Triumph Gloria?
- Hans van de Stouwe
- Berichten: 248
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53
Re: Triumph Gloria?
Michiel, In het orginele bericht staat gekookte lijnolie bij de praxis te koop. Pigment kun je online kopen.
"http://www.pardonverfwebwinkel.nl/" Buiten drogen duurt langer.
"http://www.pardonverfwebwinkel.nl/" Buiten drogen duurt langer.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Triumph Gloria?
Hoi Hans,
Ik heb de gekookte lijnolie gekocht bij een ouderwetse drogist in Utrecht op de Neude. Woortman geheten. Hij raadde me de harder die te krijgen is af. Giftig en niet nodig. Ikheb de fiets voor de eerste keer in de lijnolie gezet. Na een paar uur is de lijnolie nog steeds nat. Ik heb de fiets nu maar voor de radiator in mijn huiskamer gezet. Eens kijken wat er gebeurd. Ik heb nog geen kleurmiddel gebruikt. Ik ga eens kijken hoe het opdroogt. Het voorspatbord is erg roestig. ik denk dat ik daar meerdere lagen voor nodig zal hebben om een beetje egaal vlak te krijgen, We zien wel. Het ziet er al fraai uit,
Koplamje en een koperen pompje wat ik op een motorbeurs had gekocht vorig jaar erop gezet en het ziet er al vriendelijker en fietsbaarder uit. Ik denk wel dat de spaken eruit moeten. Na 1 rondje al een gebroken spaak. Ze zijn ook flink ingeroest. Als de lak droog is even een paar zwarte banden erop om te kijken of dat fraaier staat. Fietsen en remmen gaat verder prima afgezien van het naar een kant trekken. Dat moet ik nog even uitzoeken waar dat in zit. in de fiets niet in het remmen...
Groeten,
Michiel
Ik heb de gekookte lijnolie gekocht bij een ouderwetse drogist in Utrecht op de Neude. Woortman geheten. Hij raadde me de harder die te krijgen is af. Giftig en niet nodig. Ikheb de fiets voor de eerste keer in de lijnolie gezet. Na een paar uur is de lijnolie nog steeds nat. Ik heb de fiets nu maar voor de radiator in mijn huiskamer gezet. Eens kijken wat er gebeurd. Ik heb nog geen kleurmiddel gebruikt. Ik ga eens kijken hoe het opdroogt. Het voorspatbord is erg roestig. ik denk dat ik daar meerdere lagen voor nodig zal hebben om een beetje egaal vlak te krijgen, We zien wel. Het ziet er al fraai uit,
Koplamje en een koperen pompje wat ik op een motorbeurs had gekocht vorig jaar erop gezet en het ziet er al vriendelijker en fietsbaarder uit. Ik denk wel dat de spaken eruit moeten. Na 1 rondje al een gebroken spaak. Ze zijn ook flink ingeroest. Als de lak droog is even een paar zwarte banden erop om te kijken of dat fraaier staat. Fietsen en remmen gaat verder prima afgezien van het naar een kant trekken. Dat moet ik nog even uitzoeken waar dat in zit. in de fiets niet in het remmen...
Groeten,
Michiel

-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Triumph Gloria?
Hallo Hans en andere forumlezers.
Ik heb gisteren de Triumph voor de eerste keer in de lijnolie gezet. Het duurt lang voor het droog is, ik schat ongeveer 20 uur voor echt droog. Mijn gevoel zegt me dat ik dit nog een paar keer moet herhalen de komende week om een mooi egaal resultaat te krijgen.
De spaken in het voorwiel zijn erg dun en moeten denk ik worden vervangen omdat ze waarschijnlijk allemaal op breken staan. Ik twijfel tussen NOS die ik heb liggen. Hele mooie jaren 20 spaken zwart/roestvrij met nikkelen nippels. Verroeste spaken heb ik helaas niet. Ik zou ze in het zoutzuur kunnen leggen. Daar twijfel ik nog over zo zonde van die NOS spaken.
Ik voeg even wat foto's toe. Wie goed kijkt ziet in het voorwiel een gebroken spaak.
Zoals te zien is het frame iets opgelopen, zou dat de reden van het niet goed sporen kunnen zijn? Daar wil ik nog wel eens naar kijken of dat kan worden opgelost. Maar de fiets is al rijdbaar.
Groeten,
Michiel
Ik heb gisteren de Triumph voor de eerste keer in de lijnolie gezet. Het duurt lang voor het droog is, ik schat ongeveer 20 uur voor echt droog. Mijn gevoel zegt me dat ik dit nog een paar keer moet herhalen de komende week om een mooi egaal resultaat te krijgen.
De spaken in het voorwiel zijn erg dun en moeten denk ik worden vervangen omdat ze waarschijnlijk allemaal op breken staan. Ik twijfel tussen NOS die ik heb liggen. Hele mooie jaren 20 spaken zwart/roestvrij met nikkelen nippels. Verroeste spaken heb ik helaas niet. Ik zou ze in het zoutzuur kunnen leggen. Daar twijfel ik nog over zo zonde van die NOS spaken.
Ik voeg even wat foto's toe. Wie goed kijkt ziet in het voorwiel een gebroken spaak.
Zoals te zien is het frame iets opgelopen, zou dat de reden van het niet goed sporen kunnen zijn? Daar wil ik nog wel eens naar kijken of dat kan worden opgelost. Maar de fiets is al rijdbaar.
Groeten,
Michiel

