Hoi Maarten,
je stelde me de vraag hoe dat toch kon met die balhoofdlagers van je Crescent.
Ik had eerlijk gezegd je laatste mail in blad 1 gemist. Een klein risico van het systeem. Wel interessant om te zien die draaiende delen.
Ik heb eens gekeken bij mijn Singer frame .Hoe daar de balhoofdcups zitten.

- Balhoofd Singer 1
- 001.JPG (287.81 KiB) 6050 keer bekeken

- Balhoofd Singer 2
- 002.JPG (345.27 KiB) 6050 keer bekeken
Eigenlijk wijkt het niet zo veel af van jouw fiets. Met dien verstande dat de cups boven en onder wel een naad laten zien richting frame. Alles zit onvervangbaar aan elkaar maar het feit dat ze bij fabricage aan elkaar zijn gesoldeerd kan er op wijzen dat het materiaal van de cups en andere is dan de rest van het frame.
Ik ben wel benieuwd hoe dat bij jouw frame is.
Overigens is nergens in de fiets een losse cup te vinden. Alle draaiende onderdelen zijn incusief kogelloopvak een geheel.
Dat kwam wel vaker voor in die tijden. weggesleten lagerwerk betekende het einde van een naaf . Maar dat gold ook voor een versleten tandwiel. Heel vaak zat dat onlosmakelijk met de naaf verbonden.
Kilometers werden natuurlijk niet echt gemaakt op die fietsen dus dat bleef de levensduur wel heel.
Ik denk dat het met jouw safety een zelfde verhaal is.
Bovendien draait een balhoofd niet echt hele rondjes. als het maar een beetje soepel blijft bewegen dan is het goed.
Groeten,
Maarten