Advies tav Standaard Gazelle 1941 gevraagd

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
RobinF

Advies tav Standaard Gazelle 1941 gevraagd

Bericht door RobinF »

Hallo, ik ben op zoek naar een standaard voor mijn 66 cm gazelle uit 1941. Er zit nu geen standaard op, en ook geen bevestigingsnokjes oid.
Heeft iemand een tip of advies over (passende)standaard op deze fiets?
Wmbt hoeft eea niet origineel te zijn, maar moet qua stijl liefst wel passen(zo heb ik ipv schwalbe toch maar Vredestein Retro banden besteld)

Groet, Robin.
20160118_154103_resized_1.jpg
20160118_154103_resized_1.jpg (229.24 KiB) 4832 keer bekeken
20160118_153432_resized.jpg
20160118_153432_resized.jpg (278.57 KiB) 4832 keer bekeken
maartenB

Re: Advies tav Standaard Gazelle 1941 gevraagd

Bericht door maartenB »

Die fietsen hadden origineel geen standaard, dus alle goedkope dingen van de markt passen - mits lang genoeg.
Maar in feite past niks. Je sloopt vaak je kettingkast. Waarom parkeer je niet gewoon tegen de muur, zoals iedereen met een oude fiets? Koop zo'n leuk stootblokje op je stuur en klaar!

Wat wel als accessoire geleverd werd waren achterrekken met klapstandaard. Misschien moet je daar eens naar zoeken. Maar de echt oude zijn heel moeilijk te vinden en de nieuwe zien er niet uit op je fraaie Gazelle. Bovendien heb je misschien nog een origineel achterrek met van die kleine beugeltjes voor riempjes, en die kun je (historisch gesproken) echt niet vervangen!
Bovendien heb je een 66 cm frame en daar ga je vast geen passende drager voor vinden, want die horen veel langere poten te hebben.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Als er al wat past, dan is het een aangepaste MTB standaard of een oude INCA standaard, die je om de vorkbuis klemt met twee inbusbouten.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
RobinF

Bericht door RobinF »

Bedankt voor de reacties, er zitten nog 2 (originele) stootblokjes op het stuur, in utrecht is echter vaak geen muur of boom voorradig, ik ben het zeker eens met dat een nieuwe standaard wel een beetje afbreuk doet aan de uitstraling vd fiets.
Tss, ik was eigenlijk op zoek naar een vervanger van mijn oude Juncker(de opknapvoornemens zijn er nooit van gekomen) waarvan de trapas kapot is, maar ik merk al dat het makkelijker is om dingen toe te voegen aan een frame dan aan een 75 jaar oude fiets die 90% origineel is.
Ik zie maar af van een standaard, zal eens kijken of de trapas van mijn Juncker hersteld kan worden.
Die fietstassen gaan er ook af.
Groeten, Robin.
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

even zoeken naar een losse klapstandaard die kun je bevestigen tussen je bouten van je achteras de beugels vallen dan achter je bagagedrager en daar klemt je klapstandaard ook weer tussen. dan lijkt het origineel en hoef je geen andere bagagedrager. ik heb zon model op mijn dagelijkse 8k staan.

er zijn ook namaak type,s van. die ik heb is nog een echte oude.

die inca,s wat yorick zegt kan ook. maar dan beschadigd misschien wel je frame
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Dit is het type standaard waar Elibert het over heeft.
twee Standaards door Gazelle gemaakt
twee Standaards door Gazelle gemaakt
029.JPG (420.61 KiB) 4754 keer bekeken
Blijkbaar zijn ze gaanderweg nog aangepast en verbeterd. De licht gekleurde is de oudste.

De beste manier om je fiets steeds te laten omkletteren trouwens.
Zo`n standaard is goed voor in het schuurtje of zo maar bij de supermarkt gaat het in veel gevallen mis omdat het grondvlak zo klein is.

Groeten,
Maarten
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

grondvlak is niet breed inderdaad. het is dus kijken dat je fiets niet scheef staat. ik gebruik hem al een aantal jaar op m,n dagelijkse fiets. nog geen problemen ondervonden. maar zogezegt opletten hoe je hem neerzet.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Plaats reactie