De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,
Vandaag heb ik als bij toeval/bijvangst (hoe moet je het noemen) een vroege Gazelle damesfiets gevonden.
De fiets stamt uit de voormalige collectie van Frits (archief Starley) de Graaf.
Ik was in het verre verleden al eens bij Frits in de Lange lauwerstraat wezen kijken en had me verbaasd over de enorme berg oldtimerfietsen . Laatjes met dynamo`s en lampen, toebehoren je kon het zo gek niet verzinnen alles lag er.
Een papagaai op een stok en vriendin Loes. Het was een bont geheel.
Gazelle 7-K 1924
Gazelle 7-K 1924
001.JPG (354.73 KiB) 8246 keer bekeken
Deze Gazelle komt van die plek en ik ben tevreden dat ik een stukje van dit Nederlands verzamel-erfgoed mag beheren voor de tijd.
Spoorweg identificatieplaatje
Spoorweg identificatieplaatje
013.JPG (235.94 KiB) 8246 keer bekeken
Aan het zadel hing (en gaat weer hangen)een houten plaatje met naam en adres van Mevr H de Jong (Jung?) Bruinsma uit Groningen.

Daar moet ik nog eens achterheen,iemand tips daar voor?

Mevr. had een goede smaak. De fiets die ze heeft aangeschaft destijds is een Gazelle 7-K en dat was de een na duurste en best lopende Gazelle van die tijd. Alleen de Gazelle 9 (175 gulden tegen 170 voor de 7K in 1925)had een duurder prijskaartje maar geen kogellagers welke in dit rijwiel wel aanwezig zijn.
Ik ben er altijd wat geinteresseerd in geweest ,de vroege Gazelle`s K. Mijn eerste oldtimer was een Gazelle K uit 1935 plm.

Dat het model een 7 is is ook terug te zien in de diverse lugverbindingen in het frame. Ik ken dat alleen van de 7.
Kogellager trapas zonder binnenbus nog
Kogellager trapas zonder binnenbus nog
011.JPG (351.45 KiB) 8246 keer bekeken
achterpatten gesoldeerd
achterpatten gesoldeerd
018.JPG (281.03 KiB) 8246 keer bekeken
kettingspanners met gaatjes op het frame geprikt
kettingspanners met gaatjes op het frame geprikt
003.JPG (335.13 KiB) 8246 keer bekeken
gelugde staande achtervork
gelugde staande achtervork
005.JPG (360.25 KiB) 8246 keer bekeken
De fiets heeft een lederen kettingkast en die is gelukkig nog in redelijke staat.
Gazelle in leder
Gazelle in leder
007.JPG (370.26 KiB) 8246 keer bekeken
Het balhoofdplaatje is nog net van het oude type dus met het hertekopje in het wiel. In 1925 zou het veranderen richting het Andre van Vlaanderen plaatje.
Het oude plaatje
Het oude plaatje
014.JPG (257.27 KiB) 8246 keer bekeken
Ik vind een AK op het handvat en dat zullen wel de namen van de eigenaren van Gazelle moeten voorstellen zou het niet?
Arentsen & Kölling
Arentsen & Kölling
009.JPG (191.09 KiB) 8246 keer bekeken
015.JPG
015.JPG (278.2 KiB) 8246 keer bekeken
Nog zo`n Gazelle 7 kenmerk (weet niet of de 9 het ook had, mogelijk wel) is de losse zelfstellende balhoofdschaaltjes.
Je herkent ze aan de vaste buitenschalen aan de balhoofdlugs.
Balhoofd Gazelle 7
Balhoofd Gazelle 7
004.JPG (330.04 KiB) 8246 keer bekeken
Groeten,
Maarten
mazell99

Re: De Gazelle van Mevrouw de Jong Bruinsma uit Groningen

Bericht door mazell99 »

Prachtige fiets ! Maarten
Leuk om hier ook die Gazelle pomp houders te zien .
Die lamphaak ,had Gazelle dit model in de vroege jaren ,of is die vervangen ? .
maartenB

Bericht door maartenB »

Fraai hoor!
Bijzondere bijvangst die me doet bedenken wat de hoofdvangst dan wel niet zal zijn!
En grappig: je droomt van een gazelle heren-K en hebt nu 2 dames K's staan (die trouwens mooier zijn, zeker deze met dat oude frame) :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fietser

Bericht door fietser »

Heel bijzondere fiets, Maarten! De hoge kwaliteit van het merk+model, de vele originele details (kleine onderdelen) en de naam van de vroegere (vermoedelijk 1e) eigenares - dat zijn drie dingen die hier samenkomen, en dat maak je niet vaak mee. De fiets zal niet zo heel intensief gebruikt zijn, vooral niet door meerdere eigenaren/generaties, anders waren er meer onderdelen weggesleten/vervangen.

Wat mevrouw De Jong-Bruinsma betreft: in het archief in Groningen kijken. De adresboeken zullen waarschijnlijk niet veel opleveren omdat ze niet alleenstaand of het gezinshoofd geweest zal zijn, maar via het bevolingsregister moet het nodige te vinden zijn. En als je haar gegeven en die van haar man (incl. beroep) hebt is er mogelijk nog meer te vinden via de kranten op delpher etc., b.v. als de man toevallig een zelfstandige was.

Zou je trouwens eens de framehoogte + balhoofdbuislengte willen opmeten? Is een tic van mij ;-)

Groeten,
fietser
Maarten Waarlé

Inderdaad ,Gazelle had in die jaren deze lamphaak met driehoek.
Vraag me niet wanneer het begonnen is, ik zou het niet weten.
Ergens rond 1928-29 verscheen het hertekopje in de lamphaak als ik het goed heb . De pomphaken zijn erg aantrekkelijk hè.

De hoofdvangst Maarten is een Singer hoge bi ..nou ja hoog... het framenummer is 15851 en de maat is 44 inch .De grootste kinderfiets van Singer destijds. Kom ik nog op terug.

Ik ben het met je eens Fietser, de combinatie van kwaliteit, volledigheid en achtergrond is erg fijn als het er samen is.
Inderdaad is de fiets erg weinig gebruikt de rode remblokjes zijn er nog en de velgen zijn geroest door het stilstaan maar het nikkel op de velgen vertoont geen slijtage van de blokjes.

Ik ga zeker aan de slag met de naam van de vrouw . Bedankt voor je advies in deze!
De framematen komen jouw kant op ik meet dan wat het balhoofd betreft tot aan de aangesloten balhoofdcups alsof ze los in het frame zouden zitten.

Groeten,
Maarten
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

wat een schitterende fiets maarten. daar mag je je gelukkkig mee prijzen zeg! die zou ik ook wel willen hebben ;) . die achterpadden vind ik ook schitterend zeg. mooie details ook aan de fiets. zoals de pomphouder met gazelle erin gefreesd.. ik heb ook een k model maar dan een no8 uit 54. rijd heerlijk met die lagers.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Maarten Waarlé

Ja , het frame is mooi hè Elibert. Je ziet het bij veel luxere nederlandse fietsen terug de Duurdere Fongers Burgers en Gruno`s hadden het ook in een of andere vorm.

Ik heb het frame opgemeten; de balhoofdmaat is 26,5 mm van aanzet cup beneden tot aanzet cup boven.
opvallende onderste cup van het balhoofd
opvallende onderste cup van het balhoofd
002.JPG (307.5 KiB) 8142 keer bekeken
De framehoogte is 58,4 mm dus door Gazelle als 23 inch gemaakt.

Ik heb nog een foto van de voornaaf (niet helemaal scherp) en van de pedalen gemaakt.
Voornaaf
Voornaaf
001.JPG (314.41 KiB) 8142 keer bekeken
Het nikkel van de velg is ook onberispelijk op stukken waar het nog aanwezig is...
Gazelle pedaal holle vorm van centraal deel
Gazelle pedaal holle vorm van centraal deel
003.JPG (376.86 KiB) 8142 keer bekeken
Dit model pedaal met het centrale lichaam uit een stuk ken ik niet van Gazelle maar het maakt een heel solide indruk en is ook strakker dan een los buisje met geperste cups op het eind.

Groeten,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Heerlijk stukje om te lezen zo! En wederom een fiets (gelukkig voor mij als eenzijdige Fongers liefhebber met bijbehorende tekst en uitleg) om van te watertanden! Of zou de Groningse connectie hier toch ook nog van invloed zijn... :lol:
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Zelfs het achterspatbord lijkt niet wit geverfd. Of is deze inmiddels van kleur veranderd?
Bijlagen
b35c6cc5a1c47d9790d1ab82348ca0690647a781.jpg
b35c6cc5a1c47d9790d1ab82348ca0690647a781.jpg (60.01 KiB) 8103 keer bekeken
Maarten Waarlé

Ha, dat is een leuke foto. IJverige jongen, dat wordt vast netjes!

De Gazelle 7K heeft ook een wit geschilderd achterspatbord, dunnetjes dat wel.
Sporen van de tijd zijn een ronde reflector (eind jaren 20) een wit achterspatbord (oktober 1935) een Haha slot jaren 40 en als nieuwste toevoeging een Wargrade Michelin voorband.
Dat zal uit de wederopbouwperiode komen denk ik.
De vierkante reflector en reflecterende pedalen (eind jaren 70?)is de fiets bespaard gebleven.

Of de dame nu een lange Groningse geschiedenis heeft weet ik niet Jasper. Ik vind haar (Juf. Bruinsma) voorlopig bij Groningse trouwakten (met de Hr de Jong) niet terug.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie