Gazelle no8

jbakkie

Gazelle no8

Bericht door jbakkie »

Ik ben op zoek naar een fietsenstandaard welke origineel op een Gazelle No 8 uit 1953 zou moeten zitten. Kan iemand mij vertellen welke standaard hier oorspronkelijk op zat en waar ik deze zou kunnen vinden? Of heeft iemand deze ter overname?

Tevens ben ik op zoek naar een in goede staat bevindende kroonkap voor deze fiets.

Groetjes Joost
Fongers1952

Re: Gazelle no8

Bericht door Fongers1952 »

Interessante vraag Joost. Ik heb een soortgelijke fiets en ik zou dit ook graag weten. Ik denk dat de enige standaard die Gazelle in die jaren verkocht de bekende klapstandaard aan de bagagedrager was. Volgens mij was er van Gazelle zelf niks anders te krijgen. Fietsenmakers verkochten natuurlijk wel generieke standaards. Misschien dat iemand een onderdelen catalogus van Gazelle uit die jaren heeft?

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
maartenB

Bericht door maartenB »

origineel zat er geen standaard op die fiets. Inderdaad: een accessoire achterrek met standaard was mogelijk, of zo'n dubbele standaard met 2 pootjes, zoals een motorfiets heeft maar dan net iets anders.
Lastig aan te komen, die laatste.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fongers1952

Ik heb een Gazelle catalogus van 1965 ingezien. Behalve de Gazelle bracket standaard die pas op de fietsen vanaf ongeveer 1960 past, bood men se standaard bracket standaards aan die door middel van een bout bevestigd worden. (niet mijn keuze) of een zijstandaard die aan de achternaaf bevestigd wordt.
de rode

Bericht door de rode »

de inca standaard werd in de jaren 50 gebruikt [ die zijn stevig en vallen om het frame ipv ertussen]
Fongers1952

Die Inca heb ik ook veel liever dan die standaard met een bout die aangedraaid moet worden. Veel eleganter
jbakkie

Bericht door jbakkie »

Wordt hier met de Inca de volgende bedoelt:
Foto geleend van het album van Asterduc...
Foto geleend van het album van Asterduc...
download.jpg (3.03 KiB) 6636 keer bekeken
Mocht iemand deze in de aanbieding hebben dan houd ik me aanbevolen. Ben erg gecharmeerd van dit model. Deze zou overigens moeten passen op de No 8?
Fongers1952

Mijn ervaring is dat het met stangbediende trommelremmen soms erg moeilijk is om de Inca standaard te monteren zonder hem tegen de tegen de remstangen aan te drukken. Ook kan het lastig zijn de kettingkast te (de)monteren. :shock:
asterduc

Bericht door asterduc »

zoo Joost, staat wel copywright op mijn fotos hoor! :lol: grapje

De INCA staander is inderdaad een optie en werd toen toegepast, maar zoals Peter reeds zei durft dat wel eens problemen geven bij fietsen met stangenremmen.
Ik heb net zulk project afgerond en dat ging niet echt vlot met die stangen in combinatie met de Inca.
Tevens wordt de standaard gefixeerd door 2 korte maar scherpe pennetjes. Deze pennetjes durven als eens afgebroken zijn. Of het frame kan op die plaats licht zijn ingedeukt waardoor de pennetjes geen grip hebben met als resultaat dat de staander steeds zal verdraaien.
Of dat nog niet genoeg is zijn de meeste (afgezaagde) exemplaren ook nog eens te kort voor een Nr8.

Een andere optie is de GePeWe standaard op het achterwiel. Op Gazelle vind je dan volgend exemplaar.
standaard.JPG
standaard.JPG (95.78 KiB) 6618 keer bekeken
In 1955 was er ook nog sprake van een GeSa standaard. Welk type dat is weet ik niet. Het was een aluminium uitvoering en er waren vervangrubbers voor beschikbaar.

Dit drukwerkje uit 1954 vond ik nog terug in mijn fotoalbum. Het was me nog niet eerder opgevallen.
bijzonderheden.JPG
bijzonderheden.JPG (121.45 KiB) 6618 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
jbakkie

Bericht door jbakkie »

Haha, ik zal voortaan om toestemming vragen!

Ik heb bovenstaande standaard ook voorbij zien komen. Nu ben ik nog niet zo heel erg thuis in verschillende merken, types enzovoorts, GePeWe(?), GeSa(?) :oops:
Plaats reactie