Antieke fiets Sparkbrook safety

Vragen, discussies en info over velocipède, hoge bi en safety.
Maarten Waarlé

Re: Antieke fiets

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Bart,

Ik ben ook nog eens gaan kijken bij de remmen van hoge bi`s en inderdaad is het zo dat in zo goed als alle gevallen de veer aan het stuur in de richting van het scharnier wijst.
Even zo als bij mijn hoge bi`s.
Ik heb me afgevraagd hoe dat zit omdat logischer lijkt dat je de veer verder van het scharnierpunt af brengt.
Dichter bij het scharnier betekent een kleinere verplaatsing in het veermateriaal en het betekent ook een stuggere veer omdat je ten opzichte van je knijppunt dicht bij het scharnier meer tegenwerking wil hebben(kracht x arm).
Het zou wel eens kunnen zijn dat zowel een kleine buiging als een dikker materiaal wenselijk is voor het behoud van de veer.
Je ziet desondanks regelmatig dat veren stuk zijn gegaan.

Al met al zit de gedachte achter de constructie misschien wel in veer behoud en steekt jouw veer ook wel gewoon zoals al die hoge bi`s naar het scharnier toe.

Ik zag ook dat het 'hoge bi type rem' slechts tot 1887 is toegepast in algemene zin dus wat ik aantref in de diverse vakbladen van die tijd. daarna werd het de plunjer rem

Groeten,
Maarten
bartje

Bericht door bartje »

Hallo,

Allen dank om mijn vragen te beantwoorden.
Hoe de veer juist aan het stuur gemonteerd werd is me duidelijker geworden.

Nog een laatste vraagje: :D

Op de beurs in Ranst heb ik een bel gekocht.
P1020387.JPG
P1020387.JPG (205.45 KiB) 6621 keer bekeken
Ik had op het forum een soortgelijke gezien en dacht dat de kans groot was dat het een originele was.

Via Maarten W ben ik ondertussen te weten gekomen, dat het niet dit type (model) is wat op mijn fiets thuishoort.
De kogel in de bel zou ook geblokkeerd kunnen worden tegen het rammelen.

Net heb ik zitten zoeken op het forum naar de bel die ik eerder gezien had. Blijkt dat Maarten B deze op een van zijn fiets heeft hangen.
ScreenHunter_01 Dec. 14 23.04.jpg
ScreenHunter_01 Dec. 14 23.04.jpg (45.52 KiB) 6621 keer bekeken
Is er iemand zo een bel heeft met kogel? Ik zou eens graag een paar foto's zien. Hoe klemt de kogel in de body van de bel? Hoe hangt de kogel aan het touwtje? ...

Ik was aan het denken om eventueel mijn bel aan te passen.
Ik weet het is niet origineel, maar dat is ze nu ook niet. Ik acht de kans bijzonder klein dat ik er ooit een ga vinden.

