Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
Enkele jaren terug kon ik deze Fongers kopen: een zeer hoge damesfiets met het mooie remsysteem over de staande achtervork. Wel roestig, en helaas waren de originele wielen er niet meer bij.
De laatste maanden ging het met de onderdelen ineens hard (dank Jasper!) en van de week ben ik eraan begonnen, met het doel de fiets in één week klaar te krijgen. Dat gaat niet lukken, maar ik kom een heel eind.
Zo was de fiets bij aankoop:
Echt wel een nette basis dus.
Ik had nog een keurig Fongers dameszadel, met vernikkelde veren. Lang zoeken was het vooral naar de juiste velgen van Kron Prinz, en dan ook nog eens 40 gaats achter, met kleine spaakgaten, dus voor spaak 14-15.
Ik heb een set gevonden, die elektrolytisch ontdaan van het chroom, er kwam keurig nikkel tevoorschijn. Een zwarte bies in het midden getrokken en met de oude, ietwat roestige spaken weer ingespaakt.
Voor een Edco naaf met ingeschroefde stofkappen (zoals origineel op de HZ-DZ fietsen van die jaren), achter een K-naaf van Sturmey Archer.
Als banden heb ik er Vredestein Doeto opgezet, echte oude banden. Altijd als ik er ergens op een fiets een tegenkom bewaar ik die oude banden, dus ik heb er altijd wel wat liggen voor dit soort projecten. Veel mooier dan die nieuw geproduceerde.
Ik ben niets gaan vernikkelen. De fiets is vrij roestig, het wat afgebladderde nikkel op stuur en remsysteem vind ik prima passen.
Wel heb ik met Maarten Waarlé het frame gericht, nu hopen dat het werkt en dat de fiets straks recht fietst.
Nu nog de laatste slagjes uit de wielen halen en het remsysteem weer monteren. Ik moet nog remblokjes maken die netjes in die rare Fongers remblokhouders passen. Iemand daar ervaring mee?
Dan de laatste dingetjes (die altijd erg veel tijd kosten) en fietsen!
De laatste maanden ging het met de onderdelen ineens hard (dank Jasper!) en van de week ben ik eraan begonnen, met het doel de fiets in één week klaar te krijgen. Dat gaat niet lukken, maar ik kom een heel eind.
Zo was de fiets bij aankoop:
Echt wel een nette basis dus.
Ik had nog een keurig Fongers dameszadel, met vernikkelde veren. Lang zoeken was het vooral naar de juiste velgen van Kron Prinz, en dan ook nog eens 40 gaats achter, met kleine spaakgaten, dus voor spaak 14-15.
Ik heb een set gevonden, die elektrolytisch ontdaan van het chroom, er kwam keurig nikkel tevoorschijn. Een zwarte bies in het midden getrokken en met de oude, ietwat roestige spaken weer ingespaakt.
Voor een Edco naaf met ingeschroefde stofkappen (zoals origineel op de HZ-DZ fietsen van die jaren), achter een K-naaf van Sturmey Archer.
Als banden heb ik er Vredestein Doeto opgezet, echte oude banden. Altijd als ik er ergens op een fiets een tegenkom bewaar ik die oude banden, dus ik heb er altijd wel wat liggen voor dit soort projecten. Veel mooier dan die nieuw geproduceerde.
Ik ben niets gaan vernikkelen. De fiets is vrij roestig, het wat afgebladderde nikkel op stuur en remsysteem vind ik prima passen.
Wel heb ik met Maarten Waarlé het frame gericht, nu hopen dat het werkt en dat de fiets straks recht fietst.
Nu nog de laatste slagjes uit de wielen halen en het remsysteem weer monteren. Ik moet nog remblokjes maken die netjes in die rare Fongers remblokhouders passen. Iemand daar ervaring mee?
Dan de laatste dingetjes (die altijd erg veel tijd kosten) en fietsen!
- Bijlagen
-
- IMAG1290.jpg (122.93 KiB) 7918 keer bekeken
-
- IMAG1293.jpg (133.25 KiB) 7918 keer bekeken
-
- IMAG1295.jpg (138.38 KiB) 7919 keer bekeken
-
- IMAG1294.jpg (104.47 KiB) 7919 keer bekeken
-
- IMAG1291.jpg (66.5 KiB) 7919 keer bekeken
-
- IMAG1292.jpg (116.43 KiB) 7919 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
erg leuk is dat Jos in het Groninger archief de eerste eigenaar voor me heeft gevonden. De fiets met framenummer 21-37 is een van de zes in 1921 gemaakte DZ65-frames, en pas op 1 augustus 1922 geleverd aan dr. H. Stenvers, Mariaplaats 21 te Utrecht.
Stenvers was een beroemde zenuwarts aan de Utrechtse universiteit. Via familie heb ik een foto kunnen achterhalen en dan zie je dat hij inderdaad een lange vrouw had!!!
De eerste eigenares van mijn fiets dus.
Stenvers was een beroemde zenuwarts aan de Utrechtse universiteit. Via familie heb ik een foto kunnen achterhalen en dan zie je dat hij inderdaad een lange vrouw had!!!
De eerste eigenares van mijn fiets dus.