- Bijlagen
-
- IMG_0958.JPG (284.08 KiB) 7169 keer bekeken
-
- IMG_0959.JPG (204.31 KiB) 7170 keer bekeken
-
- IMG_0960.JPG (218.91 KiB) 7170 keer bekeken
-
- IMG_0961.JPG (236.32 KiB) 7170 keer bekeken
-
- IMG_0962.JPG (178.92 KiB) 7170 keer bekeken
-
- IMG_0963.JPG (208.66 KiB) 7170 keer bekeken
-
- IMG_0964.JPG (282.26 KiB) 7170 keer bekeken
-
- IMG_0965.JPG (153.35 KiB) 7170 keer bekeken
Re: Triumph Gloria?
ziet er al erg goed uit hoor, goed bezig! Echt een fiets met stijl. Vooral niet teveel meer aan doen. En gebruikte spaken kun je vinden op het station of een fietsensloop. Alleen voorwielen zoeken, want die hebben een mooie lange spaak 14.
Ik weet dat het even tijd kost om de juiste spaken te vinden, maar het loont de moeite.
De fiets is nu erg mooi in balans qua staat van de onderdelen (op de lamp na) Het is toch jammer als je de fiets helemaal uit balans haalt door in een origineel geroest frame glanzend zwarte spaken of vernikkelde spaken te zetten?
Ik weet dat het even tijd kost om de juiste spaken te vinden, maar het loont de moeite.
De fiets is nu erg mooi in balans qua staat van de onderdelen (op de lamp na) Het is toch jammer als je de fiets helemaal uit balans haalt door in een origineel geroest frame glanzend zwarte spaken of vernikkelde spaken te zetten?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Triumph Gloria?
Ziet er al veel beter uit Michiel.
Het stuur valt me erg mee qua roest.
Ik herken die voorband, zat die niet op die Franse fiets?
Wat me wel opvalt is dat de banden/wielen dicht onder de spatborden komen. Net alsof er 28x 15/8 wielen in thuis horen.
Je kan dat nameten ten opzichte van andere frame`s. Ik weet dat in de laten 19e eeuw en begin 20e eeuw die maat redelijk gebruikelijk was bij Engelse fietsen. De Royal Enfield Girder die momenteel bij George staat heeft dat bijvoorbeeld. Mijn F.N uit midden jaren 20 ook trouwens.
Groeten,
Maarten
Het stuur valt me erg mee qua roest.
Ik herken die voorband, zat die niet op die Franse fiets?
Wat me wel opvalt is dat de banden/wielen dicht onder de spatborden komen. Net alsof er 28x 15/8 wielen in thuis horen.
Je kan dat nameten ten opzichte van andere frame`s. Ik weet dat in de laten 19e eeuw en begin 20e eeuw die maat redelijk gebruikelijk was bij Engelse fietsen. De Royal Enfield Girder die momenteel bij George staat heeft dat bijvoorbeeld. Mijn F.N uit midden jaren 20 ook trouwens.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Triumph Gloria?
Hallo Maarten en Maarten,
Ja de band komt van die Franse fiets. Ik heb de band er al weer afgehaald en een stel zwarte banden erop gezet. Wat betreft de koplamp... Bedoel je te veel nikkel of niet de juiste lamp? De spaken zal ik wel een keer tegen komen. Wie heeft er nog een setje van 32 spaken met roest? Spaak 14? Ik wilde schrijven met wiel mag ook maar dan ben ik bang dat de spaken nog zullen breken... Dus misschien handiger een setje losse spaken te zoeken. Roest is bijna altijd ook vastzittend in de nippel. Maarruhhh, advies over de lamp is ook welkom. Ik heb er verschillende Engels maar ook een fraaie Duitse, hoewel dat misschien geen verantwoorde historische keuze is.
In de folders staan vrijwel zonder uitzondering 28 x 1 1/2 banden vermeld maar in de voorvork lijkt de band idd wat dicht op het spatbord te zitten. Zoeken we uit.
Groeten,
Michiel
Ja de band komt van die Franse fiets. Ik heb de band er al weer afgehaald en een stel zwarte banden erop gezet. Wat betreft de koplamp... Bedoel je te veel nikkel of niet de juiste lamp? De spaken zal ik wel een keer tegen komen. Wie heeft er nog een setje van 32 spaken met roest? Spaak 14? Ik wilde schrijven met wiel mag ook maar dan ben ik bang dat de spaken nog zullen breken... Dus misschien handiger een setje losse spaken te zoeken. Roest is bijna altijd ook vastzittend in de nippel. Maarruhhh, advies over de lamp is ook welkom. Ik heb er verschillende Engels maar ook een fraaie Duitse, hoewel dat misschien geen verantwoorde historische keuze is.
In de folders staan vrijwel zonder uitzondering 28 x 1 1/2 banden vermeld maar in de voorvork lijkt de band idd wat dicht op het spatbord te zitten. Zoeken we uit.
Groeten,
Michiel

Re: Triumph Gloria?
was niet helemaal serieus bedoeld hoor van die lamp.
Ik bedoel gewoon dat die glimt en de rest niet.
Hoe lang zijn de spaken precies die je zoekt?
Ik bedoel gewoon dat die glimt en de rest niet.
Hoe lang zijn de spaken precies die je zoekt?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Triumph Gloria?
zal ze zo ff opmeten, momentje. Tot de velg meten toch?
Michiel
Michiel

-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Triumph Gloria?
30,5cm over 3 gespaakt...
Michiel
Michiel

-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Triumph Gloria?
De tijd van de berichten staat nog op zomertijd...
Michiel
Michiel