Groeten,
Bart
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Bart,
Het is een mooie bel die je hebt gekocht.
Hij is nog vernikkeld ook.
Destijds (rond 1870-1885) waren er veel gemeenten waar een continu rinkelende bel verplicht was. Mensen namen daar gewoon een schapenbel voor, zoals ook aan mijn fiets van 1875 hangt.
Daarna kreeg je een variant, waarbij de klepel inderdaad aan een kettinkje hangt. Dat kan op een of andere manier omhoog getrokken worden. Af en toe staan ze op e-bay, ik was zo gelukkig om er de laatste beurs in berlicum een te kopen. Dat zijn natuurlijk vrij dure dingen. Er zijn tientallen varianten. Volle of gewoon 'klokjes'(zie foto's)
Daarnaast hadden fietsers soms een fluitje bij zich.
origineel belletje
origineel belletje
IMG_4128.JPG (116.17 KiB) 6610 keer bekeken
IMG_4129.JPG
IMG_4129.JPG (115.06 KiB) 6610 keer bekeken
Ergens rond 1885 (erg globaal) komt de fietsbel zoals we die nu kennen op, maar dan nog heel elementair. Die eerste fietsbellen zijn dus echt onvindbaar of relatief onbetaalbaar.
een originele
een originele
bel.jpg (44.5 KiB) 6610 keer bekeken
een originele uit ca 1890
een originele uit ca 1890
Bell5.JPG (497.59 KiB) 6610 keer bekeken
Op een safety hoort naar mijn idee niet zo'n hangbelletje, maar dat is geen keiharde regel natuurlijk. Wat ik een paar keer heb gedaan is zo'n fietsbel kopen met een grote schaal, hetzij vernikkeld, hetzij verroest. Lucas maakte mooie, met een logo in het midden. En die past met een aanpassing netjes op het dunne stuur van een safety of hoge bi.
Je kunt ook zelf een oude bel nabouwen, op basis van zo'n jaren 50 bel met grote schaal. Zowel Maarten Waarle als ik hebben dat weleens gedaan en het ziet er goed uit.
Lucas bel, schaal ca 7,5 cm. Ziet er goed uit op safety en hoge bi, alleen de klem moet aangepast worden want je stuur is te dun.
Lucas bel, schaal ca 7,5 cm. Ziet er goed uit op safety en hoge bi, alleen de klem moet aangepast worden want je stuur is te dun.
IMG_4130.JPG (185.14 KiB) 6610 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
bartje

Bericht door bartje »

Hallo Maarten B,

Leuk om te weten dat vroeger soms een continue rinkelende bel verplicht was.
Wat konden ze vroeger toch zulke mooie dingen maken.
Ik heb ook een paar foto's gevonden op internet.
De bel die geklemd wordt op het stuur, is op ebay verkocht voor meer dan 1000 euro.
Niet normaal! Ik geloof best dat ze zeldzaam zijn...
1.jpg
1.jpg (110 KiB) 6582 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (20.81 KiB) 6582 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (26.05 KiB) 6582 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (17.83 KiB) 6582 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (119.6 KiB) 6582 keer bekeken
6.JPG
6.JPG (185.64 KiB) 6582 keer bekeken
Groeten,
Bart
maartenB

Bericht door maartenB »

goed bezig. 1000 euro is wel belachelijk veel hoor.

Maar nogmaals: op een safety denk ik dat een wat modernere bel, van het model met grote schaal zoals op jouw foto 2, 3 en 4 , passender is.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé

Ha Bart en Maarten,

Die bel van Ebay is wel echt heeel fraai.
Ik begrijp nooit hoe die boven uitstekende druk knop op
de klepel werkt en welke van de twee klepels dan?
Hoe zit dat precies?

Ik ga vroeg of laat nog eens zoiets nabouwen reken maar.

In Beaulieu had een fietsenman een stuk of 10 nagemaakte bellen hangen. ze zagen er niet slecht uit. John Malsead meen ik dat het was.
Ze waren toch nog zo`n 250 pond per stuk .Reden voor mij om te zeggen dat ik het wel eens zelf zou maken.

Wat betreft het losse ronde belletje aan het stuur. Ik denk dat het vooral een kwestie van geld uitgeven was Als het je niet zo interesseerde kocht je een bel aan een leertje zo`n echte fietsbel boven op het stuur was denk ook wat om mee te pronken.
luchtbanden safety met bel
luchtbanden safety met bel
001.JPG (534.22 KiB) 6561 keer bekeken
safety rond 1895 met losse bel
safety rond 1895 met losse bel
003.JPG (470.39 KiB) 6561 keer bekeken
Dit zijn twee foto`s uit een frans boek. De foto`s zullen ook gemaakt zijn in Frankrijk.

