Ja maar voor de 'superpremium' kan je gewoon de hele bus eruit halen, en juist een inslag 40mm kinex oid erin slaan. Voor fietsen die gewoon verder moeten fietsen zonder origineel te blijven is dit een makkelijke oplossing - maar goed, een originele as is natuurlijk veel mooier. Ik vind de slijtage op de foto's moeilijk te beoordelen, maar ik neig er naar om het zelfs met de hand wat bij te schuren en lekker strak terug te monteren, desnoods met andere cups als je de mooie Gazelle cups niet wil vernagelen. Gaat zeker nog een paar jaar goed.RVester schreef:Ja, die zijn er voor 1.37" standaard bsa, maar niet voor de superpremium Gazelle 1.47" met 5/16" kogels ipv 1/4" bsa standaard.
Gazelle No8 Trapas met versleten lagerschalen
Re: Gazelle No8 Trapas met versleten lagerschalen
Die bus zit er best strak ingeperst en niet zoals andere oude fietsen met 2 boutjes onderop de bottom bracket die je los kan draaien. Als ik die er al uit zou krijgen zou ik eerst kijken naar een 40mm thompson trapas om een en ander wat periodecorrect te houden. Verder, ik kan het ding als het goed is op de tu bijdraaien op de faculteit werktuigbouw. Als dat niet lukt om wat voor reden dan ook ga ik maartenB er mee lastig vallen (dank voor het aanbod!)
Ik heb bij een sloopGazelle weleens het hele bracket met de slijpschijf opengezaagd om die bus los te krijgen.
Heeft er iemand dan een tip om die eruit te krijgen? Je hebt toch geen enkele houvast?
Heeft er iemand dan een tip om die eruit te krijgen? Je hebt toch geen enkele houvast?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Als je een cup er in draait kun je daar aan trekken lijkt me. Beetje klussen met lijmklemmen en stukken draadeind is denk ik de beste manier om die bus eruit te slopen maar het gaat niet leuk worden.
Die bus uit zo'n Gazelle te demonteren is eigenlijk geen probleem. Het zit een beetje strak maar niet teveel, ik hoefde nog nooit grof geweld toe te passen.
De bus moet naar links eruit, dus draai je de rechter cup (die een opstaande rand heeft) 2 of 3 slagen los. Nu tik je met een hardhouten blokje ertussen op de rechter cup waardoor de hele bus een stukje eruit komt. Eventueel een beetje kruipolie erbij en nu verder werken tot er van de rechter cup nog maar twee gangen of zo erin zitten. Daar zou ik niet meer op tikken, maar nu kun je de bus links met een flinke tang pakken en eruit trekken (wel eerst de linker cup erin draaien om vervorming van de bus te voorkomen.
'
De bus moet naar links eruit, dus draai je de rechter cup (die een opstaande rand heeft) 2 of 3 slagen los. Nu tik je met een hardhouten blokje ertussen op de rechter cup waardoor de hele bus een stukje eruit komt. Eventueel een beetje kruipolie erbij en nu verder werken tot er van de rechter cup nog maar twee gangen of zo erin zitten. Daar zou ik niet meer op tikken, maar nu kun je de bus links met een flinke tang pakken en eruit trekken (wel eerst de linker cup erin draaien om vervorming van de bus te voorkomen.
'
MaartenB heeft voor mij heel vriendelijk de oude trapas bijgeslepen en hij had nog een trapas liggen met ongeveer dezelfde maat. Ik heb nu dus 2 trapassen!

MaartenB bedankt!
Nu nog wachten op wat andere onderdeeltjes en ik kan eindelijk een rondje erop gaan fietsen.

MaartenB bedankt!
Nu nog wachten op wat andere onderdeeltjes en ik kan eindelijk een rondje erop gaan fietsen.
moet je die niet eerst oplassen alvorens af te slijpen?RVester schreef:MaartenB heeft voor mij heel vriendelijk de oude trapas bijgeslepen

het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Als je goed kijkt op de eerste foto die ik in dit topic plaatste, dan is er een haarscheurtje te zien.

Geel omlijnd voor de duidelijkheid.
Hoe dan ook, die had ik gemist.

Gelukkig heb ik nog een trapas.

Geel omlijnd voor de duidelijkheid.
Hoe dan ook, die had ik gemist.

Gelukkig heb ik nog een trapas.
Beste forumleden,
Allereerst excuses dat ik een topic uit 2012 nieuw leven inblaas, maar er staat toevallig exact beschreven waar ik naar op zoek ben! Voor een oude Gazelle no. 8 zoek ik namelijk de hier beschreven trapas. Cups e.d. zijn nog voldoende in orde, maar de as zelf is volledig versleten en tevens flink bewerkt door de vorige eigenaar.
Als iemand zo'n asje heeft liggen laat het mij s.v.p. weten!! Uiteraard tegen betaling en vergoeding van verzendkosten.
Hartelijk dank!
Allereerst excuses dat ik een topic uit 2012 nieuw leven inblaas, maar er staat toevallig exact beschreven waar ik naar op zoek ben! Voor een oude Gazelle no. 8 zoek ik namelijk de hier beschreven trapas. Cups e.d. zijn nog voldoende in orde, maar de as zelf is volledig versleten en tevens flink bewerkt door de vorige eigenaar.
Als iemand zo'n asje heeft liggen laat het mij s.v.p. weten!! Uiteraard tegen betaling en vergoeding van verzendkosten.
Hartelijk dank!