Gazelle no 8

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
jbakkie

Gazelle no 8

Bericht door jbakkie »

Hallo,

Zaterdag een Gazelle opgehaald. In de "vragen over merken en type hoek" heb ik al de vraag gesteld welk type dit zou kunnen zijn. Ik ben er inmiddels achter (staat op de transfer als je goed kijk) een Gazelle no. 8 uit 1953 (framenummer 978471).

Ik heb een aantal vragen:
- de lak is nogal krakelee (kunnen ook behandelingen tegen roest zijn?). Iemand een tip hoe ik dit vlak en netjes kan krijgen? Ik zit te denken aan opschuren (korrel 3000) behandelen met Tanik+ (las ik ergens op dit forum) en polijsten met...? Met welk product?
IMAG0434.jpg
IMAG0434.jpg (103.06 KiB) 3132 keer bekeken
- de transfer is amper leesbaar meer. Is het mogelijk deze wat meer "omhoog", helderder te krijgen?
IMAG0433.jpg
IMAG0433.jpg (53.47 KiB) 3132 keer bekeken
- het chroom van de stangenremmen is zeer aangetast. Is dit nog te herstellen of moet ik op zoek naar vervangende onderdelen?
IMAG0438.jpg
IMAG0438.jpg (102.31 KiB) 3132 keer bekeken
- Volgens mij is het crankstel niet origineel. Weet iemand welke type crank bij deze fiets hoort en waar ik deze kan verkrijgen?
IMAG0436.jpg
IMAG0436.jpg (171.38 KiB) 3132 keer bekeken
- jasbeschermers zijn niet origineel. Hier zal denk ik moeilijk aan te komen zijn. Is het geaccepteerd om hier nieuwe voor te gebruiken van Gazelle?
- het "verklikkertje" van het achterlicht is kapot. Zouden hier nog nieuwe voor te verkrijgen zijn?
- weet iemand welke standaard bij dit type fiets hoort en waar ik de zoektocht hiernaar kan beginnen?
- de kroonkap op de voorvork is gescheurd. Wat raden jullie mij aan, vervangen, of de tand des tijds laten zien?

Al met al heel wat vragen. Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!
Fongers1952

Re: Gazelle no 8

Bericht door Fongers1952 »

Hoi,
Ik herken veel van je "problemen". De transfer op de zadelbuis staan er om bekend dat ze erg vaag worden, mogelijk door het poetsen. Gazelle maakte mooie fietsen maar de kwaliteit van het chroom vind ik minder dan bij Simplex of Fongers. Je kan of naar betere remstangen zoeken, opnieuw laten verchromen of gewoon zo laten. Een vaste standaard was er in die jaren niet voorzover ik weet. Ze zaten er niet standaard op dus vaak kocht men maar wat de fietsenmaker adviseerde. Bij ernstige roest behandel ik de plekken met Hammerite dmv een klein penseeltje.
Maar op dit gebied verschillen de meningen erg moet ik er bij zeggen.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
maartenB

Bericht door maartenB »

Zo te zien een gave en erg originele fiets. Bijzonder met originele pedalen!
Probeer hem niet als nieuw te maken: dat is hij niet. Originele spatborden afschuren? Wat er nog rest aan biesjes verdwijnt dan.
Inderdaad: je kunt proberen voor de roestige chroomdelen vervanging te vinden. Misschien heb ik nog wel wat.
En die chroomkap kun je zeker vinden - heb ik misschien ook liggen.

En nieuwe Gazelle spatborden is inderdaad niet helemaal geaccepteerd hier. Ik vind het in elk geval niks.

Bezig zijn met oude fietsen is vaak een leerproces. Je leert na een paar fietsen om van die gebruikte staat te houden. Dan krijg je echt spijt als je deze al te ver hebt aangepakt.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
jbakkie

Bericht door jbakkie »

Ik ben zeker niet van plan de spatborden helemaal te schuren. Ik had de hoop dat ik enigszins om de nog bestaande biezen heen zou kunnen werken. Maar realiseer me dat dit een flink karwei wordt.... Ik zie diverse filmpjes op internet van het polijsten van autolak. Hier wordt gebruik gemaakt van de hoge korrel (3000) schuurpapier waarna er gepolijst wordt.
Het lijkt me verstandig dat ik hier maar niet mee ga experimenteren op originele spatborden.... Ik heb zeker interesse in vervangende onderdelen.
Plaats reactie