Ik ben nieuw hier dus ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Niels, ik ben 38 jaar en ik woon in Amersfoort.
Sinds kort de gelukkige eigenaar van een Magneet model B.B. Voorheen reed ik op een oude mountainbike met spatborden en wegbanden voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Maar de zitpositie op dat ding begon me langzaamaan steeds meer tegen te staan. Daarnaast lopen de kabels allemaal over de bovenbuis, wat montage van een extra zadel voor het vervoeren van mijn zoon bemoeilijkt.
Ik wilde een relaxtere fiets. Ik had een budget van maximaal 200 euro. Daarvoor had ik een nieuw taiwanees bouwmarktgedrocht kunnen kopen, maar ik heb bedacht dat ik meer plezier ga beleven aan een degelijke old-timer. Een niet al te lange zoektocht heeft mij gebracht tot de aanschaf van deze fiets.

Een stuk goedkoper. Helaas was de originele lakdoek kettingkast te ver vergaan om te behouden. Ik heb hem vervangen. De zwarte voorband heb ik ook vervangen door een creme exemplaar. Met de kosten voor deze onderdelen ben ik nog steeds ruim binnen mijn budget gebleven

Bij mij gaat functionaliteit boven originaliteit. Vandaar het rare beugeltje op het achterrek. Daar kan ik de ortlieb fietstas die ik dagelijks gebruik voor mijn werk aan ophangen. Mooi is het niet echt. Maar hij blijft door zijn vorm prima hangen, en wat tie-wraps om ervoor te zorgen dat het niet heen en weer schuift. Net als de snelbinders en het zadeldekje. wat er momenteel op zit. Op dit moment staat de fiets er zo bij:

De bel is voor de puristen waarschijnlijk ook een doorn in het oog, maar zoals ik al zei, ik gebruik de fiets dagelijks, dus het moet vooral werken.
Ik heb nog wel wat vragen over de fiets, en ik hoop via dit forum nog wat antwoorden te krijgen.
Volgens de verkoper zou de fiets uit 1947 moeten komen. Ik heb er verder helemaal geen verstand van. Ik was na de proefrit gewoon verliefd op die fiets... Nu heb ik via mijn speurwerk op internet ontdekt dat het bijna onmogelijk is om voor deze fiets een bouwjaar te achterhalen, omdat de magneet fabriek meermalen in de as is gelegd. De typeaanduiding van de fiets, model B.B. heeft mij ertoe gebracht te gaan informeren bij het museum dat alles weet van "Bescherming Burgerbevolking". Zij wisten mij te vertellen dat ze er zo goed als zeker van zijn dat mijn "model B.B. niets te maken heeft met de B.B. van die organisatie. Tijdens het verwisselen van de kettingkast zag ik op de hevel van de remnaaf het merk "Beckson" staan. Daarmee ben ik weer het internet opgedoken. Het type remnaaf wat ik heb is denk ik gemaakt tussen 1950 en 1955 (als die info op internet klopt denk ik dat te kunnen zien aan de vorm van de remhevel). In combinatie met de Philidyne koplamp ben ik er inmiddels vrij zeker van dat mijn fiets uit de vroege jaren '50 zou moeten komen. Toch hoop ik via dit forum nog dichter bij een exacter bouwjaar te komen.
De fiets is dagelijks in gebruik, ik heb heel even gespeeld met de gedachte om de fiets volledig over te laten spuiten, maar naarmate ik me meer verdiep in het oude-fietsen gebeuren ben ik er inmiddels van overtuigd geraakt om de fiets gewoon zo te houden. Ik ga er gewoon lekker op rijden, Ik heb hem gepoetst met poetsolie, zodat de boel een beetje vettig is.
Terwijl ik er op rond ga toeren ga ik rustig kijken naar een tijdcorrecte bel, en ik ben op zoek naar het afdekkapje voor de Philidyne koplamp.
Al met al weer een heel verhaal. Ik hoop via deze weg meer info te krijgen.
groet, Niels