Gazelle luxe sport 1962

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
JeWeKa

Gazelle luxe sport 1962

Bericht door JeWeKa »

Collega fietsliefhebbers.
Hieronder de Gazelle Sport Luxe, Framenummer 1689341 (1962) in de staat zoals ik hem kreeg. Ik wil deze fiets een statig tweede leven geven.
P3010190.jpg
P3010190.jpg (105.16 KiB) 4719 keer bekeken
Ik heb hieronder een paar detailfoto’s geplaatst met wat eerste ideeën / vragen. Ik lees graag jullie opmerkingen, meningen en tips voor mijn eerste restauratie project.
Mijn idee is lakwerk poetsen / polijsten, roestplekjes conserveren en eventueel blanke laklaag aanbrengen.
Chroomwerk poetsen eventueel vervangen of glad schuren / polijsten en aflakken met blanke lak. Alle draaiende delen zijn spelingsvrij en hoeven alleen voorzien te worden van nieuw vet. Banden vervangen door authentieke(re).

Nieuwe inzet nodig voor achterlicht.
P3010193.jpg
P3010193.jpg (36.22 KiB) 4719 keer bekeken
Nog meer poetswerk: De SA 3 versnellingsnaaf (62) is nog niet afgesteld, nu alleen 2e versnelling beschikbaar, schoonmaken/reviseren, afstellen. Ook het stuur en het stangensysteem is bezocht door het roestspook.
P3010203.jpg
P3010203.jpg (64.86 KiB) 4719 keer bekeken
The Spirit of Ecstasy ;-) poetsen!
P3010196.jpg
P3010196.jpg (61.66 KiB) 4719 keer bekeken
Origineel beugelslot met reserve sleutel
P3010201.jpg
P3010201.jpg (63.32 KiB) 4719 keer bekeken
Bel origineel? Stuur: aangetast chroom
P3030204.jpg
P3030204.jpg (43.87 KiB) 4719 keer bekeken
Gaaf balhoofdplaatje, op de remstang zit nog chroom ;-)
P3030208.jpg
P3030208.jpg (35.99 KiB) 4719 keer bekeken
Originele bekabeling achterlicht?
P3030209.jpg
P3030209.jpg (56.1 KiB) 4719 keer bekeken
Kettingkast vernieuwen of behouden?
P3030210.jpg
P3030210.jpg (75.93 KiB) 4719 keer bekeken
Fraaie transfer op zitbuis
P3030211.jpg
P3030211.jpg (38.06 KiB) 4719 keer bekeken
Plaatselijk afgesleten bieswerk (spatbord)herstellen of de tand des tijds laten zien?
P3030212.jpg
P3030212.jpg (40.69 KiB) 4719 keer bekeken
Originele Lucifer verlichting
P3010199.jpg
P3010199.jpg (58.8 KiB) 4719 keer bekeken
Lucifer dynamo, ook 1962
P3010200.jpg
P3010200.jpg (60.03 KiB) 4719 keer bekeken
Met vriendelijke groet,

Jaap-Willem
asterduc

Re: Gazelle luxe sport 1962

Bericht door asterduc »

mooie basis in ieder geval want alles is nog origineel.

Wat ik zou doen is:

De onderdelen met het sterk verdwenen chroom (zoals de remstangen) vervangen door gebruikte delen die nog wel van chroom voorzien zijn.
Het goede chroomwerk met metaalpolish behandelen en slecht in extreme nood fijn staalwol (000) of schuurspons gebruiken.

Alle lagers open maken (naven, bracket en balhoofd), kogels vervangen, cups en cones controleren en van nieuw vet voorzien. Dichtingen reinigen of vervangen (wordt veelal vergeten).

Het lakwerk beheerst aanpakken met grof poliermiddel (wel voorzichtig bij de biezen) gevolgd door glanzend poliermiddel en afwerken met enkele lagen wax. De blanke lak zou ik niet doen. Ik ben van mening dat de lak voldoende goed is om er als een gebruikte nette fiets uit te zien. De glans krijg je net zo goed met wax, zal alleen na enkele jaren moeten worden overgedaan.

Biezen zou ik behouden en zeker niet overbiezen. De balans (nieuw / gebruikt) raakt anders verloren. Zelfs een weggesleten bies merk je nog, dat is als een patine.

Kettingkast. Dit gaat moeilijk worden om ze te demonteren en zonder scheuren terug te monteren. Goed verwarmen is de boodschap en met veel geduld en inzicht demonteren. Scheurtjes langs de binnenkant repareren (bvb met solventvrije contactlijm en restjes van een andere kast). Monteer ze pas terug (weer goed verwarmen) als de fiets bijna volledig klaar is.

Banden: volledig akkoord om deze gelijk te vervangen, bvb door beige Vredestein zonder reflectie, die vind je beslist op de beurs van Berlicum.

