Lakken van transportfiets
-
Lakken van transportfiets
Hallo
Ik ben laatst begonnen met het restaureren van een transpprtfiets.
Helaas is hij op een slechte manier wit geverft.
Ik ga hem binnenkort laten zandstralen, maar voor die tijd wil ik alvast goede verf in huis hebben.
Daarom is mijn vraag:
Welke verf kan ik het beste gebruiken voor deze fiets? Het moet natuurlijk niet té duur zijn en nog makkelijk aan te komen. Het liefst verf uit een blik, ik vind spuitbussen namelijk niet zo fijn om mee te werken.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Met vriendelijke groet
Levi
Ik ben laatst begonnen met het restaureren van een transpprtfiets.
Helaas is hij op een slechte manier wit geverft.
Ik ga hem binnenkort laten zandstralen, maar voor die tijd wil ik alvast goede verf in huis hebben.
Daarom is mijn vraag:
Welke verf kan ik het beste gebruiken voor deze fiets? Het moet natuurlijk niet té duur zijn en nog makkelijk aan te komen. Het liefst verf uit een blik, ik vind spuitbussen namelijk niet zo fijn om mee te werken.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Met vriendelijke groet
Levi
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Lakken van transportfiets
Ik kan niet zeggen wat wel, maar wel wat niet iig na veel opnieuw strippen en lakken. Maar vermijdt in ieder geval Hammerite and verf op basis van alkydhars. Beide kwalificeren in mijn ervaring niet om de naam verf te dragen. Voor plaatdelen als spatborden etc. heb ik geen slechte ervaringen met gewoon envoudige spuitbussen van de Gamma. Voor het wit op spatborden wordt radiatorlak ook wel aangeraden, omdat het niet verkleurd. Tot nu toe ook geen slechte ervaring mee. Maar voor gewoon lak uit een potje, ik heb nog niets gevonden onder modern verf dat in de buurt komt van een functionele lak die dekt en droogt en voldoende hecht. Daarom laat ik ook liefst de originele lak zoveel mogelijk zitten. Indien overgelakt, dan schuur ik tot de orginele laag, en dek die af met een nieuwe laag, want niets tot nu toe komt in de buurt van de originele laklaag. Daarom zou ik ook zandstralen sterk afraden. Voor delen die blank zijn gebruik ik een loodvrije menie als ondergrond.
Laatst gewijzigd door Jeroen Zuiderwijk op 9 feb 2016, 18.22, 1 keer totaal gewijzigd.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Ik vindt juist het gebruikte uiterlijk van een transport fiets het mooist en het best passen. Het zijn werkpaarden die hoeven niet strak in de lak te zitten. Die van mij wordt waar hij beschadigt is bij gewerkt met ijzermenie. En dan met de kwast in zijn geheel geschilderd, geeft net dat beetje extra patina. Toch goed in de lak maar niet over gerestaureerd. Ik gebruik industrie lak trouwens. Kan tegen een stootje.
Ik zou hem niet stralen, je straalt een hoop geschiedenis weg.
Tuurlijk toen ze nieuw waren waren ze ook strak. Maar dat was toen.
Ik zou hem niet stralen, je straalt een hoop geschiedenis weg.
Tuurlijk toen ze nieuw waren waren ze ook strak. Maar dat was toen.
Als je 'm dan al straalt en laat spuiten (niet powdercoaten!), vraag dan de spuiter om de roestputjes niet dicht te plamuren, dan krijg de fiets een beetje puttige lak. Je kunt altijd later nog wat krasjes aanbrengen
, maar je metalen delen worden i.i.g. niet meer aangetast.

Sportief fietsend!
Stralen lijkt mij ook onzinnig. Blank maken kan toch ook met de staalborstel op boormachine of slijpschijf? Mocht je die niet hebben: aankoop is veel goedkoper dan een straalbedrijf.
Qua verf zweer ik al jaren bij tencoferro. Een prima lak, geen grondlaag nodig, en een veel beter product dan hammerite.
In elk geval bij de winkels van Boerenbond te koop.
Is er in halfglanzend, in pot en spuitbus.
http://www.tenco.nl/default.asp?pageid= ... ail=112140
Qua verf zweer ik al jaren bij tencoferro. Een prima lak, geen grondlaag nodig, en een veel beter product dan hammerite.
In elk geval bij de winkels van Boerenbond te koop.
Is er in halfglanzend, in pot en spuitbus.
http://www.tenco.nl/default.asp?pageid= ... ail=112140
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
De originele lak bewaren is ook mijn eerste keuze, maar ik heb bijna nergens op de fiets zwarte lak gevonden onder de witte laag.
Aangezien jullie mening over het zandstralen. Ga ik gewoon met de staalborstel aan de gang.
Qua lak denk ik dat ik voor Tencoferro ga. Ik heb een beetje rondgekeken, en die ziet er goed uit.
Bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijke groet,
Levi
Aangezien jullie mening over het zandstralen. Ga ik gewoon met de staalborstel aan de gang.
Qua lak denk ik dat ik voor Tencoferro ga. Ik heb een beetje rondgekeken, en die ziet er goed uit.
Bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijke groet,
Levi
-
Grappig dat ieder zo z'n eigen voorkeur heeft.
Zelf gebruik ik al vele jaren tot grote tevredenheid Hammerite.
Waarschijnlijk maakt het niet zoveel uit welk product je gebruikt,
maar is de ervaring in de omgang met het betreffende systeem
het belangrijkste.
Hans
Zelf gebruik ik al vele jaren tot grote tevredenheid Hammerite.
Waarschijnlijk maakt het niet zoveel uit welk product je gebruikt,
maar is de ervaring in de omgang met het betreffende systeem
het belangrijkste.
Hans
als de fiets wit geverft is moet je iets, dan is de orginele lak behouden helaas geen optie meer , zelf zou ik dan kiezen voor een niet te blinkend uiterlijk van de transportfiets , niet te vette lagen opzetten en het wat ,,bot,, schuren geeft waarschijnlijk een mooie industieele look zoals dat hoort bij een transportfiets en ze dat tegenwoordig populair noemen
Ik ben een voorstander van poeder coaten maar werk juist ook veel met Rijwielen waar helemaal geen lak en de roest alom aanwezig is dit dikwijls bij Transportfietsen die gebruikt zijn als tuin decoratie .
Poeder coat is hard kan ook tegen een stootje ,komt bij dat ik de oldtimers ook dagelijks gebruik .
Laatste tijd maak ik een combinatie, het frame ,vork en stuur en afhankelijk van de staat ook de spatborden coaten .
Ook de staande vork demonteer ik en monteer ik weer na coaten
Met een graveer apparaat maak ik eventuele frame nummer en letters wat dieper zodat die na coaten nog zichtbaar zijn .
De draaiende delen lakken middels een goede primer en lak .
Dit zodat er niet een te dikke laag opkomt en schroefdraad en bepaalde pas vlakken schoon blijven plus dat de draaiende delen er wat strakker uitzien en ook demontabel moeten kunnen blijven .
Restauratie:lakken van frames is ook besproken in de Yahoo group /meellijst van de oude fiets en makkelijker terug te vinden bij transportfiets.net /zoekopdracht /lakken .
Poeder coat is hard kan ook tegen een stootje ,komt bij dat ik de oldtimers ook dagelijks gebruik .
Laatste tijd maak ik een combinatie, het frame ,vork en stuur en afhankelijk van de staat ook de spatborden coaten .
Ook de staande vork demonteer ik en monteer ik weer na coaten
Met een graveer apparaat maak ik eventuele frame nummer en letters wat dieper zodat die na coaten nog zichtbaar zijn .
De draaiende delen lakken middels een goede primer en lak .
Dit zodat er niet een te dikke laag opkomt en schroefdraad en bepaalde pas vlakken schoon blijven plus dat de draaiende delen er wat strakker uitzien en ook demontabel moeten kunnen blijven .
Restauratie:lakken van frames is ook besproken in de Yahoo group /meellijst van de oude fiets en makkelijker terug te vinden bij transportfiets.net /zoekopdracht /lakken .
- Bijlagen
-
- fiets onderdelen a 008.JPG (452.02 KiB) 8111 keer bekeken
Laatst gewijzigd door mazell99 op 13 feb 2016, 19.14, 2 keer totaal gewijzigd.
- Jeroen Zuiderwijk
Wie heeft er ook een permanent buiten test van verschillende verfsystemen? Mijn bakfiets staat dag in dag uit buiten, dus de roestbestendigheid wordt hier goed getest. Daarbij viel hammerite direct af, want dat begon binnen een jaar al op grote schaal af de bladderen, met dikke roest schilvers eronder. En het metaal was volledig roestvrij gemaakt. Ook de nieuwe spatboarden, die gepoedercoat zijn roestte hevig onder de verf door. Zelfs zo ver dat nog een of twee jaar en er harden al gaten in gezeten. Die heb ik inmiddels helemaal blank gemaakt , twee lagen loadvrije menie en enkele lagen met een gamma spuitbus erover. Volgens mij tot dusver geen problemen (fingers crossed). Mijn batavus transportfiets is 62 jaar oud heeft daarvan zeker 10 jaar in een tuin gestaan, en heeft er op het voorspatboard na ongeveer evenveel roestvorming als mijn bakfiets na een jaar in Hammerite. Bijkomend, na de eerste winter toen ik weer op de bakfiets wegreed had ik een klapband. Dat bleek door roestschilvers die de binnenband instaken. Ook die velg was volledig roestvrij gemaakt, en in minstens 5 lagen Hammerite gezet.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/