Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over mijn Eysink. In de Eysink folders van 1933 en 1934 (en in het Eysink-boek "van fiets tot motorfiets") staan de volgende afbeeldingen:
Mijn Eysink is het model 1934, zoals uit de foto hieronder is te zien:
Ik heb echter nog de bijbehorende wegenbelastingkaarten van dit exemplaar die aangeven dat het jaar van fabricage 1933 is. Ook ben ik in oude krantenarchieven van juni 1933 afbeeldingen tegengekomen van dit "model 1934". Hoe zit dit nu precies? Ik heb al veel mensen gesproken maar we zijn er nog niet uit. Is er iemand op het forum die dit kan uitleggen? Wellicht dat het framenummer (42914) kan helpen niet alleen het jaar te bepalen, maar wellicht de maand?
Ik ben erg benieuwd.
(In een ander bericht ga ik in op wat vragen die ik heb t.a.v. onderdelen)
Alvast bedankt
Evert
Eysink rijwiel met hulpmotor 1933 / 1934
Re: Eysink rijwiel met hulpmotor 1933 / 1934
Hallo Evert,
Mooi project!
Jammer genoeg zijn er van Eysink geen oude overzichten van framenummers bekend. Om die reden ben ik begonnen zoveel mogelijk gegevens te verzamelen om deze te dateren. Dat lukt soms doordat in bepaalde onderdelen een jaartal of codering staat. Wanneer er een motortje gemonteerd is kan het motornummer uitsluitsel geven. En in enkele gevallen helpen oude verkoopfacturen of voertuigdocumenten.
Tot nu toe heb ik gegevens gevonden vanaf 1916 t/m 1954. Hieruit blijkt dat de fietsen en motorfietsen doorlopend genummerd zijn. Pas vanaf 1940 loopt de nummering van motoren uit de pas.
Wat het nummer 42914 van je Eysink rijwiel met hulpmotor betreft, het past in het rijtje bekende nummers. Zo is de herenfiets 41956 gedateerd op 1933 (mogelijk zelfs eind 1932) aan de hand van het kettingwiel. En rijwiel met hulpmotor 46927 op 1935 aan de hand van het motornummer. Zoals je ziet kun je hiermee nog niet echt nauwkeurig zeggen van wanneer 42914 is.
Het jaartal van de belastingkaarten bij je Eysink lijkt me wel een betrouwbaar gegeven. Dat een model in een folder van een bepaald jaar is afgebeeld zegt nog niet alles. Met name bij de fietsen heeft Eysink lang niet altijd de foto's vernieuwd als het model al was gewijzigd. Bij de gemotoriseerde modellen lijkt dit wel gedaan. Die folders werden vaak in het voorjaar gedrukt dus een 'nieuw' model kan ook al aan het eind van het jaar daarvoor in productie zijn gegaan.
Is op het motortje van je Eysink het typeplaatje nog aanwezig? Het type en ook het motornummer kunnen helpen met de datering, ik heb een overzicht van de nummering bij ILO. En is er nog een trapas-kettingwiel? Kijk eens of hier een merkteken en/of code in staat. In die periode monteerde Eysink o.a. kettingwielen van Williams en ook daarvan bestaat een overzicht van bouwjaren.
Het nummer 659 in de zadellug is een modelnummer van de lug. Dezelfde zadellugs zijn ook al in de jaren '20 gebruikt voor de transportfietsen model 'Super Standaard'.
Ik hoop dat dit je al een beetje helpt en wie weet komen we nog iets verder met dateren als je gegevens van het motortje en kettingwiel vind.
Groeten,
Sjoerd
Mooi project!
Jammer genoeg zijn er van Eysink geen oude overzichten van framenummers bekend. Om die reden ben ik begonnen zoveel mogelijk gegevens te verzamelen om deze te dateren. Dat lukt soms doordat in bepaalde onderdelen een jaartal of codering staat. Wanneer er een motortje gemonteerd is kan het motornummer uitsluitsel geven. En in enkele gevallen helpen oude verkoopfacturen of voertuigdocumenten.
Tot nu toe heb ik gegevens gevonden vanaf 1916 t/m 1954. Hieruit blijkt dat de fietsen en motorfietsen doorlopend genummerd zijn. Pas vanaf 1940 loopt de nummering van motoren uit de pas.