Lampen en bekabeling: deze zijn volledig origineel en zou ik zeker in de mate van het mogelijke behouden. Demonteer de plastic isolatoren met voorzichtigheid, ze breken nogal snel.

Boutjes: eerst met wat kruipolie inspuiten zodat ze niet afbreken bij demontage. Gazelle heeft geen enkele gebruikelijke bout of moer, het is allemaal typisch Gazelle.

Naaf: als je de vaardigheid bezit, volledig demonteren en tandjes en pallen controleren en eventueel vervangen.

Het is een leuk project en een Sport Luxe uit de 60er jaren is toch een betere allround fiets om mee te rijden. De kosten ga je er niet uit halen, maar je krijgt er wel een pak voldoening en een goed rijwiel voor in de plaats.

Succes,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
JeWeKa

Bericht door JeWeKa »

@Ed
Dank voor je heldere advies. Je advies komt overeen met wat mijn gezonde verstand ook al zei. Wax was niet iets wat bij me op is gekomen maar lijkt me een verstandig keuze. Direct na binnenkomst van de fiets heb ik alle niet originele onderdelen (reflectors, beugelslot)en een plaatplaatje verwijderd. Dat plakplaatje ging makkelijk los met duimnagel en een beetje thinner. Daarna heb ik alle schroef verbindingen in de kruipolie gezet. Toen zijn me de specifieke bouten/moeren al opgevallen. Ik heb in ieder geval al een aardig boodschappenlijstje voor Berlicum.
Toch nog enkele vragen:
1. welke polijstmiddelen adviseer je of heb je ervaring mee?
2. welke was adviseer je of heb je ervaring mee?
3. Kun je iets zeggen over de bel(origineel of niet)
Ik heb momenteel niet veel tijd om aan de fiets te werken maar ik zal de "mijlpalen" voorzien van foto's zeker op dit forum melden.

Met vriendelijke groet,
Jaap-Willem
Met vriendelijke groet,

Jaap-Willem
asterduc

Bericht door asterduc »

JeWeKa schreef: Toch nog enkele vragen:
1. welke polijstmiddelen adviseer je of heb je ervaring mee?
2. welke was adviseer je of heb je ervaring mee?
3. Kun je iets zeggen over de bel(origineel of niet)
1. Commandant doet het nog steeds goed. Ik gebruik de groene voor het zware werk. Minder dan een tientje bij Van Craenenbroek.
Voor het fijne werk heb ik eveneens Commandant (de gele) alsook de handglaze van 3M (niet overal verkrijgbaar, maar wel goed).

2. Wax, geen voorkeur, zolang er carnoba in zit en geen siliconen ben ik er meestal blij mee. Voor een zwarte fiets kun je als laatste laag nog een wax met zwart pigment gebruiken, die geeft nog meer glans en diepte. Ik gebruik daar Sonax voor.

3. Bel, daar heb ik geen antwoord op maar weet wel dat ze in die tijd die bellen monteerden met dat groene klavertje vier, deze lijkt in de buurt te komen.

Berlicum: ik zal alvast mijn 'Gazelle schroevendoos' meebrengen ;-)
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
JeWeKa

Bericht door JeWeKa »

Ik kan voorlopig vooruit. Eerst maar eens al het chroom demonteren en kijken wat er te redden valt. Zo en nu eerst een Bolleke :D .

Jaap-Willem
Met vriendelijke groet,

Jaap-Willem
JeWeKa

Bericht door JeWeKa »

Voortgang demontage:
Crank, trappers, stuur, remstangen, slot, bagagedrager, koplamp, dynamo, alles is makkelijk te demonteren. Schroefdraden zijn vrijwel roestvrij en/of zijn vettig. Er is duidelijk goed voor deze fiets gezorgd of niet of zelden gebruikt.
Wat nog moet gebeuren: kettingkast verwijderen (de onderkant is los, ging ook al makkelijk), lagers controleren (verwacht ik geen problemen mee, alles draait spelingsvrij en soepel). Verder trommelremmen en SA naaf nakijken / afstellen, nieuw vet/olie (niet bij de rem ;) )
De pedalen hebben reflectors en zijn van Union en lijken me van recentere datum. Welke pedalen horen bij deze fiets?
P3110021.JPG
P3110021.JPG (124.09 KiB) 4614 keer bekeken
Verder staat op de bel made in GDR. Is dit de gebruikelijke bel op een Gazelle uit 1962?
P3110020.JPG
P3110020.JPG (127.33 KiB) 4614 keer bekeken
Ik heb een begingemaakt met het chroom poetsen. Stuur is een twijfelgeval, enkele remstangen moeten zeker vervangen worden. Dynamo en koplamp kunnen zo terug in de doos.

Jaap-Willem
Met vriendelijke groet,

Jaap-Willem
Plaats reactie