Hoi Maarten Michiel en Arjan
Ik heb de leeftijd van de Triumph damesfiets door deze te vergelijken met een van de fietsen van de site waar Arjan ook naar verwijst.
Best lastig om een goed beeld te krijgen van het verloop in modellen gedurende de jaren. Wat ik wel terug zag is de vermelding van New crancked rear stays in 1910.
In die catalogus staat dus dat de geschouderde staande achtervork nieuw is. Ik heb dus ook mijn twjfels over het jaar 1909 bij de fiets die Arjan aan haalt. De Triumph van Maarten heeft in ieder geval een rechte doorlopende staande achtervork
Er staat op die site ook een Gloria die van 1913 zou zijn.Daar zit een X-naaf (1910 tot 1914)in dus dat zou kunnen kloppen.
Die fiets heeft een eenvoudiger remsysteem en een eenvoudigere achtervork/kettingspanner systeem dan de fiets van Michiel.
Na 1910 gingen de fietsen in het algemeen achteruit qua bewerkelijkheid, mooie constructies verdwenen langzaam.
Ik ga er dus van uit dat de Gloria van Michiel ouder is dan 1913 maar jonger dan 1909 ( want crancked rear stays)
Zo dacht ik het ongeveer maar kan er ook best naast zitten.
Die Engelse handelaar heeft wel veel van die fraaie Triumph`s
ik ken er van hem wel een stuk of 6-7 !
Ik ga er denk ik ook nog wel eens een aanschaffen. De exentrische trapas en de andersom remmen zijn fraai en dan ook nog met van die elegante spatborden,disc adj. naven en zo`n naaf-bandrem....
Groeten,
Maarten
Triumph Gloria?
-
Re: Triumph Gloria?
Hallo Maarten en Maarten,en andere volgers/lezers. Ja die Groovydubber heeft een aardige batterij aan fietsen en naslagwerken op het net gezet. Vaak is er toch behoorlijk gesleuteld aan die fietsen en soms zelfs hele foute wielen, remmerij etc. opgezet. Een Raleigh uit 1900 met ander stuur, remmen etc moet je wel vermelden vind ik persoonlijk. Maar heerlijk om al die oude folders en fietsen voorbij te zien komen in ieder geval.
Wat betreft die Triumph met bandrem etc. In die versie heb ik ze nog niet live gezien, dat zal best een speurtocht worden. Waarschijnlijk is Beaulieu de beste plek om wat te vinden. Wat je daar allemaal ziet is echt onvoorstelbaar.
Voor mijn denk ik wat te duur. Een Raleigh uit de eerste jaren van de eeuw is nog wel een redelijk betaalbare wens. Ik weet er een maar die is niet binnen mijn bereik. Verder zoeken dan maar. Hij komt een keer langs.
Zo'n mooie Triumph als jij beschrijft Maarten, zeker heel fraai maar Out of my Leak. daarvoor moet je een vergevorderde restaurateur zijn en dat ben ik nog niet.
Verder nog de wens van een mooie Franse of Amerikaanse racer van rond 1900. Daar zijn er gelukkig nog genoeg van te vinden dus die staat er volgend jaar wel denk ik (hoop ik).
Groeten,
Michiel
Wat betreft die Triumph met bandrem etc. In die versie heb ik ze nog niet live gezien, dat zal best een speurtocht worden. Waarschijnlijk is Beaulieu de beste plek om wat te vinden. Wat je daar allemaal ziet is echt onvoorstelbaar.
Voor mijn denk ik wat te duur. Een Raleigh uit de eerste jaren van de eeuw is nog wel een redelijk betaalbare wens. Ik weet er een maar die is niet binnen mijn bereik. Verder zoeken dan maar. Hij komt een keer langs.
Zo'n mooie Triumph als jij beschrijft Maarten, zeker heel fraai maar Out of my Leak. daarvoor moet je een vergevorderde restaurateur zijn en dat ben ik nog niet.
Verder nog de wens van een mooie Franse of Amerikaanse racer van rond 1900. Daar zijn er gelukkig nog genoeg van te vinden dus die staat er volgend jaar wel denk ik (hoop ik).
Groeten,
Michiel

-
Oh, ik had de vorige vragen niet gezien ik kijk even naar mijn framenummer...
38276 niet echt een hoog nummer dus.
Groeten,
Michiel
38276 niet echt een hoog nummer dus.
Groeten,
Michiel

