trapas Gazelle Trimsport 1978
-
trapas Gazelle Trimsport 1978
Van mijn Gazelle Trimsport is de trapas gebroken. Het betreft een as met lengte 142 mm (inclusief de bolling aan het uiteinde)en crankstellen met spie. De diameter van de schroefdraad is ongeveer 35,6 mm. Er zitten kogellagers in. De fietsenmaker kijkt op de website van zijn toeleverancier en vindt daar niet meer een set met deze afmetingen. Zijn er nog adressen met incourante onderdelen?
-
Re: trapas Gazelle Trimsport 1978
Excuus, de maten zijn niet correct. Zie bijgesloten foto's. Heeft iemand een dergelijke trapas in voorraad? Compleet? Of misschien alleen de as (want die is gebroken)?
- Bijlagen
-
- Diameter schroefdraad < 36 mm
- Trapas 4.jpg (75.67 KiB) 6478 keer bekeken
-
- Lengte van de bus 70 mm
- Trapas 3.jpg (68.21 KiB) 6478 keer bekeken
-
- Asdiameter, t.p.v. lager vermoedelijk 16,00 mm
- Trapas 2.jpg (74.41 KiB) 6478 keer bekeken
-
- Lengte trapas 145 mm
- Trapas 1.jpg (66.47 KiB) 6478 keer bekeken
- Klaas Zwetsloot
Het is dus in ieder geval een BSA bracket, gezien de dikte van de schroefdraad en de draairichting. De meeste zijn 68mm maar die van jou lijkt dus iets breder.
Het is geen BSA-bracket, het lijkt er alleen op. We hebben hier met een groefkogellagertrapas te maken, dus vaste kogellagers die in de schroefcups zitten, en een as zonder kogelloopvlakken. Qua maatvoering een speciale constructie van Gazelle waar ook alleen een as uit een Gazelle-donorfiets met de transfer "met kogellagers" op de zadelbuis in past. Dat wordt zoeken, of ergens iets laten draaien en slijpen. Of het over een andere boeg gooien en een gewone BSA-trapas monteren, dus: as van passende lengte + 2 BSA-cups zoeken. Bij voorkeur uit een Gazelle-fiets, want als ik me goed herinner zijn Gazelle-assen een fractie dikker dan gewone, en anders zitten de cranks weer te los op de as.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Laatst gewijzigd door fietser op 7 sep 2015, 23.39, 2 keer totaal gewijzigd.
- Klaas Zwetsloot
Mijn excuses. Ik dacht het zeker te weten door de maat van de schroefdraad. Gelukkig ben ik op tijd verbeterd 

-
Dank voor de reacties. De omschrijving met de groefkogellagers klopt exact. Het bevestigd mijn angst dat het wel eens moeilijk kan zijn een passend onderdeel te vinden. Ik hou me aanbevolen wanneer iemand een donorfiets heeft, dan het onderdeel kwijt wil.
-
Ik ben 'helaas' ook op zoek naar een goede trapas van een Trimsport...
De as zelf bij mij is nog in orde, echter het rechtercup is slecht en moet vervangen worden. Daarnaast zit het rechtercup echt muurvast in het frame... Geen beweging in te krijgen, zelf een passende steeksleutel schiet er vanaf.. griptang ook..
Zou graag een orginele as erop willen aangezien ik dan het huidige crankstel kan blijven gebruiken.
Iemand ideeen wie ik hiervoor zou kunnen raadplegen? Of die misschien nog wel een rechtercup met lager hebben liggen??
De as zelf bij mij is nog in orde, echter het rechtercup is slecht en moet vervangen worden. Daarnaast zit het rechtercup echt muurvast in het frame... Geen beweging in te krijgen, zelf een passende steeksleutel schiet er vanaf.. griptang ook..
Zou graag een orginele as erop willen aangezien ik dan het huidige crankstel kan blijven gebruiken.
Iemand ideeen wie ik hiervoor zou kunnen raadplegen? Of die misschien nog wel een rechtercup met lager hebben liggen??
Dag,
Ik heb een oude al een paar keer opgeknapte maar voor mij nu afgeschreven trimsport uit ongeveer 1976 staan, die ik kwijt wil. Ik sta op punt om hem naar het oud ijzer te vervoeren want de fietsenmaker heeft geen belangstelling. Geen idee hoe de staat van de trapas is, maar gratis af te halen. Omgeving Twello. Belangstelling? Laat dat dan even weten, dan geef ik een telefoonnummer.
Groet
Ik heb een oude al een paar keer opgeknapte maar voor mij nu afgeschreven trimsport uit ongeveer 1976 staan, die ik kwijt wil. Ik sta op punt om hem naar het oud ijzer te vervoeren want de fietsenmaker heeft geen belangstelling. Geen idee hoe de staat van de trapas is, maar gratis af te halen. Omgeving Twello. Belangstelling? Laat dat dan even weten, dan geef ik een telefoonnummer.
Groet
-
Ik ben natuurlijk veel te laat, heb nog zeker wel interesse.. ik ga ervan uit dat de fiets al naar t oud ijzer is? Zo niet hoor ik het alsnog heel graag!voorst schreef:Dag,
Groet