Hallo

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
magneet model B.B.

Hallo

Bericht door magneet model B.B. »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier dus ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Niels, ik ben 38 jaar en ik woon in Amersfoort.
Sinds kort de gelukkige eigenaar van een Magneet model B.B. Voorheen reed ik op een oude mountainbike met spatborden en wegbanden voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Maar de zitpositie op dat ding begon me langzaamaan steeds meer tegen te staan. Daarnaast lopen de kabels allemaal over de bovenbuis, wat montage van een extra zadel voor het vervoeren van mijn zoon bemoeilijkt.
Ik wilde een relaxtere fiets. Ik had een budget van maximaal 200 euro. Daarvoor had ik een nieuw taiwanees bouwmarktgedrocht kunnen kopen, maar ik heb bedacht dat ik meer plezier ga beleven aan een degelijke old-timer. Een niet al te lange zoektocht heeft mij gebracht tot de aanschaf van deze fiets.Afbeelding
Afbeelding

Een stuk goedkoper. Helaas was de originele lakdoek kettingkast te ver vergaan om te behouden. Ik heb hem vervangen. De zwarte voorband heb ik ook vervangen door een creme exemplaar. Met de kosten voor deze onderdelen ben ik nog steeds ruim binnen mijn budget gebleven :D .Tot mijn verbazing is de verlichting volledig in werkende toestand. Komend voorjaar moet ik dat nog wel op een wat nettere manier monteren, want ik vind snoertjes met tie wrapjes aan het frame niet mooi. Voor nu vind ik het prima.
Bij mij gaat functionaliteit boven originaliteit. Vandaar het rare beugeltje op het achterrek. Daar kan ik de ortlieb fietstas die ik dagelijks gebruik voor mijn werk aan ophangen. Mooi is het niet echt. Maar hij blijft door zijn vorm prima hangen, en wat tie-wraps om ervoor te zorgen dat het niet heen en weer schuift. Net als de snelbinders en het zadeldekje. wat er momenteel op zit. Op dit moment staat de fiets er zo bij:
Afbeelding

De bel is voor de puristen waarschijnlijk ook een doorn in het oog, maar zoals ik al zei, ik gebruik de fiets dagelijks, dus het moet vooral werken.

Ik heb nog wel wat vragen over de fiets, en ik hoop via dit forum nog wat antwoorden te krijgen.
Volgens de verkoper zou de fiets uit 1947 moeten komen. Ik heb er verder helemaal geen verstand van. Ik was na de proefrit gewoon verliefd op die fiets... Nu heb ik via mijn speurwerk op internet ontdekt dat het bijna onmogelijk is om voor deze fiets een bouwjaar te achterhalen, omdat de magneet fabriek meermalen in de as is gelegd. De typeaanduiding van de fiets, model B.B. heeft mij ertoe gebracht te gaan informeren bij het museum dat alles weet van "Bescherming Burgerbevolking". Zij wisten mij te vertellen dat ze er zo goed als zeker van zijn dat mijn "model B.B. niets te maken heeft met de B.B. van die organisatie. Tijdens het verwisselen van de kettingkast zag ik op de hevel van de remnaaf het merk "Beckson" staan. Daarmee ben ik weer het internet opgedoken. Het type remnaaf wat ik heb is denk ik gemaakt tussen 1950 en 1955 (als die info op internet klopt denk ik dat te kunnen zien aan de vorm van de remhevel). In combinatie met de Philidyne koplamp ben ik er inmiddels vrij zeker van dat mijn fiets uit de vroege jaren '50 zou moeten komen. Toch hoop ik via dit forum nog dichter bij een exacter bouwjaar te komen.
De fiets is dagelijks in gebruik, ik heb heel even gespeeld met de gedachte om de fiets volledig over te laten spuiten, maar naarmate ik me meer verdiep in het oude-fietsen gebeuren ben ik er inmiddels van overtuigd geraakt om de fiets gewoon zo te houden. Ik ga er gewoon lekker op rijden, Ik heb hem gepoetst met poetsolie, zodat de boel een beetje vettig is.
Terwijl ik er op rond ga toeren ga ik rustig kijken naar een tijdcorrecte bel, en ik ben op zoek naar het afdekkapje voor de Philidyne koplamp.
Al met al weer een heel verhaal. Ik hoop via deze weg meer info te krijgen.

groet, Niels
maartenB

Re: Hallo

Bericht door maartenB »

leuk verhaal!
Toevallig heb ik ook net zo'n Magneet onder handen gehad. Wat is je framenummer? Staat onder de zadel ingeslagen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
magneet model B.B.

