Achterwiel scheef

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Joebar

Achterwiel scheef

Bericht door Joebar »

Hallo,

Even een vraag( misschien wel een domme vraag).
Ik heb mijn achterwiel in mijn transporfiets geplaatst maar als ik nu kijk lijkt hij niet recht te zitten terwijl het er wel op lijkt dat de wielen in lijn lopen.
De ruimte aan beide kanten van mijn achtervork is het zelfde ook als ik kijk naar mijn achterbord stang ook zo goed als de zelfde ruimte,maar als ik kijk naar mijn opstaande vork dan zit er een paar centimeter verschil in,links zit er maar iets van een cm ruimte tussen en aan de tandwiel kant 2,5 cm weet iemand hoe ik dit op kan lossen of hoort dit zo.

BVD

Mvg johan
Eysfan

Re: Achterwiel scheef

Bericht door Eysfan »

Hallo Johan,

Nee, dat hoort niet zo te zijn. Kijk eens of het achterframe nog in lijn is. Met een lange rechte lat of met touw is dat goed te controleren. Houd het ene eind van de lat of het touw tegen het balhoofd en het andere eind tegen de achterpat en meet de afstand tussen lat (of strak gespannen touw) tot de zadelbuis. Links en rechts zal die afstand gelijk moeten zijn. Een andere oorzaak kan zijn dat de naaf niet midden in het wiel zit.

Groet,
Sjoerd
velophile

Bericht door velophile »

frames richten met gereedschap van Cyclus
frames richten met gereedschap van Cyclus
pattenrichterS.jpg (32.66 KiB) 4193 keer bekeken
Dag Johan,

De vlakken door het midden van voor- en achterwiel dienen samen te vallen om goed te kunnen rijden. Als dit niet zo is, wordt het moeilijk om met losse handen te fietsen: de fiets spoort niet! Er zijn gereedschappen, bij voorbeeld van de fabrikant Cyclus, waarmee dit te controleren is. Omdat een transportfiets meestal met dikker staal gebouwd is, valt het richten niet mee. Gepast geweld door twee sterke kerels kan een oplossing zijn. Als je dit gereedschap niet ergens kunt lenen en het niet wilt kopen, kan een simpel metseltouwtje door de achtervork (patten) en om het balhoofd heen vastgeknoopt een goede richtlijn geven. Eventueel met een centimetermaat, bij de zitbuis de afwijking meten.

Op het plaatje zien we pattenrichters en een framelineaal waarmee een fietsenmaker gewoonlijk een stalen frame zal richten.

Groet, Wiel
Joebar

Bericht door Joebar »

Dank jullie wel er zit 5mm verschil in dus even gaan denken hoe ik dat op ga lossen maar dat gaat goed komen.

Mvg johan
Joebar

Bericht door Joebar »

Ik kreeg het probleem niet opgelost wat ik ook probeerde,
totdat ik de achternaaf uit elkaar aan het halen was want hij trapte niet lekker toen kwam ik erachter dat het tandwiel niet aan de goede kant gemonteerd was even goed gemonteerd en het wiel stond er weer goed in.
Plaats reactie