Gazelle schakelhandvat
-
Gazelle schakelhandvat
Hallo
Ik heb van de week een oude Gazelle versnellingsnaaf met schakelhandvat binnen gekregen. Maar het handvat is helemaal uit elkaar gehaald, en ik heb geen idee hoe hij in elkaar moet. Ik weet ook niet of hij compleet is en er zitten ook een paar dubbele dingen bij.
Kan iemand mij helpen?
Groetjes
Levi
Ik heb van de week een oude Gazelle versnellingsnaaf met schakelhandvat binnen gekregen. Maar het handvat is helemaal uit elkaar gehaald, en ik heb geen idee hoe hij in elkaar moet. Ik weet ook niet of hij compleet is en er zitten ook een paar dubbele dingen bij.
Kan iemand mij helpen?
Groetjes
Levi
Re: Gazelle schakelhandvat
Dat is hier wel vaker langsgekomen, een paar jaar terug. In de documentatiebank zit een handleiding van de Gazelle naven. Misschien ook van het schakelhandvat. Je bent lid van de club meen ik? Dan kun je die handleiding zelf downloaden.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
er zijn 3 generaties van dit schakelsysteem. Weet je toevallig van welke fiets het af komt of geef me anders het serienummer van de naaf door dan probeer ik er op die manier achter te komen welke generatie het is.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
Hallo Maarten
Ik weet niet helemaal hoe de documentatiebank werkt. Als ik op "Documentatiebank" klik onder "Fietsgeschiendenis" dan kan ik nergens op klikken, in de inleiding staat een wel link met "in het forum" maar als ik daar op klik krijg ik te horen dat ik niet beschik over de nodige permissies om het te lezen
of doe ik het zo helemaal verkeerd?
Hallo Asterduc
Ik weet het nummer niet uit mijn hoofd, maar ik zal die zo snel mogelijk geven. Ik weet wel dat de naaf uit ong. eind jaren vijftig komt.
Groetjes
levi
Ik weet niet helemaal hoe de documentatiebank werkt. Als ik op "Documentatiebank" klik onder "Fietsgeschiendenis" dan kan ik nergens op klikken, in de inleiding staat een wel link met "in het forum" maar als ik daar op klik krijg ik te horen dat ik niet beschik over de nodige permissies om het te lezen
of doe ik het zo helemaal verkeerd?
Hallo Asterduc
Ik weet het nummer niet uit mijn hoofd, maar ik zal die zo snel mogelijk geven. Ik weet wel dat de naaf uit ong. eind jaren vijftig komt.
Groetjes
levi
-
Hallo
Het serienummer van de naaf is 18320, maar er zitten drie soorten handvatten bij een witte set en twee zwarte sets. En ik vermoed dat er maar voor een set onderdeeltjes bij zitten
Groetjes
Levi
Het serienummer van de naaf is 18320, maar er zitten drie soorten handvatten bij een witte set en twee zwarte sets. En ik vermoed dat er maar voor een set onderdeeltjes bij zitten
Groetjes
Levi
je naaf is van 1963.
Daar hoort een derde generatie handvatversteller bij.
Dat is het best functionerende eigenlijk.
Onderstaande schema geeft een beter overzicht tussen de 3 generaties verstellers.
Daarmee moet het wel lukken.
De onderdelen niet je niet meer nodig hebt neem ik graag van je over.
Daar hoort een derde generatie handvatversteller bij.
Dat is het best functionerende eigenlijk.
Onderstaande schema geeft een beter overzicht tussen de 3 generaties verstellers.
Daarmee moet het wel lukken.
De onderdelen niet je niet meer nodig hebt neem ik graag van je over.
-
Super, nu kan ik weer even vooruit, ik heb alleen nog een paar vraagjes.
Aan welk onderdeel moet ik de kabel vastmaken? En hoe moeilijk is het om een stuur met gleuf en gaten te vinden, of er zelf een te maken?
Groetjes
Aan welk onderdeel moet ik de kabel vastmaken? En hoe moeilijk is het om een stuur met gleuf en gaten te vinden, of er zelf een te maken?
Groetjes
De kabel wordt geklemd in het boutje 'e'.FongersFreak schreef:Aan welk onderdeel moet ik de kabel vastmaken?
De mantel stoot tegen bus 'i'
oei, als je dat niet hebt wordt het een probleem. Ik heb zelf ooit een poging gedaan om een stuur om te bouwen, maar de maten luisteren nogel heel nauw. Daarbij is het gat voor de kabel geponst en niet geboord.FongersFreak schreef:hoe moeilijk is het om een stuur met gleuf en gaten te vinden, of er zelf een te maken?
Welk stuur zoek je, stuur met stangenremmen of sportstuur voor kabelremmen?
-
Als u er een heeft liggen zou dat heel fijn zijn. Ik zoek er in dat geval eentje met stangenremmen, maar dan wel een ouder model dan de naaf zelf. De fiets waar hij op komt komt uit 1955 (damesfiets). Maar als u die niet heeft, is het dan ook mogelijk met een SA shifter, of kloppen dan de maten niet?
Groetjes.
Levi
Groetjes.
Levi
eigenlijk is dit onjuist. In 1955 was dit schakelsysteem nog niet leverbaar. Vandaar ben ik niet geneigd om een stuur voor dit project te reserveren. Mijn excuses daarvoor.FongersFreak schreef:Als u er een heeft liggen zou dat heel fijn zijn. Ik zoek er in dat geval eentje met stangenremmen, maar dan wel een ouder model dan de naaf zelf. De fiets waar hij op komt komt uit 1955 (damesfiets).
nee, jammer, maar dat werkt niet. De Gazelle naaf heeft een andere verhouding van de schakelstanden. In de praktijk werkt het mogelijk wel ... voor een kleine periode. Daarna gaat de naaf stuk. Tenzij je de nok in de SA versteller op stand 2, iets korter maakt. Dat is echter volgens de try-and-error methode en kost je mogelijk leergeld in de vorm van verknoeide verstellers en enkele afgebroken tanden in de naaf.FongersFreak schreef:is het mogelijk met een SA shifter
Als ik dit zo resumeer, ben je beter af met een SA of F+S 3-naaf. De SA met trommelrem versies uit 1955 zijn relatief eenvoudig te vinden.
Dat lijkt me dan ook de betere keuze.
Mvg,
Ed