Fongers BB65

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
fongers

Re: Fongers BB65

Bericht door fongers »

Hallo,

Het bouwjaar is 1936, iets ouder dan ik zelf ook dacht. De fiets is in zeer mooie staat. Hij heeft nog wel de typische BB voorvork met in gesoldeerde patten, en dun kroonstuk. ook heeft de liggende achtervork nog dat verbindingsstuk waar je het achterspatbord ook op vast zet. Echter zijn de achtervork uiteinden weer plat geslagen. Dus niet meer dat bijzondere ketting span systeem. Ook heeft deze bee geen driepoot spil meer maar gewoon een tandwiel met de crank er aan vast, zoals ook bij de goedkopere modellen. De kettingkast is van echt leder, en in vrij goede staat. De hoornen handvatten zijn nog heel erg mooi, maar hebben geen FG er in staan. De versteller op het stuur is naar mijn inzien af fabriek. Ik denk dat de 1ste eigenaar graag een stuur versteller wilde hebben ipv. de buis versteller. Ik laat het ook zo, staat wel chique :) De naven zijn uit 1939, en dus iets later. Het is geen K naaf, maar een AB naaf. Ik heb nog niet zo veel aan de fiets gedaan, maar hij fietst al erg lekker. Het zadeltasje ben ik al wel even mee bezig geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door fongers op 23 sep 2012, 20.55, 1 keer totaal gewijzigd.
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hallo Mark,

Als je hem in originele staat wilt terugbrengen horen er geen zwarte banden om. Mooi trouwens dat op dit jonge model nog de benen handvatten zitten!

groet, Jos
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Heel mooie machine, Mark. Als de naaf uit 1939 is, is hij in 1939 of 1940 geleverd; eind jaren '30 werden nauwelijks BB's meer verkocht (heel duur voor die tijd; dat verklaart ook dat dit type frames soms een paar jaar op voorraad was).

groet, Jos
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Mark,

De AW naaf is zonder rem, waarschijnlijk bedoel je de AB naaf.

Ik vind dat je zeker trots mag zijn op je vondst. Woensdag heb ik nog in de reparatieboeken van 1950-1959 lopen bladeren en hier stonden ook enkele BB's in uit de late jaren 30, die dus voor reparatie of revisie bij de fabriek zijn teruggekomen. Dit zijn twee dikke pillen, maar zeker de moeite waard om eens door te bladeren om te kijken of je fiets ertussen staat. Bovendien staan daar ook de eigenaars of opdrachtgevers tot reparatie in. Dit verschil maak ik, omdat ik bij mijn eigenaar al zijn fietsen erin ging opzoeken en ook een damesfiets tegenkwam (waarschijnlijk van de vrouw waar hij hospiteerde).
Hopelijk kun je in de seriegarantieboeken nog de eerste eigenaar terugvinden en vervolgens in de reparatieboeken wellicht nog een tweede.
Wat overigens ook een interessante methode is om te kijken of jouw eigenaar nog meer fietsen had is het grootboek fietsdebiteuren te raadplegen, hier staat op eigenaar gesorteerd het model, framenummer, uitvoering etc. van de door hem of haar gekochte fietsen uit de periode jaren 40-50.

In de reparatieboeken kwam ik nog een interessante opmerking over een CCG-60 Fongers met framenummer 365-127 tegen, die werd namelijk gewijzigd in een DZ-55 en op 23-03-1953 afgeleverd.

Dit voor zover over de Groninger Archieven. Als je daarvoor belangstelling hebt, dan stuur ik je de toegangsnummers wel even op.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
fongers

Bericht door fongers »

Hoi Jos,

Wat de banden betreft laat ik het wel zo. Vind het toch wel mooi staan die witte banden op een weer en wind. De Hoornen handvatten zijn werkelijk prachtig! :) Ben er zo nu en dan even mee bezig, maar ik heb helaas geen haken waar ik de fiets in kan hangen. Maar over hopelijk niet al te lange tijd heb ik een eigen appartement, waar ik ook een werkplaatsje wil maken. Dan gaat deze BB ook helemaal uit elkaar, eerst nog niet.

Hoi Yorick,

Ik bedoel inderdaad de AB naaf :D

Ik ben er ook zeker heel erg blij mee 8-) Interessant dat boekwerk. Je mag mij die toegangsnummers wel toesturen, dan kan ik ook eens kijken. Leuk! :) Wie weet staat er ook iets over mijn BB in. Ik laat het wel horen dan.

Fijne avond, en herfst groetjes Mark
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Mark,

Volgens mij heet het Groninger provinciaal archief officiëel Regionaal Historisch Centrum Groninger Archieven.

Het toegangsnummer van de gezamenlijke archieven Fongers, Phoenix en Germaan vallen onder toegangsnummer 1300.

De bron naar de gegevens die je wellicht kan gebruiken zijn:
RHC Groninger Archieven, tg.nr. 1300, inv.nr. 398, Grootboek fietsendebiteuren, 1946/47-1955.
RHC Groninger Archieven, tg.nr. 1300, inv.nr. 226, Registers van uit te voeren en uitgevoerde reparaties, 1951-1959. (LET OP: soms op framenummer en soms op barelnummer)
RHC Groninger Archieven, tg.nr. 1300, inv.nr. 278, nrs. 238901-252900, 1936. (LET OP: gesorteerd op barelnummer, onder het bracket af te lezen)

Het kan ook leuk zijn om even om te proberen het boek 'dubieuze debiteuren' erbij te pakken, om te zien of jouw eigenaar ook een wanbetaler was. Inventarisnummer 401, aug. 1935-dec. 1953.

Daarnaast stonden in de Fongers flitsen en misschien ook REO klanken wel eens berichten van mensen die al een x aantal jaren op hun fiets reden en daar erg tevreden over waren. Hier is nergens in NL echter een complete collectie van te vinden, overal ligt een deel van het oevre zegmaar.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
fongers

Bericht door fongers »

Vandaag heb ik weer een beetje aan de Fongers BB65 gewerkt. Ik heb de pedalen gereviseerd. Moet zeggen dat ze weer erg mooi zijn, en soepel draaien. Later meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fongers groet Mark
arjank

Bericht door arjank »

compliment mark!
weer als nieuw en zo maar eur. 100 waard...
de fiets heeft weinig kilometers in de wielen, ervan uitgaande dat de trappers origineel zijn. je zou zeggen dat dat past bij zo'n dure fiets; alleen op zondag uit de schuur, niet voor woon-werkverkeer.

groet, arjan
fongers

Bericht door fongers »

Hoi Arjan,

Ja boven mijn verwachting :D Zal al te denken inderdaad wat het nu wel waard zou zijn. De fiets is in mijn ogen ook niet veel gebruikt (gelukkig) Hoop en weer een beetje meer mee bezig te kunnen.

Groetjes Mark
fongers

Bericht door fongers »

Vandaag nog even flink aan het poetsen en opbouwen geweest:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto van m'n werkplaatsje :D Moet nog wel het een en ander veranderd/opgeruimd worden.

Afbeelding

Groetjes Mark
Plaats reactie