asterduc schreef:Als ik dit zo resumeer, ben je beter af met een SA of F+S 3-naaf. De SA met trommelrem versies uit 1955 zijn relatief eenvoudig te vinden.
Dat lijkt me dan ook de betere keuze.
Maar zijn er dan ook SA naven waar een ankerplaat van Gazelle op past? Want details zijn voor mij erg belanrijk
gebruikelijk is de AW naaf van Sturmey Archer.
Daar kun je denk ik wel een Gazelle trommelrem in monteren ipv de sA trommelrem. Heb het zelf nog niet geprobeerd.
Maar waarom zou je dat doen, omwille van de gelijke design van de ankerplaat? lijkt me wel vergezocht!
Dat ben ik met de Rode eens. Iedereen mag doen wat hij zelf wil, maar als je op details let zet je geen Gazelle versnellingsnaaf in een fiets uit 1955 - want toen bestonden die naven nog niet. En die sturen met draaihandvat ook niet. Dan kun je beter die naaf op de plank leggen tot een later project. Of ruilen of verkopen.
Als je fiets uit 55 in het voorwiel voor een verchroomde trommelremnaaf van gazelle heeft, kun je achter de vrijloopnaaf met trommelrem van Gazelle zetten (moet nog wel aan te komen zijn, misschien heb ik die nog wel) of een SA versnellingsnaaf met trommelrem. Zo werden ze door Gazelle afgeleverd. En ook die laatste naaf, met als jaarinslag 54 of 55, moet goed aan te komen zijn.
groetjes,
Maarten
Het serienummer van de naaf is 18320, maar er zitten drie soorten handvatten bij een witte set en twee zwarte sets. En ik vermoed dat er maar voor een set onderdeeltjes bij zitten
Groetjes
Levi
Heeft U toevallig nog een handvat over? Ik ben al een paar jaar op zoek daar naar. Ik ben erg aan mijn fiets gehecht omdat ik hem rond 1963 van mijn opa gekregen heb. Het handvat klemt al heel lang niet meer, en een "lener" heeft tenslotte de nokken stukgedraaid. Daardoor kan ik alleen in de hoogste versnelling nog rijden. Dat begint nu met het stijgen der jaren lastig te worden.