Groeten,
Maarten
bartje

Bericht door bartje »

Hallo,

Inderdaad een goede vraag.
Volgens mij dient de het uitstekend staafje om de hoogte van de schaal te regelen. Op deze manier kan je de bel ook gebruiken als bel die continue rinkelt.
Met het omhoog plaatsen van de schaal, raakt de klepel die bediend wordt met een hendel (drukken met duim) de schaal niet meer. Met als gevolg dat je dan helder geluid krijgt als de andere klepel raakt.
Je ziet dat de andere klepel verbonden is met een veer.
Wanneer je de klepel met veer wat uit het houdertje trekt, gaat de klepel vrij kunnen bewegen. Tijdens het fietsen tikt hij dan tegen de voet (bevestiging) van de bel een krijg je een mooi geluid. De uitsparingen die in de verbinding tussen voet en schaal gefreesd zijn, dienen volgens mij om een holle ruimte te creëren om zo het staafje omhoog of omlaag te kunnen verplaatsen. Mogelijk krijg je zo ook een mooie geluidsverplaatsing, omdat het materiaal niet vol is.
Om deze goede geluidsverplaatsing niet te verstoren en het houdertje (waar veer inzit) te ondersteunen is er een bandje rond gedaan met een rubber aanslagje. Dit weerom om het geluid niet te verstoren.

Zou dit niet kunnen? Ik ben natuurlijk maar een leek, met een beetje fantasie. :D

Groeten,
Bart
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Maarten Waarlé schreef:Ha Bart en Maarten,

Die bel van Ebay is wel echt heeel fraai.
Ik begrijp nooit hoe die boven uitstekende druk knop op
de klepel werkt en welke van de twee klepels dan?
Hoe zit dat precies?

Ik ga vroeg of laat nog eens zoiets nabouwen reken maar.

In Beaulieu had een fietsenman een stuk of 10 nagemaakte bellen hangen. ze zagen er niet slecht uit. John Malsead meen ik dat het was.
Ze waren toch nog zo`n 250 pond per stuk .Reden voor mij om te zeggen dat ik het wel eens zelf zou maken.

Wat betreft het losse ronde belletje aan het stuur. Ik denk dat het vooral een kwestie van geld uitgeven was Als het je niet zo interesseerde kocht je een bel aan een leertje zo`n echte fietsbel boven op het stuur was denk ook wat om mee te pronken.
001.JPG
003.JPG
Dit zijn twee foto`s uit een frans boek. De foto`s zullen ook gemaakt zijn in Frankrijk.

Groeten,
Maarten
Het was niet John Malseed die heb ik dit jaar niet gezien maar iemand uit de buurt van Chichester maar weet z'n naam niet meer . Ik meen dat het die man was waar van ik het jaar daar voor die safety van wilde kopen .
bartje

Bericht door bartje »

Deze vind ik ook een mooie! Bij dit model heb je ook de keuze om continue te bellen of manueel.
Is verkocht op ebay voor 600 euro en is van 1870.
B1.jpg
B1.jpg (30.01 KiB) 6499 keer bekeken
B2.jpg
B2.jpg (23.87 KiB) 6499 keer bekeken
B3.jpg
B3.jpg (28.24 KiB) 6499 keer bekeken
B4.jpg
B4.jpg (27.52 KiB) 6499 keer bekeken
Groeten,
Bart
Maarten Waarlé

@Gerrit,
Ja klopt John heb ik afgelopen keer ook niet gezien maar die bellen dan spreek ik over de jaren waarin jij je spaken daar kocht of het jaar daarna .

@Bart, die knop bovenop is inderdaad om de verticale klepel stil te krijgen. Ik meen dat de beldop op de steel blijft waar ze is maar dat het houdertje van die verticale klepel naar beneden zakt . Maar wat ik niet begreep maar meteen aan neem nu je het oppert is dat de steel van de bel daarmee wordt aangebeld.
Meer als een klein geluid om je aanwezigheid te laten merken.
De fiets met rubberen banden was na de rammelende boneshaker een gruisloze verschijning waar paarden en mensen van schrokken als het zo uit het niets opdook. Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Heb het zelf ook wel eens bij het passeren van wandelaars dat ik pas opgemerkt wordt als ik voorbij zoef.
Die wetgeving van de coninu bel is dan plots wel begrijpelijk.

Die laatste bel die je laat zien lijkt me van eind 80 begin 90er jaren en de prijzen zijn wel wat absurd voor zo`n ding.

Groeten,
Maarten
Plaats reactie