je aan de as draait heb ik hem toch maar wat bewerkt, Gewoon een oude as in de boormachine gestoken, een m10 moer en daarna de conus erop, deze draai je tegen elkaar zin zodat de conus zichzelf niet losdraait als je de boor aanzet voor het bewerken. Daarna boor in de bankschroef geklemd met een doek erom, daarna stukje schuurpapier in redelijk fijne korrel om de achterkant van een rond kwastje gedaan en de boor aangezet, nu voorzichtig met het schuurpapier tegen de conus aan, je verwijderd amper materiaal, af en toe eens kijken of ver je al bent, pas op dat je de vorm van de conus niet te ver veranderd. Daarna afwerken met wat scotchbride (soort schuursponsje) en dan weer monteren, hierna voelde ik geen harde stukken meer als ik de as draaide en ook na 2x lagervet vervangen en een jaar verder draait die nogsteeds prima. Ik zou zeggen probeer het eens, mocht het niet gaan kun je altijd nog een nieuwe monteren.
met vriendelijke groeten,
Joost
Re: achteras Gazelle 1966
Voor mij zou het wel eens een oplossing kunnen zijn i.v.m. de conussen van Thompson trapassen. Daar is door de grote maat van transportfietsen nogal moeilijk aan te komen. Ik heb wel eens iemand horen vertellen dat ie de as met contramoer en cone in de draaibank zette en er dan met een boormachine met een slijpsteen langsging.
Slijpsteen die je in een boorkop kunt zetten zijn er in allerlei vormen. Ook ronde die de vorm van een kogelbaan benaderen.
Ik vermoed dat als het eenmaal goed is en er wordt regelmatig vet vervangen voor nieuw dat het ook goed blijft.
Slecht onderhoud als veel speling gewoon zo laten en droog laten lopen zodat er water bij kan komen zijn volgens mij de grootste boosdoeners.
Het materiaal waar cups en conen van gemaakt zijn is meestal zo hard en dik dat het generaties mee kan zolang het maar glad blijft.
Ik ga het een keer proberen met een boormachine en een schuurpapiertje om te ervaren hoe dat werkt.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Slijpsteen die je in een boorkop kunt zetten zijn er in allerlei vormen. Ook ronde die de vorm van een kogelbaan benaderen.
Ik vermoed dat als het eenmaal goed is en er wordt regelmatig vet vervangen voor nieuw dat het ook goed blijft.
Slecht onderhoud als veel speling gewoon zo laten en droog laten lopen zodat er water bij kan komen zijn volgens mij de grootste boosdoeners.
Het materiaal waar cups en conen van gemaakt zijn is meestal zo hard en dik dat het generaties mee kan zolang het maar glad blijft.
Ik ga het een keer proberen met een boormachine en een schuurpapiertje om te ervaren hoe dat werkt.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.