Ik ben Bart, 32 jaar, en sinds ruim een jaar in het bezit van een Gazelle No. 8 uit 1953 of 1954. Ik wilde laatst eens wat dingen opzoeken, en ik stuitte op de grote hoeveelheid informatie die te vinden is op dit forum, fijn!
Ik kocht hem van iemand die hem al 30 jaar ongebruikt in de schuur had staan (uit een erfenis geloof ik), dus ik denk dat er veel originele onderdelen op zitten: Deze fiets heeft een metalen kettingkast (vol deuken..): Op basis van het jaartal op de naaf (53) denk ik dat de fiets uit 1953 komt. Misschien kan het framenummer hier uitsluitsel over geven? De jasbeschermers waren binnen een week gescheurd, volledig uitgedroogd. Verder heb ik de achterverlichting gemaakt, en nieuwe banden, een nieuw zadel en een nieuwe spatlap gekocht. Tot dusver geen grote problemen, totdat de 3-versnellingsnaaf met terugtraprem begon "door te trappen". Het bleek een naaf van Fichtel & Sachs te zijn, model 53, bijnaam "Dicke Berta"

Momenteel heb ik een probleem met de dynamo, een Lucifer Baby 800: Ik zal hiervoor een topic openen in het juiste forum

Nogmaals, erg fijn dat dit forum er is, erg waardevol!