Wat het nummer 42914 van je Eysink rijwiel met hulpmotor betreft, het past in het rijtje bekende nummers. Zo is de herenfiets 41956 gedateerd op 1933 (mogelijk zelfs eind 1932) aan de hand van het kettingwiel. En rijwiel met hulpmotor 46927 op 1935 aan de hand van het motornummer. Zoals je ziet kun je hiermee nog niet echt nauwkeurig zeggen van wanneer 42914 is.
Het jaartal van de belastingkaarten bij je Eysink lijkt me wel een betrouwbaar gegeven. Dat een model in een folder van een bepaald jaar is afgebeeld zegt nog niet alles. Met name bij de fietsen heeft Eysink lang niet altijd de foto's vernieuwd als het model al was gewijzigd. Bij de gemotoriseerde modellen lijkt dit wel gedaan. Die folders werden vaak in het voorjaar gedrukt dus een 'nieuw' model kan ook al aan het eind van het jaar daarvoor in productie zijn gegaan.
Is op het motortje van je Eysink het typeplaatje nog aanwezig? Het type en ook het motornummer kunnen helpen met de datering, ik heb een overzicht van de nummering bij ILO. En is er nog een trapas-kettingwiel? Kijk eens of hier een merkteken en/of code in staat. In die periode monteerde Eysink o.a. kettingwielen van Williams en ook daarvan bestaat een overzicht van bouwjaren.
Het nummer 659 in de zadellug is een modelnummer van de lug. Dezelfde zadellugs zijn ook al in de jaren '20 gebruikt voor de transportfietsen model 'Super Standaard'.
Ik hoop dat dit je al een beetje helpt en wie weet komen we nog iets verder met dateren als je gegevens van het motortje en kettingwiel vind.
Groeten,
Sjoerd
Re: Eysink rijwiel met hulpmotor 1933 / 1934
Hallo Sjoerd,
Bedankt voor je reactie en uitleg. Ik heb geen aankoopfactuur meer (wel facturen van latere reparatie en onderdelen). Ook weet ik uit de registratie van het Noord-Hollands archief dat de datum van afgifte van de nummerplaat 4 april 1934 was. Wel heb ik het plaatje van de motor (foto). Het kettingwiel (foto) geeft geen verdere informatie. Ook heb ik nog een tandwiel vaar The Villiers op staat (foto).
Hopelijk helpt dit nog iets
Vriendelijke groet
Evert
Bedankt voor je reactie en uitleg. Ik heb geen aankoopfactuur meer (wel facturen van latere reparatie en onderdelen). Ook weet ik uit de registratie van het Noord-Hollands archief dat de datum van afgifte van de nummerplaat 4 april 1934 was. Wel heb ik het plaatje van de motor (foto). Het kettingwiel (foto) geeft geen verdere informatie. Ook heb ik nog een tandwiel vaar The Villiers op staat (foto).
Hopelijk helpt dit nog iets
Vriendelijke groet
Evert
Re: Eysink rijwiel met hulpmotor 1933 / 1934
Hallo Evert,
Helaas geeft het motornummer nog geen duidelijkheid. In het overzicht van motornummers van voor de oorlog is het type F 33/100 te vinden met als bouwjaren 1933 en 1934. De motornummers die hier bij horen zijn echter totaal verschillend. De nummers van 1935 in die lijst kloppen wel met wat je op de ILO motoren van dat jaar vind.
Er is zeker een kans dat die datum van 4 april 1934 ook de datum is van de eerste ingebruikname van de Eysink als dit ook het eerste motorvoertuig was van de houder van dat nummer. Daarbij kan het bouwjaar van de machine evengoed van eind 1933 zijn, er zitten maar enkele maanden tussen.
Jammer dat het nog niet gelukt is om het bouwjaar exact vast te stellen.
Sjoerd
Helaas geeft het motornummer nog geen duidelijkheid. In het overzicht van motornummers van voor de oorlog is het type F 33/100 te vinden met als bouwjaren 1933 en 1934. De motornummers die hier bij horen zijn echter totaal verschillend. De nummers van 1935 in die lijst kloppen wel met wat je op de ILO motoren van dat jaar vind.