Ik ga morgen even kijken voor het framenummer.
magneet model B.B.

Ik heb het framenummer opgezocht. Stond inderdaad aan de linkerkant onder het zadel in het frame: 7 0589. Als ik de info op http://www.rijwiel.net mag geloven dan bevestigt dat nog meer mijn vermoeden dat deze fiets in de eerste helft van de jaren '50 gebouwd zou moeten zijn.
Enerzijds jammer dat ik niet achter een exacte datum kan komen, anderszijds is dat ook wel weer een stukje historie op zich.
De vraag blijft dus overeind: wie mij meer weet te vertellen over deze fiets, ik verneem het graag. Zo zou ik het bijvoorbeeld leuk vinden om iets van reclamemateriaal of een catalogus met dit model erin in mijn bezit te krijgen. Maar ik denk dat ik daarvoor een ander topic moet openen.
Groet, Niels
maartenB

Bericht door maartenB »

Er is bij mij niet zoveel bekend over Magneet. Wel weet ik dat die van mij wat ouder is (circa 1950), die heeft een framenummer met dubbele letters ervoor.
De mijne heeft ook heel andere spatborden. De man van Rijwiel.net zou je verder moeten kunnen helpen met de vraag of die op jouw fiets origineel zijn.
In de documentatiebank van onze club zitten helaas ook geen Magneet folders van na de oorlog (wel een van 1927) , het merk komt echt niet zo veel (meer) voor, terwijl het vroeger toch erg bekend was.
Bijlagen
IMAG1620.jpg
IMAG1620.jpg (202.31 KiB) 7722 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
magneet model B.B.

Zo,
Mijn vriendin zag mij op mijn Magneet cruisen, en ze is ook om. Haar Giant gaat plaats maken voor een PON. Ik heb de fiets vandaag gehaald. Ik zal morgen even wat foto's schieten en hier plaatsen.
De fiets is wat roestig, en de banden zijn vergaan. Maar de fiets is nergens rot. Het chroom van de velgen is daarentegen helemaal vergaan (het lijkt net alsof het er als los aluminiumfolie omheen gewikkeld zit). Tijdens de autorit naar huis zag ik er op de snelweg in mijn spiegel stukjes afwaaien... Ook deze fiets gaat ingezet worden voor dagelijks gebruik waarbij functionaliteit in eerste instantie voorgaat op originaliteit. In het begin zal ik er dus goedkope lampjes en een bel opzetten van de action, puur om de fiets bruikbaar en "street-legal" te maken. Niets onomkeerbaars, maar wel even nodig
De wielen zal ik uitspaken, de velgen borstel ik dan schoon, waarna ik ze zwart ga maken. Over de rest van de fiets zit ik nog te twijfelen, maar misschien als ik de foto's heb geplaatst dat iemand van jullie mij wijs advies kan geven over hoe deze fiets verder te behandelen. Met betrekking tot deze fiets zal ik een nieuw topic starten. Wel zo overzichtelijk. ;)
Groet, Niels
magneet model B.B.

Geen updates in de zin dat er iets aan de fiets is gedaan. De PON van vriendinlief is rijdend, maar nog lang niet fotowaardig.
De Magneet is sinds december dagelijks in gebruik voor woon-werkverkeer. 4 dagen per week 15 kilometer per dag, zonder versnellingen door weer en wind. :D :D
Af en toe met een vette lap erover doet de truc tot nu toe prima! Enige nadeel is de Beckson naaf die nogal last heeft an doortrappen, vooral vanuit stilstand wegrijden gaat soms moeilijk. Komende zomer maar eens kijken of ik daar iets aan kan doen....
magneet model B.B.

Ben ik weer... Tijdens de zomervakantie de doortrappende naaf losgenomen, schoongemaakt, ingevet en opnieuw in elkaar gezet. Probleem van doortrappen is niet helemaal verdwenen, maar het is een stuk minder erg. Kijken maar hoe lang hij het volhoudt. Had nooit eerder een beckson naaf losgehad. Maar met wat tekeningen van internet en goede moed ben ik er aan begonnen. Mooie constructie, blij dat t weer rijdt. :)
Vanochtend onderweg naar mn werk hoorde ik ineens een slepend en rammelend metalen geluid achter mij... Standaard van de bagagedrager doormidden, een poot naar beneden achter de fiets slepend... Heb de boel nu met tie wraps even vastgezet zodat ik in ieder geval nog kan fietsen. Nu maar eens kijken of ik een adres in de buurt kan vinden die kan beoordelen of het nog te fiksen valt met een lastoorts, of dat ik een andere oplossing moet bedenken... Zo blijven we lekker bezig :lol:
Plaats reactie