De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
Beste groep,
Vandaag heb ik als bij toeval/bijvangst (hoe moet je het noemen) een vroege Gazelle damesfiets gevonden.
De fiets stamt uit de voormalige collectie van Frits (archief Starley) de Graaf.
Ik was in het verre verleden al eens bij Frits in de Lange lauwerstraat wezen kijken en had me verbaasd over de enorme berg oldtimerfietsen . Laatjes met dynamo`s en lampen, toebehoren je kon het zo gek niet verzinnen alles lag er.
Een papagaai op een stok en vriendin Loes. Het was een bont geheel.
Deze Gazelle komt van die plek en ik ben tevreden dat ik een stukje van dit Nederlands verzamel-erfgoed mag beheren voor de tijd.
Aan het zadel hing (en gaat weer hangen)een houten plaatje met naam en adres van Mevr H de Jong (Jung?) Bruinsma uit Groningen.
Daar moet ik nog eens achterheen,iemand tips daar voor?
Mevr. had een goede smaak. De fiets die ze heeft aangeschaft destijds is een Gazelle 7-K en dat was de een na duurste en best lopende Gazelle van die tijd. Alleen de Gazelle 9 (175 gulden tegen 170 voor de 7K in 1925)had een duurder prijskaartje maar geen kogellagers welke in dit rijwiel wel aanwezig zijn.
Ik ben er altijd wat geinteresseerd in geweest ,de vroege Gazelle`s K. Mijn eerste oldtimer was een Gazelle K uit 1935 plm.
Dat het model een 7 is is ook terug te zien in de diverse lugverbindingen in het frame. Ik ken dat alleen van de 7.
De fiets heeft een lederen kettingkast en die is gelukkig nog in redelijke staat.
Het balhoofdplaatje is nog net van het oude type dus met het hertekopje in het wiel. In 1925 zou het veranderen richting het Andre van Vlaanderen plaatje.
Ik vind een AK op het handvat en dat zullen wel de namen van de eigenaren van Gazelle moeten voorstellen zou het niet?
Nog zo`n Gazelle 7 kenmerk (weet niet of de 9 het ook had, mogelijk wel) is de losse zelfstellende balhoofdschaaltjes.
Je herkent ze aan de vaste buitenschalen aan de balhoofdlugs.
Groeten,
Maarten
Vandaag heb ik als bij toeval/bijvangst (hoe moet je het noemen) een vroege Gazelle damesfiets gevonden.
De fiets stamt uit de voormalige collectie van Frits (archief Starley) de Graaf.
Ik was in het verre verleden al eens bij Frits in de Lange lauwerstraat wezen kijken en had me verbaasd over de enorme berg oldtimerfietsen . Laatjes met dynamo`s en lampen, toebehoren je kon het zo gek niet verzinnen alles lag er.
Een papagaai op een stok en vriendin Loes. Het was een bont geheel.
Deze Gazelle komt van die plek en ik ben tevreden dat ik een stukje van dit Nederlands verzamel-erfgoed mag beheren voor de tijd.
Aan het zadel hing (en gaat weer hangen)een houten plaatje met naam en adres van Mevr H de Jong (Jung?) Bruinsma uit Groningen.
Daar moet ik nog eens achterheen,iemand tips daar voor?
Mevr. had een goede smaak. De fiets die ze heeft aangeschaft destijds is een Gazelle 7-K en dat was de een na duurste en best lopende Gazelle van die tijd. Alleen de Gazelle 9 (175 gulden tegen 170 voor de 7K in 1925)had een duurder prijskaartje maar geen kogellagers welke in dit rijwiel wel aanwezig zijn.
Ik ben er altijd wat geinteresseerd in geweest ,de vroege Gazelle`s K. Mijn eerste oldtimer was een Gazelle K uit 1935 plm.
Dat het model een 7 is is ook terug te zien in de diverse lugverbindingen in het frame. Ik ken dat alleen van de 7.
De fiets heeft een lederen kettingkast en die is gelukkig nog in redelijke staat.
Het balhoofdplaatje is nog net van het oude type dus met het hertekopje in het wiel. In 1925 zou het veranderen richting het Andre van Vlaanderen plaatje.
Ik vind een AK op het handvat en dat zullen wel de namen van de eigenaren van Gazelle moeten voorstellen zou het niet?
Nog zo`n Gazelle 7 kenmerk (weet niet of de 9 het ook had, mogelijk wel) is de losse zelfstellende balhoofdschaaltjes.
Je herkent ze aan de vaste buitenschalen aan de balhoofdlugs.
Groeten,
Maarten
Re: De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
Prachtige fiets ! Maarten
Leuk om hier ook die Gazelle pomp houders te zien .
Die lamphaak ,had Gazelle dit model in de vroege jaren ,of is die vervangen ? .
Leuk om hier ook die Gazelle pomp houders te zien .
Die lamphaak ,had Gazelle dit model in de vroege jaren ,of is die vervangen ? .
Re: De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
Fraai hoor!
Bijzondere bijvangst die me doet bedenken wat de hoofdvangst dan wel niet zal zijn!
En grappig: je droomt van een gazelle heren-K en hebt nu 2 dames K's staan (die trouwens mooier zijn, zeker deze met dat oude frame)
Bijzondere bijvangst die me doet bedenken wat de hoofdvangst dan wel niet zal zijn!
En grappig: je droomt van een gazelle heren-K en hebt nu 2 dames K's staan (die trouwens mooier zijn, zeker deze met dat oude frame)

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
Heel bijzondere fiets, Maarten! De hoge kwaliteit van het merk+model, de vele originele details (kleine onderdelen) en de naam van de vroegere (vermoedelijk 1e) eigenares - dat zijn drie dingen die hier samenkomen, en dat maak je niet vaak mee. De fiets zal niet zo heel intensief gebruikt zijn, vooral niet door meerdere eigenaren/generaties, anders waren er meer onderdelen weggesleten/vervangen.
Wat mevrouw De Jong-Bruinsma betreft: in het archief in Groningen kijken. De adresboeken zullen waarschijnlijk niet veel opleveren omdat ze niet alleenstaand of het gezinshoofd geweest zal zijn, maar via het bevolingsregister moet het nodige te vinden zijn. En als je haar gegeven en die van haar man (incl. beroep) hebt is er mogelijk nog meer te vinden via de kranten op delpher etc., b.v. als de man toevallig een zelfstandige was.
Zou je trouwens eens de framehoogte + balhoofdbuislengte willen opmeten? Is een tic van mij
Groeten,
fietser
Wat mevrouw De Jong-Bruinsma betreft: in het archief in Groningen kijken. De adresboeken zullen waarschijnlijk niet veel opleveren omdat ze niet alleenstaand of het gezinshoofd geweest zal zijn, maar via het bevolingsregister moet het nodige te vinden zijn. En als je haar gegeven en die van haar man (incl. beroep) hebt is er mogelijk nog meer te vinden via de kranten op delpher etc., b.v. als de man toevallig een zelfstandige was.
Zou je trouwens eens de framehoogte + balhoofdbuislengte willen opmeten? Is een tic van mij

Groeten,
fietser
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
Inderdaad ,Gazelle had in die jaren deze lamphaak met driehoek.
Vraag me niet wanneer het begonnen is, ik zou het niet weten.
Ergens rond 1928-29 verscheen het hertekopje in de lamphaak als ik het goed heb . De pomphaken zijn erg aantrekkelijk hè.
De hoofdvangst Maarten is een Singer hoge bi ..nou ja hoog... het framenummer is 15851 en de maat is 44 inch .De grootste kinderfiets van Singer destijds. Kom ik nog op terug.
Ik ben het met je eens Fietser, de combinatie van kwaliteit, volledigheid en achtergrond is erg fijn als het er samen is.
Inderdaad is de fiets erg weinig gebruikt de rode remblokjes zijn er nog en de velgen zijn geroest door het stilstaan maar het nikkel op de velgen vertoont geen slijtage van de blokjes.
Ik ga zeker aan de slag met de naam van de vrouw . Bedankt voor je advies in deze!
De framematen komen jouw kant op ik meet dan wat het balhoofd betreft tot aan de aangesloten balhoofdcups alsof ze los in het frame zouden zitten.
Groeten,
Maarten
Vraag me niet wanneer het begonnen is, ik zou het niet weten.
Ergens rond 1928-29 verscheen het hertekopje in de lamphaak als ik het goed heb . De pomphaken zijn erg aantrekkelijk hè.
De hoofdvangst Maarten is een Singer hoge bi ..nou ja hoog... het framenummer is 15851 en de maat is 44 inch .De grootste kinderfiets van Singer destijds. Kom ik nog op terug.
Ik ben het met je eens Fietser, de combinatie van kwaliteit, volledigheid en achtergrond is erg fijn als het er samen is.
Inderdaad is de fiets erg weinig gebruikt de rode remblokjes zijn er nog en de velgen zijn geroest door het stilstaan maar het nikkel op de velgen vertoont geen slijtage van de blokjes.
Ik ga zeker aan de slag met de naam van de vrouw . Bedankt voor je advies in deze!
De framematen komen jouw kant op ik meet dan wat het balhoofd betreft tot aan de aangesloten balhoofdcups alsof ze los in het frame zouden zitten.
Groeten,
Maarten
- Elibert van Dalen
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Re: De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
wat een schitterende fiets maarten. daar mag je je gelukkkig mee prijzen zeg! die zou ik ook wel willen hebben
. die achterpadden vind ik ook schitterend zeg. mooie details ook aan de fiets. zoals de pomphouder met gazelle erin gefreesd.. ik heb ook een k model maar dan een no8 uit 54. rijd heerlijk met die lagers.

Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
gerelateerde Facebook groepen

>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
Ja , het frame is mooi hè Elibert. Je ziet het bij veel luxere nederlandse fietsen terug de Duurdere Fongers Burgers en Gruno`s hadden het ook in een of andere vorm.
Ik heb het frame opgemeten; de balhoofdmaat is 26,5 mm van aanzet cup beneden tot aanzet cup boven.
De framehoogte is 58,4 mm dus door Gazelle als 23 inch gemaakt.
Ik heb nog een foto van de voornaaf (niet helemaal scherp) en van de pedalen gemaakt.
Het nikkel van de velg is ook onberispelijk op stukken waar het nog aanwezig is...
Dit model pedaal met het centrale lichaam uit een stuk ken ik niet van Gazelle maar het maakt een heel solide indruk en is ook strakker dan een los buisje met geperste cups op het eind.
Groeten,
Maarten
Ik heb het frame opgemeten; de balhoofdmaat is 26,5 mm van aanzet cup beneden tot aanzet cup boven.
De framehoogte is 58,4 mm dus door Gazelle als 23 inch gemaakt.
Ik heb nog een foto van de voornaaf (niet helemaal scherp) en van de pedalen gemaakt.
Het nikkel van de velg is ook onberispelijk op stukken waar het nog aanwezig is...
Dit model pedaal met het centrale lichaam uit een stuk ken ik niet van Gazelle maar het maakt een heel solide indruk en is ook strakker dan een los buisje met geperste cups op het eind.
Groeten,
Maarten
Re: De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
Heerlijk stukje om te lezen zo! En wederom een fiets (gelukkig voor mij als eenzijdige Fongers liefhebber met bijbehorende tekst en uitleg) om van te watertanden! Of zou de Groningse connectie hier toch ook nog van invloed zijn... 

Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
Zelfs het achterspatbord lijkt niet wit geverfd. Of is deze inmiddels van kleur veranderd?
- Bijlagen
-
- b35c6cc5a1c47d9790d1ab82348ca0690647a781.jpg (60.01 KiB) 8105 keer bekeken
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen
Ha, dat is een leuke foto. IJverige jongen, dat wordt vast netjes!
De Gazelle 7K heeft ook een wit geschilderd achterspatbord, dunnetjes dat wel.
Sporen van de tijd zijn een ronde reflector (eind jaren 20) een wit achterspatbord (oktober 1935) een Haha slot jaren 40 en als nieuwste toevoeging een Wargrade Michelin voorband.
Dat zal uit de wederopbouwperiode komen denk ik.
De vierkante reflector en reflecterende pedalen (eind jaren 70?)is de fiets bespaard gebleven.
Of de dame nu een lange Groningse geschiedenis heeft weet ik niet Jasper. Ik vind haar (Juf. Bruinsma) voorlopig bij Groningse trouwakten (met de Hr de Jong) niet terug.
Groeten,
Maarten
De Gazelle 7K heeft ook een wit geschilderd achterspatbord, dunnetjes dat wel.
Sporen van de tijd zijn een ronde reflector (eind jaren 20) een wit achterspatbord (oktober 1935) een Haha slot jaren 40 en als nieuwste toevoeging een Wargrade Michelin voorband.
Dat zal uit de wederopbouwperiode komen denk ik.
De vierkante reflector en reflecterende pedalen (eind jaren 70?)is de fiets bespaard gebleven.
Of de dame nu een lange Groningse geschiedenis heeft weet ik niet Jasper. Ik vind haar (Juf. Bruinsma) voorlopig bij Groningse trouwakten (met de Hr de Jong) niet terug.
Groeten,
Maarten