Er is zeker een kans dat die datum van 4 april 1934 ook de datum is van de eerste ingebruikname van de Eysink als dit ook het eerste motorvoertuig was van de houder van dat nummer. Daarbij kan het bouwjaar van de machine evengoed van eind 1933 zijn, er zitten maar enkele maanden tussen.
Jammer dat het nog niet gelukt is om het bouwjaar exact vast te stellen.
Sjoerd
- Bijlagen
-
- ILO 60, 80, 100 nummers.jpg (49.97 KiB) 5940 keer bekeken
Re: Eysink rijwiel met hulpmotor 1933 / 1934
Hallo Sjoerd,
Bedankt voor het zoeken. Jammer inderdaad we kunnen niet alles hebben. Ik kan het nummer in de bijlage niet helemaal lezen. Ben wel benieuwd wat daar stond in de laatste kolom.
Andere vraag: heb jij wellicht ideeen t.a.v. de wielen (mijn andere vraag op dit forum?)
Vriendelijke groet
Evert
Bedankt voor het zoeken. Jammer inderdaad we kunnen niet alles hebben. Ik kan het nummer in de bijlage niet helemaal lezen. Ben wel benieuwd wat daar stond in de laatste kolom.
Andere vraag: heb jij wellicht ideeen t.a.v. de wielen (mijn andere vraag op dit forum?)
Vriendelijke groet
Evert
Re: Eysink rijwiel met hulpmotor 1933 / 1934
Hallo Evert,
Dat overzichtje met nummers plaats ik nog even opnieuw. Te grote afbeeldingen moeten na aanklikken geheel zichtbaar zijn, maar in mijn vorige bericht werkt dat om de een of andere reden niet.
Sjoerd
Dat overzichtje met nummers plaats ik nog even opnieuw. Te grote afbeeldingen moeten na aanklikken geheel zichtbaar zijn, maar in mijn vorige bericht werkt dat om de een of andere reden niet.
Sjoerd
Re: Eysink rijwiel met hulpmotor 1933 / 1934
Hallo Sjoerd en Evert,
Mijn ervaring met de ILO motornummerlijsten is dat de betrouwbaarheid niet gegarandeerd is.
Sjoerd geeft al aan dat het bouwjaar te achterhalen kan zijn aan de hand van op framedelen ingeslagen nummers. ILO heeft dit ook toegepast op motordelen, zoals bijgevoegde afbeeldingen van een F60 blok aantonen. Het motortje op de Eysink-foto ziet er niet helemaal compleet uit, maar misschien zijn er toch nog nummers te vinden.
Overigens bouwjaar en verkoopjaar hoeven niet per definitie hetzelfde te zijn. Tegenwoordig wordt geprobeerd het op voorraad produceren tot een minimum te beperken. Vroeger werd daar iets minder kritisch naar gekeken. Kortom het kan best zijn dat het blok van oudere datum is dan het jaar waarop de Eysink de winkel verliet.
Wel een leuk dink in een mooie staat overigens. Je ziet ze erg weinig deze "Rijwielen met Hulpmotor". Waarschijnlijk omdat het echte gebruiksmotorfietsjes waren, die helemaal opgebruikt werden.
Mijn ervaring met de ILO motornummerlijsten is dat de betrouwbaarheid niet gegarandeerd is.
Sjoerd geeft al aan dat het bouwjaar te achterhalen kan zijn aan de hand van op framedelen ingeslagen nummers. ILO heeft dit ook toegepast op motordelen, zoals bijgevoegde afbeeldingen van een F60 blok aantonen. Het motortje op de Eysink-foto ziet er niet helemaal compleet uit, maar misschien zijn er toch nog nummers te vinden.
Overigens bouwjaar en verkoopjaar hoeven niet per definitie hetzelfde te zijn. Tegenwoordig wordt geprobeerd het op voorraad produceren tot een minimum te beperken. Vroeger werd daar iets minder kritisch naar gekeken. Kortom het kan best zijn dat het blok van oudere datum is dan het jaar waarop de Eysink de winkel verliet.
Wel een leuk dink in een mooie staat overigens. Je ziet ze erg weinig deze "Rijwielen met Hulpmotor". Waarschijnlijk omdat het echte gebruiksmotorfietsjes waren, die helemaal opgebruikt werden.