-
En dus weer even verder gezocht op genoemde site zie ik die Triumph met die rode banden uit 1910 met ook zo'n Philips voornaaf als in de Gloria, Eadycoaster achternaaf en een framenummer van 66xxx dus veel hoger dan die ~Triumph uit 1909 en ook bijna 2x zo hoog als de Gloria. Zou het net zo'n rommeltje zijn als bij sommige Nederlandse merken? De Triumph Gloria uit 1913 heeft een nummer 59xxx dus ook weer bijna 2x zo hoog als die van mij. en een platgeslagen achterpat. De patten in de Gloria die ik heb staan zijn nog allemaal aangesoldeerd. De achtervorkpatten stralen ook veel meer kwaliteit uit. Een fiets vol tegenstrijdige delen... Ik ben benieuwd waar ik nog achter kom. Misschien in de Gloria reeks een topmodel?
Groeten,
Michiel
Groeten,
Michiel

Michiel,
Let even op: de Gloria's lijken allemaal 5-cijferige framenummers te hebben, de Triumphs 6-cijferige. De beide merken hebben dus aparte nummerseries, concludeer ik voorzichtig.
Ik ben met je eens dat die Brit fietsen flink verbouwt met nieuwere onderdelen en er dan bij zet dat ze origineel zijn. Dat kan echt niet.
Daar hoort die Phillips naaf op een fiets rond 1910 natuurlijk ook bij.
Succes met je project. Heb je nog gekeken of er eigenlijk van origine 28-1 5/8 -1 3/8 wielen in kunnen hebben gezeten? Dat schept wat meer ruimte in de wielkasten en geeft een wat sportiever fiets.
Let even op: de Gloria's lijken allemaal 5-cijferige framenummers te hebben, de Triumphs 6-cijferige. De beide merken hebben dus aparte nummerseries, concludeer ik voorzichtig.
Ik ben met je eens dat die Brit fietsen flink verbouwt met nieuwere onderdelen en er dan bij zet dat ze origineel zijn. Dat kan echt niet.
Daar hoort die Phillips naaf op een fiets rond 1910 natuurlijk ook bij.
Succes met je project. Heb je nog gekeken of er eigenlijk van origine 28-1 5/8 -1 3/8 wielen in kunnen hebben gezeten? Dat schept wat meer ruimte in de wielkasten en geeft een wat sportiever fiets.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Hoi Maarten,
Nee daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Het lijkt me dat de ruimte erg groot wordt dan. Eerst op zoek naar naaf voorkant en een eventuele versnellingsnaaf voor het achterwiel (uiteraard). Ik ga daar ook eens naar kijken die frame nummering. Daar heb ik me eigenlijk nooit zo in vast gebeten omdat andere fietsen makkelijk te dateren waren. Ik ben wel van mening dat deze Gloria met veel aandacht in elkaar gesoldeerd is en door zijn gegoten luxe achterpatten niet echt een goedkope fiets lijkt maar dat is mijn eigen aanname. Dan hoef ik ook nog even niks met de spaken te doen, dat komt daarna dan wel weer.
Ik heb net nog even een Batavus racefietsje gehaald in Tiel. Mixted frame met mooie onderdelen voor 2 tientjes. Kon het niet laten. Irene fietste vroeger op zo'n fiets maar die was geheel staal. Deze heeft wat dure spullen erop. Alleen geen banden en ketting. Zucht... wordt het toch weer een dure fiets!
Groeten,
Michiel
Nee daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Het lijkt me dat de ruimte erg groot wordt dan. Eerst op zoek naar naaf voorkant en een eventuele versnellingsnaaf voor het achterwiel (uiteraard). Ik ga daar ook eens naar kijken die frame nummering. Daar heb ik me eigenlijk nooit zo in vast gebeten omdat andere fietsen makkelijk te dateren waren. Ik ben wel van mening dat deze Gloria met veel aandacht in elkaar gesoldeerd is en door zijn gegoten luxe achterpatten niet echt een goedkope fiets lijkt maar dat is mijn eigen aanname. Dan hoef ik ook nog even niks met de spaken te doen, dat komt daarna dan wel weer.
Ik heb net nog even een Batavus racefietsje gehaald in Tiel. Mixted frame met mooie onderdelen voor 2 tientjes. Kon het niet laten. Irene fietste vroeger op zo'n fiets maar die was geheel staal. Deze heeft wat dure spullen erop. Alleen geen banden en ketting. Zucht... wordt het toch weer een dure fiets!
Groeten,
Michiel