Trapas Gazelle
Trapas Gazelle
Beste allemaal,
Ik heb hier een gazelle met framenummer: 420117
Ik weet niet precies welk model het is.
Helaas is het lager van de trapas te beschadigd en dient deze vervangen te worden.
Is er iemand die weet welk model Gazelle het is en welk lager hierin gemonteerd zit en waar ik die nog kan vinden?
Desnoods is een vervangend (niet origineel) lager ook goed.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Vriendelijke groet,
Erwin
Ik heb hier een gazelle met framenummer: 420117
Ik weet niet precies welk model het is.
Helaas is het lager van de trapas te beschadigd en dient deze vervangen te worden.
Is er iemand die weet welk model Gazelle het is en welk lager hierin gemonteerd zit en waar ik die nog kan vinden?
Desnoods is een vervangend (niet origineel) lager ook goed.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Vriendelijke groet,
Erwin
-
Re: Trapas Gazelle
Beste Erwin,
Aan het framenummer is bij Gazelle niet te zien om wat voor model het gaat. Ze nummerde gewoon door ongeacht het model.
Jaartal is vermoedelijk 1933.
Het beste zou je enkele foto`s van de fiets en trapas plaatsen.
Bij Gazelle waren drie verschillende modellen in omloop die onderling ook niet uitwisselbaar zijn.
Het zwaarste model heeft dan ook nog een andere asdikte die maakt dat de cranks niet uit te wisselen zijn met de andere modellen.
Je begrijpt. Daar komen we zo niet uit.
Er is wel veel gebouwd door Gazelle dus onderdelen is niet een groot probleem.
Groeten,
Maarten
Aan het framenummer is bij Gazelle niet te zien om wat voor model het gaat. Ze nummerde gewoon door ongeacht het model.
Jaartal is vermoedelijk 1933.
Het beste zou je enkele foto`s van de fiets en trapas plaatsen.
Bij Gazelle waren drie verschillende modellen in omloop die onderling ook niet uitwisselbaar zijn.
Het zwaarste model heeft dan ook nog een andere asdikte die maakt dat de cranks niet uit te wisselen zijn met de andere modellen.
Je begrijpt. Daar komen we zo niet uit.
Er is wel veel gebouwd door Gazelle dus onderdelen is niet een groot probleem.
Groeten,
Maarten
Hoi Erwin,
Ik vermoed dat je het framenummer niet goed hebt gelezen en dat er nog iets voor of na moet staan. Wil je nog eens kijken?
En dan zijn er verschillende assen voor verschillende modellen.
Dus je moet om te beginnen wat duidelijke foto's plaatsen van die as en van de bracket, misschien kan iemand je dan helpen.
(tegelijk geplaatst met bovenstaande bericht........)
Ik vermoed dat je het framenummer niet goed hebt gelezen en dat er nog iets voor of na moet staan. Wil je nog eens kijken?
En dan zijn er verschillende assen voor verschillende modellen.
Dus je moet om te beginnen wat duidelijke foto's plaatsen van die as en van de bracket, misschien kan iemand je dan helpen.
(tegelijk geplaatst met bovenstaande bericht........)

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ik ga vandaag even wat fotos maken en dan zal ik ze hier neerzetten.
Hier een paar foto's van de trapas en fiets.
Heb er ook een foto van het framenummer bij gedaan.
Als er meer info nodig is hoor ik het graag
Vriendelijke groet,
Erwin
Heb er ook een foto van het framenummer bij gedaan.
Als er meer info nodig is hoor ik het graag

Vriendelijke groet,
Erwin
- Bijlagen
-
- Gazelle5.jpg (260.01 KiB) 5521 keer bekeken
-
- Gazelle4.jpg (365.89 KiB) 5521 keer bekeken
-
- Gazelle3.jpg (362.08 KiB) 5521 keer bekeken
-
- Gazelle2.jpg (350.5 KiB) 5521 keer bekeken
-
- Gazelle1.jpg (127.34 KiB) 5521 keer bekeken
Heel goed. Echt jaren 30 dus!
Meet nu met de schuifmaat heel precies de buitendiameter van de cups (van het stuk dat in de bracket gaat) en de diameter van de trapas.
Wat is er precies versleten? Lichte slijtage kan ik of iemand anders wel voor je bijwerken op de draaibank.
Meet nu met de schuifmaat heel precies de buitendiameter van de cups (van het stuk dat in de bracket gaat) en de diameter van de trapas.
Wat is er precies versleten? Lichte slijtage kan ik of iemand anders wel voor je bijwerken op de draaibank.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Heel precies gemeten kom ik uit op 45.3mm
Van welk deel van de trapas heb je de maat nodig?
De trapas heeft 2 stukken met verschillende draden.
De 2 moeren die hierop gedraaid worden zorgen ervoor dat de lagers geklemd kunnen worden.
Het stukje as daartussen en de uiteindes van de as verschillen een beetje.
De cups zijn flink uitgesleten en in 1 zit ook al een scheur.
Groet,
Erwin
Van welk deel van de trapas heb je de maat nodig?
De trapas heeft 2 stukken met verschillende draden.
De 2 moeren die hierop gedraaid worden zorgen ervoor dat de lagers geklemd kunnen worden.
Het stukje as daartussen en de uiteindes van de as verschillen een beetje.
De cups zijn flink uitgesleten en in 1 zit ook al een scheur.
Groet,
Erwin
Nieuwe 45 mm cups is wel aan te komen, de trapas lijkt me gewoon goed opnieuw te gebruiken, en als de cones nog goed zijn (of te redden), heb je eigenlijk geen groot probleem.
Ik ben nu een paar dagen weg maar als je wilt kan ik dinsdag voor je zoeken. Tenzij iemand anders ze dan al heeft gevonden natuurlijk.
Ik ben nu een paar dagen weg maar als je wilt kan ik dinsdag voor je zoeken. Tenzij iemand anders ze dan al heeft gevonden natuurlijk.
De cones hebben wel wat slijtage en ik twijfel of die nog gebruikt kunnen worden.
Zie foto.
Zie foto.
- Bijlagen
-
- 20151023_161256.jpg (260.04 KiB) 5502 keer bekeken
-
Erwin,
Ik heb ze nog liggen die Gazelle cups en conussen.
Inderdaad iets van 45,3 mm, die cups.
Voor een tientje ex verzendkosten zijn ze van jouw.
De trapas is van het dikke type. Dat heeft Gazelle vele jaren gevoerd. zo`n as meet 17 mm ter hoogte van de cranks en dat kom je bij andere fietsen niet tegen.
twee jaar na jouw fiets verviel de vaste flens met tandwiel en werd het tandblad vastgemaakt aan de crank.
De kogels die er in horen zijn groter dan 1/4e namelijk 9/32e inch kogels.
Groeten,
Maarten
Ik heb ze nog liggen die Gazelle cups en conussen.
Inderdaad iets van 45,3 mm, die cups.
Voor een tientje ex verzendkosten zijn ze van jouw.
De trapas is van het dikke type. Dat heeft Gazelle vele jaren gevoerd. zo`n as meet 17 mm ter hoogte van de cranks en dat kom je bij andere fietsen niet tegen.
twee jaar na jouw fiets verviel de vaste flens met tandwiel en werd het tandblad vastgemaakt aan de crank.
De kogels die er in horen zijn groter dan 1/4e namelijk 9/32e inch kogels.
Groeten,
Maarten