Utrechtse tandemtocht

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
Michiel Röben

Re: Utrechtse tandemtocht

Bericht door Michiel Röben »

Uhhhm, de vieze handen heb ik toch gekregen... Trapas met een rotte krenkspie, voorvork met speling... Die ik er niet uitkrijg omdat ik de spanring mis met schroefdraad die boven de klem hoort die normaal het stuur vast zet. Ik heb het geprobeerd maar de speling krijg ik niet weg. Een normale voorvork moer is voor 22.5 mm sturen maar de tandem heeft normaal 25 mm sturen. Er zit nu een bus in zodat ik een Frans stuur met 25 mmm op het stuur en 22.5 op de staande buis kan monteren.

Originele houten of kurken handvatten had ik niet voor handen op 25 mm. (zie ze maar te vinden) Ik heb gekozen voor dikke soepele 22.5 handvatten die lijken op de dikke handvatten die vroeger op transportfietsen zaten. Een redelijk alternatief tot ik een keer mooie NOS handvatten vind op een beursje ofzo.

Verder maar even een ander voorwiel gestoken. Ik had een gebroken as in het voorwiel, wat wil je het wiel was al 100 jaar oud. Toen heb ik het wiel van de Franse fiets erin gezet die ik ooit van Maarten Waarlé heb gehad. Echter de spaken van die velg waren zo dun en ook een beetje slap dat ik daar niet mee durfde te gaan tandemmen. Dan maar een nieuw asje gehaald bij Co van Beek die zijn winkel heeft op de Springweg in Utrecht. Daar kun je nog echt allerlei onderdelen los kopen. Heerlijk zo'n snoepwinkel voor (sport)fietsers.
Wat bleek? Ze hadden een passend asje liggen. Het zit al in de naaf en het draait splinternieuw. Nu nog even de 4 handvatten monteren dan kan de proefrit vanmiddag beginnen.

Groeten en tot zondag allemaal ;)
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Mocht iemand op het laatste moment nog een tandem zoeken dan staat er wellicht iets aardigs op Marktplaats: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Wim
DCR gaat nooit verloren....
asterduc

Bericht door asterduc »

onze Triplet is klaar, proef gereden, voorzien van toeters en bellen en op de aanhanger geladen.
Wij zijn er dus klaar voor.
Tot morgen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
fietser

Bericht door fietser »

Klaar voor de start... af!
bato-gepimpt.jpg
bato-gepimpt.jpg (80.82 KiB) 8509 keer bekeken
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Beste mensen,

Wat een buitengewoon weer hadden jullie met de tandemtocht! Als ik me goed herinner was het op de vóórlaatste tocht (1982) ook dat soort nattigheid (de foto op de eerst post getuigt ervan). Om met een bekende wielrenner te spreken: het afzien is het mooiste... :) Hoop dat jullie niettemin hebben genoten en allemaal behouden thuis gekomen zijn.
Wim
DCR gaat nooit verloren....
asterduc

Bericht door asterduc »

wimjansen schreef: Hoop dat jullie niettemin hebben genoten en allemaal behouden thuis gekomen zijn.
inderdaad Wim.
Het was een uiterst prettige belevenis, ... ondanks dat het weer wat minder was.

Knap werk ook van de organisatoren, alles was perfect geregeld.

Hopelijk krijgt dit een vervolg.

Ed, Eric en Paul.
fietser

Bericht door fietser »

En hieronder dan wat foto's, van fotograaf Bas de Meijer. Meer foto's zijn hier te vinden.

Iedereen heeft plezier gehad en Otto had de catering werkelijk perfect geregeld.
tandemtocht1.jpg
tandemtocht1.jpg (99.87 KiB) 8452 keer bekeken
tandemtocht2.jpg
tandemtocht2.jpg (73.47 KiB) 8452 keer bekeken
tandemtocht3.jpg
tandemtocht3.jpg (88.34 KiB) 8452 keer bekeken
tandemtocht4.jpg
tandemtocht4.jpg (150.68 KiB) 8452 keer bekeken
tandemtocht5.jpg
tandemtocht5.jpg (130.28 KiB) 8452 keer bekeken
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Beste leden, Fietser,Otto,

laat ik beginnen Fietser en Otto te bedanken voor het uitzetten van deze tocht over wegeltjes die ik nog nooit gereden had. De catering was fenomenaal met cider en bier. Ga je lekker soepel van fietsen, als je niet te veel inneemt. Een grappige bijkomstigheid waren de broodje waarvan sommige als bijspijs mieren hadden.Het mocht de pret niet drukken. je veegt de meieren eraf en je eet het broodje gewoon op. En anders extra proteïne toch? Dank jullie wel voor de prachtige tocht.

Het was een waar genoegen om deze tocht te maken op een tandem uit 1901. Ik denk de oudste nog rijdende tandem voorlopig. (de handschoen ligt er de uitdaging dus ook) Het viel me reuze mee om achterop te rijden op deze meesturende tandem van het illuster merk Fongers.

Wel direct de volgende dag de trapassen na moeten stellen want er zat na 40 km toch behoorlijk wat speling op. Voor kan ik bijna niet meer na stellen nu omdat dan de contra moer niet meer vastgezet kan worden. er zit een heel klein beetje verende speling in maar het fietst verder ok dus maar even zo laten. Achter geprobeerd met een brander de spie weer gangbaar te maken maar die geeft geen krimp.

Dan maar met een priem in de keile ronde gaatjes van de bus zachtjes tikkend de hele bus weer op goede speling gezet en vanst gezet met de expanderbout oder op het brackethuis. Hoop dat het een beetje op zijn plaat blijft nu.

Remmen doet de tandem prima op de spekbanden, hoewel er een vies luchtje vanaf komt met het remmen. The smell of burning rubber (ahummm).

De voorvork kantelt een weinig met het remmen vanwege de speling door het ontbreken van de contramoer boven op de spanmechaniek om het stuur vast te zetten. Kan iemand die voor me maken? Verder ontbreekt het houten voorspatbord nog maar ik heb Irene niet horen klagen ondanks het hemelwater wat we hebben gehad. Dus volgend jaar in ieder geval weer op de Fongers tandem. misschien dan nog een beetje verfraaid.

Ik zoek nog een paar Engelse sturen van rond 1900. Iemand nog wat liggen? De prijs worden we het wel over eens.

groeten Michiel ;)
asterduc

Bericht door asterduc »

het mag duidelijk zijn dat je met drievoudige kracht enorme snelheden kunt halen.
Een kleine demarage en van het peleton is nog nauwelijks iemand te zien
8-)
driedubbele kracht.jpg
driedubbele kracht.jpg (102.54 KiB) 8417 keer bekeken
fietser

Bericht door fietser »

Allez, onze gemoedelijke Belgische hekkensluiters. De fotograaf stapte van zijn fiets en heeft minutenlang in de berm staan wachten voor deze opname. :lol:
Plaats reactie