- Bijlagen
-
- mevrouw Stenvers-eerste eigenaresse.jpg (30.88 KiB) 7924 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
Hoi Maarten,
Mooi dat je er mee bezig bent. Gezien zijn hoogte een tamelijk unieke fiets, die je nu althans niet meer tegenkomt in Nederland. Fongers heeft naar mijn schatting ca.200 damesframes van 65cm geleverd, de meeste voor 1940. Toen ik laatst nog eens het garantieboek Ongeregelde Modellen goed doornam kwam ik zelfs nog twee damesframes van 70 cm tegen; dat moet een rare fiets hebben opgeleverd en bovendien een instabiel frame.
Als hij klaar is graag wat foto's, so wie mooi dat er weer een originele fiets van begin jaren 20 rijdbaar is gemaakt!
groet, Jos
Mooi dat je er mee bezig bent. Gezien zijn hoogte een tamelijk unieke fiets, die je nu althans niet meer tegenkomt in Nederland. Fongers heeft naar mijn schatting ca.200 damesframes van 65cm geleverd, de meeste voor 1940. Toen ik laatst nog eens het garantieboek Ongeregelde Modellen goed doornam kwam ik zelfs nog twee damesframes van 70 cm tegen; dat moet een rare fiets hebben opgeleverd en bovendien een instabiel frame.
Als hij klaar is graag wat foto's, so wie mooi dat er weer een originele fiets van begin jaren 20 rijdbaar is gemaakt!
groet, Jos
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
Nou, je schiet flink op Maarten.
Klaar voor de Groningse merken tocht komende maand?
Over die remblokhouderes, ik heb destijds voor m`n BB
blokjes gesneden van hoge bi band. Dat remt uitstekend en het blijft ook goed zitten. Ik verwachtte dat ze gelanceerd zouden worden maar de passing in de rechthoekige uitsparingen is dermate goed dat het gewoon zonder lijm blijft zitten.
schuin ondersnijden van de voetjes is wel aan te raden.
Groeten,
Maarten
Klaar voor de Groningse merken tocht komende maand?
Over die remblokhouderes, ik heb destijds voor m`n BB
blokjes gesneden van hoge bi band. Dat remt uitstekend en het blijft ook goed zitten. Ik verwachtte dat ze gelanceerd zouden worden maar de passing in de rechthoekige uitsparingen is dermate goed dat het gewoon zonder lijm blijft zitten.
schuin ondersnijden van de voetjes is wel aan te raden.
Groeten,
Maarten
Re: Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
OK bedankt, ik heb ze nu uit gewone remblokjes van een groot model gesneden en dat gaat inderdaad prima! Mijn hoge bi banden zijn qua lengte net aan de maat, ik ben bang ze niet meer passen als ik ze nog eens wil monteren
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
Het is me een genoegen te zien dat de K naaf er mooi in zit. Onderdelen komen op de fiets het best tot hun recht. Wat voor spaken heb je gebruikt?
Sportief fietsend!
Re: Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
Ja nog bedankt voor de naaf. ik heb hem nog niet uitgeprobeerd maar het binnenwerk zag er OK uit.
Ik heb enigszins roestige spaak 14-15 gebruikt, en de gaten in de SA naaf konden ook echt geen dikkere spaken hebben.
Ik heb enigszins roestige spaak 14-15 gebruikt, en de gaten in de SA naaf konden ook echt geen dikkere spaken hebben.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
Mooi. Ik heb wel ervaring met het op maat maken van de blokjes. Je zaagt eerst de grote stukken weg en vijlt de rest. Succes!
Sportief fietsend!
Hoe lopen SA-geleidewieltjes bij Fongers DZ65 ??
Beste kenners uit de groep,
Mijn DZ65 krijgt een sturmey archer naaf.
Ik heb een switch gevonden/gemaakt voor op het stuur. Maar hoe loopt de kabel daarna?
Gebruikelijk bij Engelse fietsen is eerst omlaag naar een geleidewieltje op de rechte schuine buis, dan schuin omhoog en naar achteren naar een geleidewieltje onderaan de zadelbuis, en dan naar de naaf.
Maar dat past niet bij Fongers vanwege die remstangetjes?
Dus wie helpt me.
Hoe hoort die kabel te lopen??
Mijn DZ65 krijgt een sturmey archer naaf.
Ik heb een switch gevonden/gemaakt voor op het stuur. Maar hoe loopt de kabel daarna?
Gebruikelijk bij Engelse fietsen is eerst omlaag naar een geleidewieltje op de rechte schuine buis, dan schuin omhoog en naar achteren naar een geleidewieltje onderaan de zadelbuis, en dan naar de naaf.
Maar dat past niet bij Fongers vanwege die remstangetjes?
Dus wie helpt me.
Hoe hoort die kabel te lopen??
- Bijlagen
-
- zo kan dus niet
- IMAG1323.jpg (225.11 KiB) 7729 keer bekeken
-
- IMAG1325.jpg (91.57 KiB) 7729 keer bekeken
-
- IMAG1324.jpg (100.87 KiB) 7729 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Opknap - restauratie Fongers DZ65 uit 1921-22
Hoi Marten,
Er hoort geen wieltje op het frame. Er zit een kabelstrop onderaan de ronde buis in combinatie het kabelklemmen hoger op diezelfde buis. Op bijgaande foto van mijn BD 1911 te zien als je hem vergroot.
groet, Jos
Er hoort geen wieltje op het frame. Er zit een kabelstrop onderaan de ronde buis in combinatie het kabelklemmen hoger op diezelfde buis. Op bijgaande foto van mijn BD 1911 te zien als je hem vergroot.
groet, Jos
- Bijlagen
-
- BD 55 1911 versteller.JPG (82.64 KiB) 7712 keer bekeken