Even voorstellen: Bart, met een Gazelle No. 8 uit +/- 1953

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
bart-s
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2015, 13.30

Even voorstellen: Bart, met een Gazelle No. 8 uit +/- 1953

Bericht door bart-s »

Hallo iedereen,

Ik ben Bart, 32 jaar, en sinds ruim een jaar in het bezit van een Gazelle No. 8 uit 1953 of 1954. Ik wilde laatst eens wat dingen opzoeken, en ik stuitte op de grote hoeveelheid informatie die te vinden is op dit forum, fijn!

Ik kocht hem van iemand die hem al 30 jaar ongebruikt in de schuur had staan (uit een erfenis geloof ik), dus ik denk dat er veel originele onderdelen op zitten:
compleet.JPG
compleet.JPG (339.84 KiB) 4318 keer bekeken
logo.JPG
logo.JPG (198.91 KiB) 4318 keer bekeken
Deze fiets heeft een metalen kettingkast (vol deuken..):
ketting.JPG
ketting.JPG (335.97 KiB) 4318 keer bekeken
Op basis van het jaartal op de naaf (53) denk ik dat de fiets uit 1953 komt. Misschien kan het framenummer hier uitsluitsel over geven?
framenr.JPG
framenr.JPG (244.31 KiB) 4318 keer bekeken
De jasbeschermers waren binnen een week gescheurd, volledig uitgedroogd. Verder heb ik de achterverlichting gemaakt, en nieuwe banden, een nieuw zadel en een nieuwe spatlap gekocht. Tot dusver geen grote problemen, totdat de 3-versnellingsnaaf met terugtraprem begon "door te trappen". Het bleek een naaf van Fichtel & Sachs te zijn, model 53, bijnaam "Dicke Berta" :D (zie http://www.scheunenfun.de/f+s_modell53.htm):
naaf.JPG
naaf.JPG (273.67 KiB) 4318 keer bekeken
Ik heb het ding uit elkaar gehaald, wat een prachtig stukje techniek! Ik vond een aantal kapotte tandwielen (de 'planeten'), en wat versleten kogellagers. Ik heb uiteindelijk op Ebay een tweedehands naaf gekocht (€70 lichter..). Die zijn moeilijk te vinden, F&S heeft deze naaf maar een paar jaar geproduceerd. Nu werkt alles weer, alleen na het schakelen willen de tandwielen nog wel eens 'slippen', ik rij dus uitsluitend in de 2e versnelling zodat de boel niet opnieuw verslijt.

Momenteel heb ik een probleem met de dynamo, een Lucifer Baby 800:
dynamo.JPG
dynamo.JPG (241.2 KiB) 4318 keer bekeken
Ik zal hiervoor een topic openen in het juiste forum :) .

Nogmaals, erg fijn dat dit forum er is, erg waardevol!
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4081
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Even voorstellen: Bart, met een Gazelle No. 8 uit +/- 19

Bericht door maartenB »

Welkom op het forum!
Op zadel en pedalen na ziet de fiets er inderdaad erg origineel uit.
Ik heb een Adek met zo'n Dicke Bertha naaf - ik had drie naven nodig om er één goed te krijgen. Maar nu werkt hij ook perfect hoor!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 3109
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40

Re: Even voorstellen: Bart, met een Gazelle No. 8 uit +/- 19

Bericht door Durabo88 »

Ja een mooie naaf inderdaad. Heb je de andere onderdelen nog? Als je zin hebt mag je eens langskomen om ernaar te kijken. Ik vermoed dat de planeetasjes versleten zijn, beste is te vergelijken met elkaar en de minst ingelopenen te gebruiken.
Sportief fietsend!
bart-s
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2015, 13.30

Re: Even voorstellen: Bart, met een Gazelle No. 8 uit +/- 19

Bericht door bart-s »

Bedankt!!
Ik ga de naaf binnenkort zelf eerst opnieuw openmaken, eens even kijken hoe het er nu uitziet. Als ik er niet uitkom dan laat ik het even weten, misschien is een en ander wat beter in elkaar te zetten. De kleine tandwielen van de oude en de nieuwe naaf vertoonden veel afgebroken tandjes, ik heb de besten van beide naven destijds gebruikt. Alle onderdelen van de oude naaf heb ik nog.
bart-s
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2015, 13.30

Re: Even voorstellen: Bart, met een Gazelle No. 8 uit +/- 19

Bericht door bart-s »

maartenB schreef:Welkom op het forum!
Op zadel en pedalen na ziet de fiets er inderdaad erg origineel uit.
Ik heb een Adek met zo'n Dicke Bertha naaf - ik had drie naven nodig om er één goed te krijgen. Maar nu werkt hij ook perfect hoor!
Uit nieuwsgierigheid heb ik aan de hand van foto's van andere Gazelle's uit die periode geprobeerd te achterhalen hoe de originele pedalen eruit horen te zien. Ik kan echter weinig tot geen verschillen vinden met die van mij. Bestaat er misschien een foto als voorbeeld? Ik wil wel op zoek naar de juiste pedalen ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4081
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Even voorstellen: Bart, met een Gazelle No. 8 uit +/- 19

Bericht door maartenB »

blokpedalen zonder reflectie.
(je had ze met witte en zwarte blokken).
Originele zijn lastig te vinden en duur.
Maar gewone blokpedalen zonder reflectie staat ook al een stuk beter dan wat je nu hebt.
Natuurlijk hoort het Gazelle aan 4 kanten van het blok te staan, bij mijn fiets zijn ze een beetje afgesleten.
Bijlagen
gazelle V8   1962 001.jpg
gazelle V8 1962 001.jpg (115.64 KiB) 4271 keer bekeken
IMG_1228.jpg
IMG_1228.jpg (99.93 KiB) 4271 keer bekeken
IMG_1227.jpg
IMG_1227.jpg (111.71 KiB) 4271 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
bart-s
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2015, 13.30

Re: Even voorstellen: Bart, met een Gazelle No. 8 uit +/- 19

Bericht door bart-s »

Bedankt! Daar moet ik dan maar eens naar op zoek, het zou mijn fiets helemaal af maken :)
Plaats reactie