Gazelle Sport Speciaal 1956
Gazelle Sport Speciaal 1956
Via een bevriende fietsenmaker een (onversleutelde) Gazelle Sport Speciaal herenfiets gekregen, in vrijwel originele staat op het zadel en de banden na. Ik zoek ter completering van deze fiets nog een Gazelle fietspompje met een lengte van ca 30 cm (ingedrukt). Mocht iemand er eentje te koop (of te ruil) hebben, dan hoor ik het graag. Alvast hartelijk dank. Groeten, Rutger.
- Bijlagen
-
- P1020310 (800x600).jpg (484.3 KiB) 3160 keer bekeken
Re: Gazelle Sport Speciaal 1956
leuke aanwinst Rutger en toch een al redelijk vroege Sport Speciaal. Volgens mijn informatie werd het model pas in 1953 uitgebracht onder de benaming Speciaal Sport. In 1956 werd dat dan Sport Speciaal hernoemd.
Ben vanavond toevallig nog een ritje gaan maken met een ietsje jongere Sport Speciaal.
Hij was destijds kwasi gelijk geprijsd aan de dure Gazelle sport luxe en de Nr8 toerfiets en kenmerkte zich volgens de documentatie door de kleinere 26" wielen.
Voeg aan je lijstje nog een setje sport pedalen toe want die jonge ajuinen op je foto horen er eigenlijk niet op.
Dit model hoort het te zijn Je vindt ze regelmatig op beurzen als er wat bruine aanslag op mag zitten. Desgewenst zoek ik wel een setje voor je tegen Berlicum.
Banden zijn 26" x 1 3/8 (37-590) en worden verwacht tweekleurig te zijn. De documentatie is daar zeer duidelijk rond. Dergelijke band lijkt wel de definitie van een sportfiets te zijn. of deze frissere variant Mocht je problemen hebben om aan een setje te komen, dan heb ik waarschijnlijk nog wel een adres voor je.
Het zadel was origineel van Terry. Die komen wat minder frequent voorbij. In de prijslijst werd echter ook een Lepper Elasco aangeboden.
Zelf plaats ik graag een vollederen Lepper Concorde op een Sport Speciaal. Die is compact zoals de Sport Speciaal zelf en zit lekker bij de kleine sportfiets met vooropgebogen stuur.
De pomp is inderdaad een moeilijke maat. Elibert heeft voor zijn Gazelle Sport Speciaal een langere pomp ingekort. Zelf heb ik 2 originele exemplaren. Eén gebruik ik voor mijn Sport Licht en de andere gaat beurtelings naar één van de 10 Sport speciaals die me trouw zijn.
Wat me op jouw fiets opvalt is dat de remstangen naar onderen verbogen zijn. Heeft de vorige eigenaar dat bewust gedaan voor meer remweg of zaten ze in de weg tijdens bochtenwerk!
Ed
Ben vanavond toevallig nog een ritje gaan maken met een ietsje jongere Sport Speciaal.
Hij was destijds kwasi gelijk geprijsd aan de dure Gazelle sport luxe en de Nr8 toerfiets en kenmerkte zich volgens de documentatie door de kleinere 26" wielen.
Voeg aan je lijstje nog een setje sport pedalen toe want die jonge ajuinen op je foto horen er eigenlijk niet op.
Dit model hoort het te zijn Je vindt ze regelmatig op beurzen als er wat bruine aanslag op mag zitten. Desgewenst zoek ik wel een setje voor je tegen Berlicum.
Banden zijn 26" x 1 3/8 (37-590) en worden verwacht tweekleurig te zijn. De documentatie is daar zeer duidelijk rond. Dergelijke band lijkt wel de definitie van een sportfiets te zijn. of deze frissere variant Mocht je problemen hebben om aan een setje te komen, dan heb ik waarschijnlijk nog wel een adres voor je.
Het zadel was origineel van Terry. Die komen wat minder frequent voorbij. In de prijslijst werd echter ook een Lepper Elasco aangeboden.
Zelf plaats ik graag een vollederen Lepper Concorde op een Sport Speciaal. Die is compact zoals de Sport Speciaal zelf en zit lekker bij de kleine sportfiets met vooropgebogen stuur.
De pomp is inderdaad een moeilijke maat. Elibert heeft voor zijn Gazelle Sport Speciaal een langere pomp ingekort. Zelf heb ik 2 originele exemplaren. Eén gebruik ik voor mijn Sport Licht en de andere gaat beurtelings naar één van de 10 Sport speciaals die me trouw zijn.
Wat me op jouw fiets opvalt is dat de remstangen naar onderen verbogen zijn. Heeft de vorige eigenaar dat bewust gedaan voor meer remweg of zaten ze in de weg tijdens bochtenwerk!
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Gazelle Sport Speciaal 1956
Bedankt voor de uitgebreide info Ed. Over de geschiedenis van de fiets weet ik (helaas) niets. Wat de onderdelen betreft, de juiste sportpedalen heb ik nog wel liggen. Wat debanden betreft, de huidige banden zijn tot de draad versleten; voorlopig doe ik er zwarte banden zonder reflectie op, die heb ik nog in huis. Tweetint banden staan beter, maar dat komt nog wel een keer. Wat de type-aanduiding betreft: op de schuine onderbuis staat Speciaal; op de zadelbuis staat Sport; dus wat is het: een Sport Speciaal of een Speciaal Sport? Zoals je ziet ben ik geen echte Gazelle kenner! Ik vind het echter een leuke fiets en zal hem hem in etappes opknappen met behoud van de originele lak en de (vervaagde) biezen en decals. Jammer is dat het chroom van de achtervelg zeer slecht is, maar dat is niet anders. Het chroom van de voorvelg is nog wel redelijk, alleen de zwarte bies tussen de spaken is niet geheel intact meer. Het framenummer is overigens 1.085.747. Groeten uit een zonnig Amersfoort, Rutger.
Re: Gazelle Sport Speciaal 1956
Beste Ed,
Sportpedalen heb je in zo veel soorten en maten. Ik hoopte ze nog zonder reflectie en met witte rubbers te vinden voor twee fietsen.
Nadeel vindt ik dat de meesten te klein zijn voor mijn voeten. Tot dusver vindt ik alleen die van Way-Assauto (Italy) comfortabel.
Sportpedalen heb je in zo veel soorten en maten. Ik hoopte ze nog zonder reflectie en met witte rubbers te vinden voor twee fietsen.
Nadeel vindt ik dat de meesten te klein zijn voor mijn voeten. Tot dusver vindt ik alleen die van Way-Assauto (Italy) comfortabel.
Sportief fietsend!
Re: Gazelle Sport Speciaal 1956
kijk eens aan, dan is hij nog iets ouder, lente 1955 om precies te zijn.remurk schreef:Het framenummer is overigens 1.085.747.
In dat geval is het een Speiaal Sport en geen Sport Speciaal!(for what it's worth!)
Hierbij copy uit de 1955 folder
Die banden ... daar zou ik toch maar eerst over nadenken, een Gazelle Sport met zwarte banden, brrr, de gedachte alleen al maakt me ziek

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen